Commissariaat voor de Media scherper op ‘vermijdbare uitingen’ in programma’s

Commissariaat voor de Media gaat vanaf vandaag meer aandacht geven aan overtredingen van het verbod op zogenoemde vermijdbare uitingen door de landelijke publieke omroepen.

In een brief aan de besturen van de omroepen en tijdens een informatiebijeenkomst heeft het Commissariaat voor de Media dit aan hen laten weten. Er is sprake van vermijdbare uitingen als een publieke omroep namen of merken overdreven en overdadig in een programma noemt of in beeld brengt. In 2017 zijn bij vrijwel álle publieke omroepen te veel ‘vermijdbare uitingen’ geconstateerd. Dat was reden voor het Commissariaat voor de Media om met deze maatregel te komen.

Madeleine de Cock Buning (CvdM): “We hebben besloten eenmalig de grens voor alle omroepen tegelijk te trekken. Want niet één enkele omroep overtreedt het verbod met grote regelmaat, maar vrijwel álle publieke omroepen doen dit. Vanaf vandaag houden we dus overtredingen van het verbod op vermijdbare uitingen extra in de gaten.”

In het geval van een overtreding neemt het Commissariaat voor de Media passende maatregelen. Dat kan variëren van een stevig gesprek tot het opleggen van een boete.

In de brief staat vermeld: ‘Onafhankelijkheid, pluriformiteit en toegankelijkheid van de media zijn de kernwaarden die het Commissariaat voor de Media beschermt. Onafhankelijkheid is een van de twee thema’s waar het Commissariaat voor de Media in 2018 extra aandacht aan geeft. Dit is als thema gekozen omdat het risico op commerciële beïnvloeding is toegenomen. Het media-aanbod van de publieke media-instellingen dient vrij te zijn van commerciële invloeden. Met de onafhankelijkheid van het media-aanbod onderscheiden de publieke omroepen zich van commerciële media-instellingen. Deze onafhankelijkheid vormt de legitimatie van de publieke omroepen en voor overheidsfinanciering.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*