Blog Stephan Fellinger: ‘We gaan voor reclamevrije media’

Netflix ontploft, las ik gisteren in de media. En daarmee wordt niet bedoeld dat de dienst onbereikbaar is, maar dat het aantal betalende gebruikers wereldwijd explosief blijft groeien. Waar Facebook onder vuur ligt op de beurs, stijgt de koers van Netflix explosief (gisteren plus 9,2%) en dat zonder afhankelijk te zijn van advertentie-inkomsten, maar met een nog steeds sterk groeiende groep betalende abonnees. In Nederland groeide Netflix afgelopen jaar tijd 25%. Dat vlakt iets af ten opzichte van het jaar daarvoor, maar we zitten inmiddels op een indrukwekkende 2,7 miljoen huishoudens die betalen voor Netflix.

Recent had ik in de pauze van de jurybijeenkomst van de Spinawards een interessant gesprek met Michael Willems van Mindshare. Ons gesprek ging over de vraag “Wat gaan merken in toekomst doen, wanneer reclamevrije mediaconsumptie de overhand krijgen in onze mediaconsumptie?” En wat gaan al die uitgeverijen doen die het vooral moeten hebben van die reclame-inkomsten?

Die vraag speelt al jaren door mijn hoofd, maar wordt steeds actueler omdat ik van steeds meer mensen hoor dat Netflix (reclamevrij), Apple Music (reclamevrij) en Spotify (reclamevrij) hun “dominante media” aan het worden zijn qua mediaconsumptie. En Amazon staat te trappelen op video en muziek gebied haar ook al weer reclamevrije, betaalde diensten verder uit te breiden. Zelf besefte ik recent ook dat ik meer tijd besteed aan reclamevrije media dan aan media waarin reclame zit verwerkt. En dan heb ik het nog niet eens over adblockers, nee ik heb het over echte reclamevrije media.

Voeg daar aan toe, dat ik denk dat de kansen voor een betaalde abonneevorm van een social netwerk, helemaal met huidige Facebook discussie, de tijdgeest mee heeft. En dan vooral bij kapitaalkrachtigen consumenten die liever geld betalen voor Spotify, Netflix, Amazon en Apple diensten, de groep kapitaalkrachtigen die juist geliefd zijn bij adverteerders.

En weet dat de reclamevrije media steeds meer investeren qua tijd en geld in intelligentie die er voor zorgt dat ik nog meer mediatijd in die reclamevrije media steek. Op NRC stond er recent een mooi artikel over. Ofwel het aantal betalende abonnees neemt toe en de kijk- en luistertijd zal alleen nog maar toenemen door toegepaste intelligentie. Want hoe meer uren je doorbrengt op Netflix, hoe beter Netflix haar aanbod op jou afstemt, waardoor je nog meer tijd zal besteden, waardoor ze nog beter weten wat je graag kijkt. Kortom het recept voor exponentiële groei de komende jaren op het gebied van mediatijd. Terwijl traditionele media het moeten hebben van een model waarbij ze iedereen de zelfde content aanbieden vaak ook nog op specifieke tijden.

Dus stel je een beeld voor waarin het overgrote deel van mediaconsumptietijd helemaal reclamevrij is. Waarbij er voor adverteerders steeds minder te kiezen valt, ja ze mogen de minder aantrekkelijke achterblijvers bereiken, die geen geld uitgeven aan reclamevrije media. Gaan al die adverteerders dan nog meer tijd stoppen in “contentmarketing”? Of gaan we toch meer productplacement zien in Netflix series? En wat wordt de rol dan van media?

Maar ach dat duurt natuurlijk nog jaren. Want Fellinger, jij had het hier al over in 1997 toen we in Nederland aan de slag gingen met streaming video. En kijk 20 jaar later adverteren we er nog flink op los. Ja zij die er midden in zitten overschatten de snelheid en zij die langs de kant staan, onderschatten de snelheid. We hebben het vaak over de opkomst van Netflix, over de gevolgen voor traditionele TV en de verschuiving naar digitaal. Maar te weinig gaat de discussie over de opkomst van de reclamevrije media. Dat de norm in mediaconsumptie reclamevrij aan het worden is. Een verschuiving waar reclamekermissen als Facebook ook mee te maken gaan krijgen. Ik kijk er naar uit, wat leven we toch in een mooie tijd.

Stephan Fellinger is dagelijks via De Zaak van Vertrouwen en Shake, het jong talent programma van de SpinAwards, bezig een gevoel van urgentie te creëren bij mensen en organisaties. Dit met als doel direct aan de slag te gaan met de verkregen inzichten.

1 Trackback / Pingback

  1. Blog: Moet er een mediaheffing komen?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*