Blog Martin van Doren: “Louis Nielsen”

Een reclame die de gemoederen stevig bezig houdt, kan dat? Jazeker, dat kan, zelfs hier ten huize. De onderhavige reclame is die van Louis Nielsen. Wie? Louis Nielsen.

Misschien bent u onmiddellijk afgehaakt, in de vooronderstelling dat u deze reclame nooit gezien heeft. Toch is de kans groot dat u wel degelijk weet waar het over gaat: Louis Nielsen heet in Nederland namelijk: Specsavers.

De onderhavige reclame is die waar een vrouw haar man/vriend ophaalt op een station, maar de verkeerde man omhelst. Een niemendalletje zoals zovelen, maar wij zaten recht overeind op de bank, en een discussie begon zich te ontspinnen. De één wist het nog beter dan de ander, en de argumenten vlogen door de kamer heen. Geen van beiden liet zich overtuigen. Elke keer dat deze reclame voorbij kwam, begon het circus opnieuw. Zeer recent is de vrede getekend: wij zijn eruit!

Wat kan er nu zo controversieel zijn aan een reclame voor een brillen-keten? De plaats waar de opname plaatsgevonden heeft, daar ging de hele discussie over. Wij zijn toch wel zo’n beetje de Denemarken experts, en deze reclame is duidelijk in DK opgenomen, maar is het nu Skagen of Gilleleje?
Google Maps werd erbij gehaald op maximale grootte, hetzelfde met foto’s. Plattegronden werden naast de video gelegd. Skagen is een kopstation, maar het stationsgebouw staat niet haaks op het spoor. Lijkt dus af te vallen. Gilleleje heeft één kopspoor, en één doorlopend spoor; het stationsgebouw staat haaks op het doodlopende spoor. Skagen heeft een stationsgebouw, waarvan het dak uit drie delen bestaat, in Gilleleje is dat één geheel. Ik zou zeggen: niets pleit voor Skagen, het is gewoon Gilleleje, maar de discussie bleef. Waarom? Dat zit hem in het begin van de reclame. Het begin, als alleen de man/vriend in beeld is, roept wel degelijk herinneringen aan het station van Skagen op.
Vanavond hebben wij de reclame beeld-voor beeld bekeken, en héél even is het doorlopende spoor in beeld, en als je weet waar je naar moet kijken, zie je het ook in de spiegeling van de ramen van de trein. Daarbij zie je op een gegeven moment rechts in beeld, ook heel even een auto voorbij rijden, achter een hek. Dat is in Skagen onmogelijk, maar in Gilleleje de realiteit.

Met algemene stemmen gaan wij er dus nu definitief van uit dat deze reclame is opgenomen op het station van Gilleleje in Denemarken, op het meest noordelijke puntje van Sjælland. Ongetwijfeld is er ergens een databank, waar zo terug te vinden is, welke reclame waar is opgenomen, en wanneer, en door wie, en met wie, enzovoort. Maar dat hebben wij dus niet kunnen vinden. 
Vlak na de definitieve beslissing stuitte ik uiteraard op een forumdiscussie, waar zowaar de vraag werd gesteld: op welk station is deze reclame opgenomen. Eén antwoord slechts, en korter kon het niet zijn. “Gilleleje”. Daarmee is het meteen uit een tweede bron bevestigd, en dan schijnt het waar te zijn.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*