Bas Vlugt en Peter Wybenga (MarketingReport): ‘Afgelopen paar jaar is podcast red hot geweest’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Bas Vlugt en Peter Wybenga van Marketing Report.

Marketing Report brengt het laatste nieuws op marketing gebied. Wat was de reden om naast artikelen ook een podcast te maken?
Het maken van een podcast was een lang gekoesterde wens. De vraag is altijd waar te beginnen als je niet thuis bent in een medium. Toen we met ZIGT en New Business Radio om tafel gingen, was het idee voor een radioprogramma snel geboren. Want wij maken dus radio – voor ons een belangrijk onderscheid – vervolgens gebruiken wij podcast als manier om onze radio-interviews te distribueren.

De Online Radio Awards heeft deze editie het thema ‘Groei’ gekozen. Hoe laten jullie de podcast groeien in aantallen luisteraars?
Wij zijn nu anderhalf jaar bezig en doen niets anders dan groeien. Wij hebben eens in de maand uitzending en het pleziert ons te kunnen zeggen dat mensen ons steeds beter weten te vinden. Het fijne van het medium podcast is natuurlijk dat onze radio-interviews altijd beschikbaar blijven en we ze kunnen publiceren op onze websites en in onze nieuwsbrieven. Dat helpt natuurlijk bij het vinden van luisteraars. Daarnaast zijn we juist de afgelopen weken druk doende met het uitbreiden en optimaliseren van de distributie van onze podcasts op alle mogelijk denkbare relevante platforms.

Podcasting is nog steeds groeiende in populariteit. Hoe zal dit medium volgens jullie ontwikkelen?
De afgelopen paar jaar is podcast red hot geweest. Als de rook van de nieuwigheid straks is opgetrokken, zullen partijen gaan evalueren en kijken naar ROI. Sommigen zullen er weer uitstappen, anderen zullen doorgaan. Daarmee zal podcasting een volwassen medium worden en een eigen – bescheiden – plek pakken in het crossmediale landschap. Want bereik – en daarmee het business model – zal voor het overgrote deel van de spelers in podcasting een serieuze uitdaging blijven. Podcast zal het meer moeten hebben van de kwaliteit van het bereik dan van de omvang. Daarmee wordt podcasting de komende jaren interessant voor drie soorten partijen: zij die al een groot bereik hebben en podcasting daar op een zinvolle manier in kunnen integreren, niche-spelers en partijen die voor hun exploitatie niet afhankelijk zijn van een groot bereik.

Hoe kiezen jullie je onderwerpen voor de podcastafleveringen?
Ons programma heet Marketing Report en ons redactionele format is van een onthutsende soort van eenvoud: wij ontvangen leuke gasten om te komen praten over marketing. Wij schrikken niet terug om hele grote namen te ontvangen – en dat geldt ook voor mensen die tot onze uitzending volstrekt onbekend waren. En natuurlijk maken wij optimaal gebruik van de snelheid van het mediumtype radio: hoe actueler hoe beter.

Wie zouden jullie graag nog in jullie podcast willen hebben?
John de Mol, Christian van Thillo, John Olivieira, Thecla Schaeffer, Peter de Mönnink, Caroline van Turennout, Annemarie Swijtink, Michiel van der Zanden, Arno de Jong, Edwin Evers, Boukje Taphoorn, Natascha van Roode, Nadine Nooteboom, Linda de Mol, Sven Sauvé, Chantal Janzen, Marieke Elsinga, Fidan Ekiz, Frank Volmer, Shula Rijxman, Eva Jinek, Matthijs van Nieuwkerk, Arjen Lubach, Humberto Tan, Hélène Hendriks, Harry Dekker, Ali B en Nikkie de Jager.

Welke vernieuwingen op online radio en/of podcast-gebied zouden jullie nog willen zien?  
Eén blik op DeRadio50 leert dat de radiowereld een pur sang mannenwereld is. En deze mannenwereld bereikt luisteraars die gemiddeld boven de 50 jaar oud zijn. Wij zeggen: snoeihard wakker worden! Het moet leuker, sneller, jonger, vrouwelijker, diverser – ook in radioland wordt het binnenkort 2021.

Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*