Patrick Kicken: JOE en Kai Merckx bewijzen met deze actie dat ze hun luisteraars snappen

[BLOG] Het komt niet meer zo vaak voor dat ik iets zie op de socials van landelijke radiozenders en mijn radiohart een sprongetje maakt. Vaak is het toch een stukje zelfbevlekking (‘kijk ons het eens leuk hebben in de studio’) of een aankondiging van de zoveelste hitlijst. Ik was dan ook aangenaam verrast toen ik in de stories op de socials van zowel JOE als middagjock Kai Merckx Kai en zijn nieuwslezer Jeroen Latijnhouwers dozen zag inpakken terwijl Kai op rustige toon precies uitlegde waarom dat is: een spontane actie die ontstond in een van zijn radioshows die nu een vlucht nam. Heerlijk, radio die opeenvolgend is en ook nog eens sympathiek. Waar het om gaat? Ik zal het je uitleggen.

Kai vertelt in zijn Instagram post hetzelfde als hoe hij het op de radio uitlegde bij JOE: hij had zijn auto weggebracht voor reparatie en er was iets gedaan waar hij niet om gevraagd had. De garage had de kentekenplaathouder vervangen door eentje met de naam van de garage erop. In plaats van er alleen maar over te klagen op de radio hield Merckx zich goed aan de stationality van zijn station (up, positief, vrolijk). Hij verzon er ter plekke omheen dat het ook wel leuk zou zijn om een kentekenplaathouder met ‘ik luister naar JOE’ te laten maken. Niet alleen voor zichzelf natuurlijk, maar voor de luisteraar die hem wil hebben.

Zoals zo vaak met dit soort acties ontploft het, want wie krijgt er nou niet gratis iets in zijn brievenbus? De marketingafdeling van JOE is er gelukkig niet eentje van louter excel sheets (ehh sorry maar de 80’s Top 800 is nu het belangrijkste) en springt er meteen op in: Kai zendt deze donderdag live uit vanaf dat grote winkelcentrum langs de A2, The Wall, waar luisteraars kunnen aansluiten met hun auto en de kentekenplaathouder met ‘ik luister naar JOE’ meteen op hun auto gemonteerd wordt. Briljant. Dit is waar live radio voor uitgevonden is. In Amerika en Engeland zijn dit soort acties aan de orde van de dag en hebben stations door dat dit de manier is om zieltjes voor je te winnen, in Nederland houdt het vaak al snel op met een sticker of t-shirt met de post. Natuurlijk letten ze bij de marketingafdeling van JOE in Vlaanderen ook op en gaan ze als ze slim zijn dit ook introduceren, in de ochtend en/of middagshow.

Het enige wat er nog beter zou kunnen aan deze actie is dat zij hier in Nederland er free publicity mee kunnen, nee, moeten scoren. Als ik in Google Nieuws intik: JOE, Kai, kenteken levert dat nul artikelen op. Terwijl je met een persbericht best wat extra aandacht genereert. Niet te vinden in het hele DPG krantenapparaat (AD etc.) maar ook niet op de radiosites. Laat ik dan maar de eerste zijn hier op Spreekbuis, wellicht volgt de rest later, zoals zo vaak het geval is 😉 Gelukkig staat het op de JOE website wel duidelijk, inclusief een ‘navigeer naar’ button. Ook al zou blijken dat deze actie lang en breed van tevoren bedacht is dan nog verdient Kai een pluim want hij heeft mij weten te overtuigen dat het spontaan is en dus leuker. Voor de luisteraar, voor het station en de radiowereld. Want dit soort dingen hebben we veel meer en veel vaker nodig om radio nog relevant te houden en stations te laten groeien. Kom toch uit die ivoren toren en zoek de luisteraar op waar hij of zij is! In dit geval direct langs de A2 tijdens de spits, deze donderdag. Als je trouwens een BMW 535d uit 2005 (een youngtimer, lekker veel belastingvoordeel!) in de autorij ziet staan dan ben ik dat.

Patrick Kicken

32 Comments

  1. Dit is inderdaad een leuke actie van JOE. Zo betrekken ze luisteraars bij de zender en de reclame/promotie via de kentekenplaathouder maakt het radiostation zichtbaar en herkenbaar.

    Naast creatieve acties vind ik dat JOE nog wel wat kan sleutelen aan de muziekmix- afspeellijst. Het kan wel wat breder. Dus muziek toevoegen uit de jaren van 2000 tot en met 2019. Anders blijft de groei van het radiostation ondanks leuke acties toch te beperkt.

  2. “Ja, je kunt fantasie- of showkentekenplaten laten maken, maar alleen voor privégebruik op eigen terrein of voor evenementen; deze mogen niet op de openbare weg gebruikt worden. Officiële kentekenplaten die je voor een voertuig gebruikt, mag je alleen door een RDW-erkend bedrijf laten maken en zijn niet personaliseerbaar”

  3. De marketing afdeling van Joe (en Q) in België doet al goed hun best. Afgelopen zomer ParadICE Beach gemist ? Een maand lang een ijssalon aan het stand van Westende en de hele dag live radio, waarbij je zo de mobiele studio in kon lopen. Q stond in Oostende. Waar waren de Nederlandse stations ?

    • Elke Vlaamse radiozender gaat in de zomer (vanaf eind juli) aan het strand staan. Radio2 aan zee, Paradice Beach en het Q Beach House zijn vaste waarden in de programmering. Daarmee verhullen ze alle vakantieroosters (presentatie verschilt per week) en gaan alle programma’s met vaste onderdelen 1 tot 1,5 maand op pauze. Ondertussen verbouwen ze soms ook de studio (Radio2, Q).

      Voor mij werkt het niet echt. Het gebrek aan onderscheiding in de uren zomerradio maakt het saai om te luisteren. Maar mensen komen graag radio kijken of genieten van de optredens. En daarna start een nieuw seizoen met vertrouwde programma’s die daardoor langer vers voelen.

      Moet Radio 2 dan op Scheveningen gaan staan en Q aan de kust bij Zoutelande, 538 draait hits bij Bloemendaal terwijl Joe ijsjes gaat scheppen in Katwijk? Ik schat in dat het in Vlaanderen ook gewoon een traditie is, dus vraag ik mij af of simpelweg kopiëren dan gaat slagen.

    • Dat zou zeker werken in Nederland. Daarbij nog samenwerken met televisie. 538 zou bijvoorbeeld de hele zomer kunnen uitzenden van de zelfde locatie als De Oranjezomer/VI Oranje. Daarnaast zouden ze voor op SBS6 een Nederlandse versie van Zomerhit kunnen maken. Al decennia lang een succes op Radio 2 en de VRT in België.

      • Zomerhit is ook een traditie in Vlaanderen, net als 10 om te zien. Daarmee doe je wat hier het, door Tina Nijkamp verguisde, Muziekfeest op het plein of veel langer geleden Nederland Muzyekland is.

        Lijkt mij niets voor de doelgroep van 538. Een Beach Festival zou dan weer wel kunnen.

        De talkshows live vanaf het strand lijkt mij productietechnisch een ramp. Als het in hartje Breda of de Beekse Bergen waait of regent zijn de mensen al niet te verstaan. Denk dan eens aan alle weersinvloeden aan de kust.

        • Zomerhit vind ik niet het zelfde als Muziekfeest op het plein. Hele andere sfeer.

          Ik zeg nergens dat het in Nederland ook vanaf het strand moet.

        • Het kan prima op 538 en SBS6
          Zomerhit in tegenstelling niet (alleen) volkse Nederlandstalige muziek. Alle artiesten kunnen er aan deelnemen. Verder zijn er een aantal vaste onderdelen en zomerse acts uit het verleden. Een simpel concept maar het zal beter aanslaan dan alle flops waarmee SBS6 de afgelopen 2 zomers kwam.

    • Ik luisterde er vroeger graag naar toen gingen we regelmatig aan de Belgische kust op vakantie, in de caravan stond de hele dag de radio aan.
      Bij de studio (een veredelde SRV wagen met een podium ervoor) kwamen regelmatig bekende vlaamse artiesten optreden en werden er spelletjes met het publiek gedaan om goodies te verloten. Vaak ook allerlei andere promoties van de nationale loterij of de lokale krant.
      Het zat echt leuk in elkaar en klonk ook op de radio heel vakantie achtig juist door het achtergrond geluid en de niet altijd vlekkeloze overgangen.
      Ik vind het concept helemaal niet zo raar en ik denk ook voor de (inval) presentatoren leuk om te maken voor een maandje.

  4. Knap dat zo’n jonge jock zich goed in de oudere doelgroep kan inleven. Kondigt platen aan waar zijn ouders op gedanst hebben.

  5. Joe Nederland mag de playlist eens overnemen van Joe België.

    Programma’s en muziek tikt daar als een klok.Luistert heel goed weg.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*