Patrick Kicken: Oei, nieuwe radiozender JOE lijkt vast een valse start te maken in Nederland

[BLOG] Nou vanmiddag om 17u was het dan zover, nieuwkomer JOE, zusje van Qmusic presenteerde zichzelf met blauw/witte ballonnen aan een hoop pers. Wat gaat de kersverse landelijke zender ons nou brengen vanaf 1 september, is hier strategisch over nagedacht of gaan we toch vooral snel van start zonder dat het al te veel mag kosten, want de FM frequenties kosten al genoeg? Dat laatste lijkt vooralsnog het geval. De dagprogrammering wordt voorlopig gevuld met Qmusic talent die nog een uurtje op de loonlijst over hadden, hoogstwaarschijnlijk met voicetracks (vooropgenomen aankondigingen). Geen eigen deejays dus. Gelukkig is er versterking op komst, maar dat zou nog wel even kunnen duren.

Radio 10 DJ Rob van Someren zei ooit in een ver grijs TROS verleden tegen me: Patrick, doe iets helemaal, maar niet half, laat het dan gewoon achterwege. Een advies wat ik al die jaren wel onthouden heb. Als ik zie hoe JOE nu van start gaat op de frequenties van Radio 10 dan denk ik: oei, risicovol. Je laat namelijk de kans om meteen een boel Radio 10 luisteraars aan je te binden minimaal voor de helft liggen. Regel nummer een: áls je een oldies station begint, moet je ook mensen laten horen die de periode waarin deze muziek hits waren op z’n minst enigszins hebben meegemaakt. Niet een decennium later pas zijn geboren. Dus kies je voor jocks van minimaal 40 en het liefst 50, niet dit jonge grut wat ook op Qmusic de hits zit te pompen. Dat vind ik een foute inschatting en is goed nieuws voor Radio 10, waar de jocks wel bij de muziek passen. Je wil als veertiger dan wel vijftiger niet toegejengeld worden door een twintiger of dertiger, met onderwerpen die niet in je belevingswereld passen en een jeugdig, hip toontje waardoor je je alleen maar ouder gaat voelen. Goede radio is op de eerste plaats: een connectie maken met je luisteraar!

Gelukkig staat vijftiger Dennis Ruyer, nu nog aangekondigd in de weekenden van 538, te trappelen om er aan de slag te gaan. Hij neemt het tijdslot 10-13u dagelijks voor zijn rekening zodra ze hem laten gaan bij Talpa. Ook Gijs Staverman (57) wordt genoemd voor het tijdstip erna, van 13-16u, zodra hij weg kan bij KRO/NCRV en NPO Radio 2. Kan mooi Rob Stenders dat plekje weer gaan opvullen bij 2 zodra hij het zat is bij Veronica. Kimberley Dekker in de ochtend bij JOE zal ook tijdelijk zijn, waarschijnlijk blijft ze als co-host bij een A naam. Toch had ik ervoor gekozen om dan maar gewoon JOE non-stop te beginnen met ‘De Grootste Hits Allertijden’ die ze ook bij 10 uitzenden, was strategisch veel logischer geweest. Ik snap wel dat kersverse baas Iwan Reuvekamp ook wat te doen wil hebben in plaats van op de winkel te passen totdat de A sterren los zijn van hun huidig contract bij een andere werkgever. Maar denk toch eens tactisch en strategisch in plaats van als radioliefhebber, Reuvekamp!

Eigenlijk verbaast het me niks deze beginnersfouten, want ook bij Qmusic duurde het jarenlang voordat ze in Nederland de juiste toon en sfeer hadden gevonden de hele dag door. Het laatste waar ik me dan toch weer aan stoor is de slogan van JOE: Good Times, Great Music. Ja leuk en lekker hip in deze tijden om een Engelse verkoopleus te verzinnen voor je radiozender, maar je discjockeys kunnen er níks mee. Niemand gaat dit zeggen in een aankondiging. Wat dat betreft blijft de slogan van Veronica 15 jaar geleden, ‘De Beste 80’s en 90’s Hits’ nog het schoolvoorbeeld waarmee je de jocks wél iets geeft waarmee ze nog meer je station kunnen positioneren en verkopen. Als we de Vlaamse versie van JOE bekijken kunnen we verwachten dat SKY er ook een flinke concurrent bij krijgt met Kerst, ook zij zullen Full Christmas gaan. En de hitlijsten zullen ons ook om de oren vliegen zodra er genoeg live discjockeys aan boord zijn. Maar om nu zo te gaan beginnen met een gevoicetrackte dagprogrammering met geleende deejays, snel snel ingevuld door de Qmusic jocks die toch al in het pand zijn: nee, dan liever non-stop tot de echte sterren zich melden om het verschil te maken.

Patrick Kicken

40 Comments

  1. Wacht maar af…
    Joe klinkt tot nu toe heerlijk, met korte vts. Als ze dat zo houden komt het echt goed.

    Veertigers en vijftigers zitten echt niet te wachten op lange talks van djs van boven de 40.

    En wat het missen van Radio 10 luisteraars betreft: meer dan 90 procent van de Nederlandse radio’s heeft RDS. Die radio’s schakelen automatisch over naar de nieuwe frequentie van 10, wat voor ouwe Ekdom-look-a-like je er ook neerzet.

    • Het gaat er natuurlijk om waar die lange talks over gaan. Wanneer een lange talk alleen maar als lange talk wordt ervaren dan klopt er iets niet.

    • Over RDS… Ik denk niet dat dat zo werkt…

      Wat met een RDS-signaal meegestuurd kan worden zijn zogenaamde ‘Alternative Frequencies (AF)’. Dus als Radio 10 op bijvoorbeeld 91, 92, 93, 94 en 95MHz zit, zijn dit de getallen die met RDS worden meegestuurd, zodat de radio weet dat kan worden gekozen voor het hardste signaal van die vijf frequenties.

      Radio 10 heeft nu een compleet ander pakket. Met compleet andere andere (alternatieve) frequenties.

      Het lijkt mij dat alternatieve frequenties via RDS alleen werken binnen het kavel en de frequenties die bij dat kavel horen?

      • Nee hoor. Radio 10, Veronica en zelfs Slam zitten nog onder dezelfde voorkeuze knopjes op mijn autoradio. Ging vanzelf gelijk goed vanmorgen.

  2. ik vind joe fm nl echt een copy van radio10 ik denk dat je beter naar radio10 of naar veronica kan luisteren dan ben je beter af joe fm vind ik copy van radio10 en van veronia dit heef totaal geen zin

    • Dit is toch wel grappig, dat de commerciële radiomakers liever met elkaar concurreren met bewezen formats dan dat ze de andere helft van de Nederlanders proberen te bereiken die niet luistert naar de radio. Dat de enige die met echt iets nieuws lijkt te komen, Zuurbier, schijnbaar geen idee heeft waar ie mee bezig is, voorspeld weinig goeds. Hoe kan je nou weten wat je moet bieden op de veiling als je nog geen idee hebt wat je gaat uitzenden? Een nichezender als Financial Nieuws Radio of “Radio voor iedereen”?! En ondertussen is de zender 2 maanden stil, mag dit wel? Het zijn toch schaarse middelen die niet voor niks geveild worden?

      • Ze moeten voor 1 november uitzenden anders zijn ze in overtreding. Wordt nog een heel gedoe want er moet een heel nieuw zenderpark de lucht in door een andere zenderoperator. Dat gaat ze nooit lukken. Amateurisme ten top.

  3. Qmusic ging in 2005 ook van start met de paar overgebleven Noordzee-jocks, hele lege gaten zaten er toen in de programmering, Jeroen van Inkel was toentertijd de enige die special overgekomen was.

    Tis dus een kwestie van geduld. En radio is slow bussiness. Want Qmusic kende ook geen top tijd zo de eerste 5 jaar in NL.

    Verder wens ik ze succes met Joe in een toch al zwaar verzadigd segment van radioland, de classics. Waar er eentje gesponsord met staatsgeld vrolijk in dezelfde vijver zit mee te vissen.

    • Je noemt een paar sterke punten Joop. NPO 2 doet inderdaad vrolijk mee. Maar dat radio slow business is komt door stomme beginnersfouten. Je had goud in handen nu als JOE, maar men denkt uit arrogantie hiermee wel weg te komen. Oftwel: ze gooien zichzelf minimaal een jaar terug in de tijd. Wel weer toepasselijk voor een oldies zender!

  4. Joe Vlaanderen heeft een ontzettend knap format, dat veel slimmer in elkaar steekt dan het lijkt. Niet eens te vergelijken met Radio 10 of Veronica. Zuid Nederland kent het al jaren, want daar gewoon gewoon te ontvangen. Ik ben het eens met Patrick: doe dit niet halfbakken! Joe in Nederland hoeft het wiel niet eens opnieuw uit te vinden. Doe het dan meteen goed: het zit hem hier echt in de details.

    • Amen. Maar Iwan Reuvekamp is een alternatief type, die het wiel op zijn manier wil uitvinden. Niks heeft met boekjes uit Amerika. Nou doen we het toch lekker zo, kan mij het schelen, het zijn mijn centen niet. Dom is het wel.

  5. Tot vorige maand wist dpg nog niet dat zij een frequentie hadden gewonnen, dus ze moeten wel wat. Voicetracking is dan een mooi alternatief voor de herkenbaarheid. Dat krijg je niet door een nonstop uit te zenden. Is niet eens een budgetprobleem, maar vooral een tijdsnood issue.

    • Nieuwe radioshows zijn te vergelijken met daten. Je laat nu je potentiële liefhebber kennis maken met maar de helft van je product, of een try out versie, of een (te) jonge versie, hoe je het ook wil noemen.

      Waarom denk je dat bedenkers van TV series en films een pilot maken en die testen op een publiek? Om ervoor te zorgen dat áls het gelanceerd wordt de juiste doelgroep krijgt wat het wil.

  6. Ik denk dat Joe het helemaal niet zo goed gaat doen. Tenminste, niet als ze dit muziek format blijven uitzenden. Ik zit er al een paar maanden naar te luisteren zo nu en dan maar ze draaien gewoon de “Veronica 300”. Patrick weet wel wat ik daarmee bedoel. Met als effect dat de luisteraar denkt: Nee hè? Weeeer die plaat?! Dat kennen we nu wel! Misschien dat het in België werkte omdat er daar voor Joe nooit een station is geweest zoals Veronica welke 300 liedjes op de rotatie had en tot in den treure uitmolk. Maar goed, dat is mijn inschatting, we gaan het zien!

    • Precies dat heeft ervoor gezorgd dat ik meer naar Nostalgie ben gaan luisteren. Die playlist was veel uitgebreider dan Joe of 10. Regelmatig een plaat voorbij horen komen die ik al een hele tijd niet meer gehoord had. Helaas is Nostalgie nu weer verdwenen van DAB+

  7. Zullen we een gokje wagen?
    Ik denk dat Radio 10 op woensdag 13 september (na de eerste volle week nieuwe frequenties) gewoon:

    10,1 procent scoort.

    Dankzij RDS.

    Wat denk jij?

  8. Men zegt steeds dat Joe zo succesvol is in Vlaanderen. Dat is ook niet heel moeilijk gezien het aantal landelijke commerciële stations die er zijn. Er is daar enkel Qmusic, Joe en Nostalgie.

    • Heeft ook lang geduurd voordat het daar een succes was. Vooral door alles af te kijken van Nederland. De Top 2000, kerstprogrammering, winacties. Wist je trouwens dat het station ooit nog van De Mol is geweest, met De Zwart aan het roer?

      • Ja, in 2007 heeft uncle Jhonny de toko verkocht aan Medialaan (nu DPG) en in 2009 is het omgedoopt tot Joe FM omdat Nostalgie er als concurrent bij kwam. Leuk dit soort weetjes.

        Wel fijn voor radiomakers dat er nu wat meer concurrentie is. Mede omdat Talpa een station minder heeft, er een paar nieuwkomers zijn en bijna alle clausuleringen eraf zijn gegaan.

        Maar wat is nu het exacte bereik per FM kavel, weet jij dat Patrick?

  9. Slappe hap 70’s, 80’s en 90’s hitjes. Dit gaat niemand vol houden om hier lang naar te luisteren want het zijn uitsluitend de grootste kapotgedraaide tracks uit die jaren. Mocht hier geen uitbreiding in komen en het blijft erg beperkt met een hoge rotatie waardoor je binnen een dag alles al en keer voorbij hebt horen komen, en je krijgt het daarna weer in een andere volgorde, zie ik geen problemen voor de concurrentie om beter te scoren.

  10. Ja muziek uit de 70 trek ik al slecht, de 80s leuk maar ken ik door en door en de 90s was vooral grappig. niet per se goed. Dan liever Radio2 die ook gewoon zeroes, tens en nieuw draait.

    Joe klinkt nu al vermoeiend saai

  11. Na amper 8uren komen vele classics al terug en op 12 ueen luisteren heb je heel de database gehoord. Dat zijn dus ampwr 135 pkaten waarop Joe draait.

    • Told ya. Dat is gewoon strategie waar ze een tijdje mee door gaan om even als een soort van ’trailer’ van het radiostation te geven hoe het klinkt. Maar uiteindelijk wordt dat her en der wel aangepast natuurlijk en zul je binnen de 70’s, 80’s en 90’s wel wat meer variatie gaan horen. They have too, want er is veel concurrentie.

      • Vrijdag de hele dag geluisterd naar Joe. In de avond begon de playlist weer op nieuw. Zaterdag dezelfde muziek maar toch wat nieuwe nummers die vrijdag nog niet te horen waren. Zijn er maar paar maar toch.

  12. Ik denk dat je een hele diverse groep DJ’S moet hebben bij JOE.

    Ik zou kijken of je Staverman en van der Goes samen weg kunt halen bij de KRO-NCRV en ze samen weer hun programma uit het verleden dat ze hadden bij Q te laten maken….

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*