40Up Radio van Harry de Winter stopt

Het online radiostation 40Up Radio van Harry de Winter stopt op 1 januari 2021.

‘Het gaat ons bij 40UP Radio het meeste om de muziek en niet om de leeftijd. Wij draaien niet de gelikte classics pop en rock die je overal al hoort,’ verklaarde De Winter in een interview Spreekbuis in 2018.

De zender heeft vijf jaar bestaan. Bekende presentatoren waren Mart Smeets, Johan Derksen, Robert ten Brink, Leo van der Goot, Ton Lathouwers, Jan Emous en Vincent Bijlo.

In het Spreekbuis.nl-interview meldde De Winter ook al dat het hem niet lukte om inkomsten te genereren. De Winter zei toen: “Het is een hobbyproject voor mij en ik investeer er jaarlijks een boel geld in. We zijn druk bezig om sponsors/adverteerders te vinden, dus wie denkt dat onze zender met bekende namen iets kan betekenen voor hun merk of dienst die mag zich direct bij mij melden.’

’Raar dat hoger opgeleide 50-plussers niet interessant zijn voor adverteerders,’ zegt De Winter tegen de Gooi- en Eemlander die de geruchten van de laatste dagen maandag bevestigde.

24 Comments

  1. Het was een mooi project en jammer dat het stopt. Ik vond het toch veel te vaak meer van hetzelfde wat je daar toch voorbij hoorde komen qua muziek. Zeker overdag tijdens de non stop uren. En nu Grolloo Radio van Johan Derksen van start is gegaan vind ik dat toch iets beter in elkaar zitten en maakt hij radio juist ook voor die doelgroep waar 40 UP Radio zich op richt; de vergeten groep luisteraars die niet aan hun trekken komen bij de mainstream zenders. Misschien dat een aantal presentatoren die passen in het muziekbeleid wat Johan voor ogen heeft, overstappen. En dan denk ik aan Mart Smeets en Jan Donkers met name. Die draaide veel blues en Americana in hun shows.

  2. Dat is verdrietig! @40UPRadio stopt! Drie jaar lang mocht ik de shows van deze muziekzender (om niet!) doorzetten op NH Radio op de FM. Dat hielp qua impact en was een win-win situatie voor beide partijen. Na m’n vertrek moest dat kennelijk weer snel uitgezet worden en nu valt het station om. Dat was niet nodig geweest….

  3. Toen ik in 2002 de 40+ easy listeningzender Radio 227 startte was er schijnbaar een behoefte aan een dergelijke zender. Uit die behoefte verscheen Radio 5 die met overheidsgeld gesponsord wordt. Mediabureau’s denken alleen maar aan jonge mensen terwijl 50% van de Nederlandse bevolking 90% van het te besteden geld hebben. Radio 227 bestaat nog steeds, maar wordt (net als bij Harry ) gesponsord door mijzelf.

  4. Vraag is wel wat er mis is gegaan. Vrijwel alle dj’s maakten hun programma thuis. Op de studio had bespaard kunnen worden. Daarnaast werkten de dj’s op vrijwillige basis, dus geen loonkosten.

    BumaStemra kost idd geld, maar als je de sales door bv OMS laat doen kun je volgens mij best break-even spelen.

  5. Misschien komt er nog wel een doorstart maar dan wel meer en beter aan marketing doen. Na de lancering werd er maar weinig meer over gepraat in de media. Als je je profileert als een station wat er echt is voor de muziekliefhebber en echt wat anders brengt dan moet die doelgroep zich daar toch aangesproken door voelen.
    Dat is ook nog iets waar Grolloo Radio mee te maken krijgt. Dat is nog een nieuwe zender maar ook daar zal dat voor gelden. Als Johan af en toe die naam eens dropt in dat TV programma van hem dan zijn er zo weer honderden luisteraars bij.

  6. Wist niet eens dat het nog bestond. lees en zie er nooit iets over, laat staan horen. Beetje meer marketing en social media (daar kom je niet onderuit) de doelgroep zit ook op soc. media. Jammer!

  7. Ik vond het eerst een mooi concept waarvan ik zeker weet dat er behoefte aan is is, maar de praktijk was dat het teveel een niche station werd, waarbij de presentatoren hun eigen hobby mochten uitoefenen. Het ging voor veel luisteraars te ‘diep’ . Er is zoiets als een gulden middenweg, waarbij je meer luisteraars houdt, en toch voldoende inhoud hebt om af te wijken van de reguliere stations. Ik hou me graag aanbevolen om mee te denken Harry! ☺💪

  8. Na de lancering in DWDD, nooit meer iets aan marketing gedaan. Overdag te commercieel geprogrammeerd, in iedergeval niet de beloofde albumtracks!
    De avonduren een mooie line-up van presentatoren met ieder hun eigen specialisme.
    Maar duidelijk niet voor de grote massa, en voor adverteerders oninteressant.
    Jammer dat een mooi initiatief omwille van de commercie ter ziele gaat.

  9. Op geen enkele wijze vernomen dat geldproblemen waren gedurende al die jaren dat ik minstens 5 podcast per week beluisterde. Ik ben zeker naïef geweest maar de Winter ook. Zijn er onder al die luisteraars die met elkaar geen ton kunnen ophoesten?

  10. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de doelgroep nooit van deze zender gehoord heeft. En dan wordt er dus ook niet naar geluisterd. Je zult toch echt iets aan doelgerichte marketing moeten doen.

  11. Puur toevallig vanuit het verre België 40 up ontdekt. Aan de marketing scheelde dus inderdaad wel wat. Ook hier trouwens wordt de beoogde doelgroep helemaal vergeten. Jammer dat het zo moest eindigen, maar toch bedankt voor de vele uren luisterplezier.

  12. Zal wel onderzocht zijn, maar waarom geen actie om 40-up Radio te behouden, schrik van het besluit tot stoppen. Jarenlang vooral in de avond geluisterd, ga dit vreselijk missen, zou graag contributiegeld willen betalen.

  13. Update: 40UP Radio maakt (wellicht onder een andere naam?) een doorstart met een nieuwe financier, Jan ’t Hoen, eigenaar van het Amsterdamse podium de Q-Factory. Wie, wat, waar en hoe zijn nog onduidelijk. Hopelijk blijven de oude podcasts bewaard.

    Bron: Bram van Splunteren en Vic van de Reijt.

  14. Eeuwig zonde! Ik luister vanaf het prille begin.
    Het is een groot verlies van al ‘onze’ geweldige DJ’s met hun specifieke kennis van de diverse muziekniches. Onberijpelijk dat Harry dit levend archief van onze mooiste momenten nu aan de kant schuift.
    Ook ik betaal graag en gewoon ouderwets contributie! Terug naar de distributie voor mijn part.

1 Trackback / Pingback

  1. 40up Radio | 40upradio.nl | Inloggen - Inlogn.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*