Paul Chamalaun (Chain): ‘We werken al jaren voor mediabedrijven die niet tot de traditionele omroepen

Beeld, geluid en licht moeten tegenwoordig ook voor bijvoorbeeld streams en hybride events van professionele tv-kwaliteit zijn. Ook partijen die vroeger helemaal niet bezig waren met televisie kloppen daarom steeds vaker aan bij een bedrijf als Chain (licht, audio, video/visuals en rigging). Een trend die al langer aan de gang is, maar versterkt werd door corona, aldus Paul Chamalaun, commercieel directeur van Chain.

Chain richt zich al lang niet alleen op de broadcastmarkt, maar ook op klanten uit de zakelijke wereld. Congressen, bedrijfspresentaties en noem maar op, Chain ondersteunt het allemaal. Chamalaun: ‘We werken al jaren voor mediabedrijven die niet tot de traditionele omroepen in Nederland horen, zoals De Telegraaf, onderdeel van Mediahuis, en ESPN, vroeger Fox Sports. Verder doen we ook al jaren events voor bijvoorbeeld ASML en andere grote bedrijven. Maar corona is wel een game changer geweest. Ineens werd communiceren, iedereen tegelijkertijd met hetzelfde verhaal bereiken, nog belangrijker. In het begin was men al blij als de techniek werkte, maar inmiddels is de kwaliteit echt een prioriteit. Het moet allemaal beter en interessanter dan de gemiddelde stream, want het is de manier geworden waarop bedrijven binding houden met bijvoorbeeld hun medewerkers, klanten en aandeelhouders.’

Kwaliteit

Ook al zijn organisaties zoals grote beursgenoteerde bedrijven van huis uit geen tv-omroepen, de tijd dat een eenvoudig videootje volstond is volgens Chamalaun echt voorbij. ‘Ze willen het professioneel doen, we maken in feite hele tv-programma’s voor ze. Compleet met talkshowachtige setting, professionele presentatoren, instartjes enzovoort. Een saaie corporate presentatie of video van slechte kwaliteit kan echt niet meer. Voor Shell hebben we bijvoorbeeld een studio ingericht, waarin je heel diverse content kunt maken. We bieden kwalitatief hoogstaande oplossingen met vaste settingen, die met zo min mogelijk mensen te bedienen zijn, zodat je de kosten zo laag mogelijk houdt. Maar het is niet altijd one size fits all, soms moet je er toch extra mensen met expertise bij halen als het ingewikkeld wordt. Wij werken onder meer voor PSV TV. Daar kunnen ze bijna alles zelf doen, maar soms hebben ze ons erbij nodig. Dan kunnen wij toegevoegde waarde leveren.’

Ingewikkelder

‘Eigenlijk is werken voor de zakelijke markt nu een stapje ingewikkelder dan ‘traditioneel’ een televisieprogramma maken,’ vervolgt Chamalaun. ‘Bij hybride events bijvoorbeeld heb je naast de studio of zaal ook te maken met verbindingen met mensen thuis. Maar hoe is de kwaliteit daarvan, hoe is het licht bij die mensen, wat is de kwaliteit van het beeld en geluid? Het inbellen zal, nu corona voorbij lijkt, afnemen en VIPS zullen weer vaak in de zaal zitten, maar hybride vormen blijven denk ik. Ga je dan bijvoorbeeld met een mobiele camera naar een spreker toe? En je moet reacties van iedereen ook in de zaal brengen, zodat mensen die daar aanwezig zijn het kunnen volgen. Als je honderden accounts aangehaakt hebt, zal er wel eens eentje wegvallen. Wat doe je dan? Daar moet je goed over nadenken. De voorbereiding en de techniek zijn dus alleen maar belangrijker geworden. Wij moeten daarom steeds meer anticiperen en proactief de klant informeren, zodat die betere vragen kan stellen aan een producent.’

Hoe het werk van Chain zich in de toekomst zal ontwikkelen, is moeilijk te zeggen, vindt Chamalaun. Maar een trend ziet hij wel. ‘Video en licht integreren steeds verder. Voor de crew is dat leuk, want het vraagt iets anders van ze en geeft hun energie. ‘Traditionele’ televisieprogramma’s maken is vaak een kwestie van continuïteit, klussen die zich herhalen. Werken voor de zakelijke markt is elke keer anders, omdat je steeds andere klanten met andere vragen en wensen hebt. Voor onze mensen betekent dat een groter beroep op hun creativiteit.’

Streamer: ‘Een saaie corporate presentatie of slechte video kan niet meer’

Foto: (chain 2)

Bijschrift: Het magazijn van Chain

2 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*