Zo gaat het nieuwe Media Park Hilversum er uitzien

Vandaag was er een bijeenkomst over de de toekomst van het Mediapark in Hilversum. 73% van de Nederlandse tv- en radio wordt in Hilversum geproduceerd. De sector Media maakt 34% van de Hilversumse economie uit. Het kijk- en luistergedrag verandert echter razendsnel en daarom willen het Media Park Beheer en Gemeente Hilversum ook het Media Park aanpakken.

De Hilversumse mediawethouder gaf aan dat de Nederlandse media-industrie snel stappen moet maken om ook in de toekomst een rol te kunnen blijven spelen in het medialandschap. Jaeger: ‘Onze kinderen kijken geen tv meer’. Internationale platforms zoals Netflix en Youtube trekken niet alleen de aandacht van de Nederlandse kijker, maar weten nu al meer dan de helft van de reclame-inkomsten naar zich toe te trekken.

Volgens hem is samenwerking tussen Nederlandse mediabedrijven en overheden noodzakelijk. Jaeger: ‘We moeten niet alleen naar Hilversum kijken, maar naar de Media Valley.’ Onder dit gebied vallen Amsterdam, ’t Gooi en Utrecht. De digitale transitie in Nederland gaat volgens Jaeger te langzaam, terwijl er een enorme urgentie is om snel te veranderen. Uit onderzoek blijkt dat er momenteel 1.000 mediabanen per jaar verloren gaan en de prognose is dat dit in 2040 opgelopen is naar 20.000 banen. Het Mediapark moet zich grondig daarom aanpassen met in plaats van grijze kantoren, naar een groene omgeving met hotels, horeca, winkels, opleidingsmogelijkheden en woningen voor studenten. Nieuwe evenementen moeten in de toekomst meer dan een miljoen bezoekers per jaar naar het Mediapark trekken (nu is dat 350.000 per jaar). Ook het aantal werkenden op het Mediapark moet verdubbellen van 8.000 naar 16.000.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*