DutchChannels zet in op veranderd kijkgedrag

In zijn jongste geesteskind heeft Henk Bout zichtbaar plezier. “Dit is echt ontzettend leuk”, zegt hij. “We zijn nu de mogelijkheden voor de toekomst aan het ontdekken zoals ze in de jaren vijftig traditionele televisie ontdekten.”

Traditionele lineaire tv blijft nog best een poos bestaan, maar begint wel het einde van zijn levenscyclus te naderen. Jongeren kijken nauwelijks nog programma’s op het moment dat ze worden uitgezonden. De vraag voor contentmakers is dus: hoe kunnen we de kijker weer bereiken? “Daarin zijn wij pioniers. Heel Hilversum is nieuwsgierig naar die toekomst, maar wij zijn er gewoon mee begonnen.”

Nu eens noemt hij zijn bedrijf DutchChannels ‘een kweekvijver’, dan weer ‘een soort Netflix voor speciale doelgroepen en thema’s’. Het gaat, onderstreept hij, om ‘meer focus op online video, gekoppeld aan brede expertise’.

Die brede expertise is cruciaal. “Content is er genoeg. Die maken wij ook, maar het niet onze hoofdactiviteit. Belangrijker is dat we het fundament aanbieden en dat bestaat uit techniek. We hebben één keer een kostbaar CMS-hoofdplatform gekocht. Velen kunnen dat gebruiken, waardoor de beginkosten voor kanalen voor nichegroepen zakken. Daarnaast investeren we mee en adviseren we over marketing, financiering en een business-model. Elders werkt iedereen in zijn eigen kolom, wij werken horizontaal en doen alles.

Online platforms
DutchChannels lanceert online platforms die rendabel zijn voor doelgroepen van 10.000 tot 50.000 mensen. Die platforms bestaan uit video on demand (VOD) en uitingen op sociale media. Soms wordt ook traditionele televisie ingezet. Twee voorbeelden: Foodmakers.tv en New Faith Network (NFN).

Bout: “NFN is sinds december operationeel. De behoefte aan zo’n kanaal is groot in de hoek van evangelische kerkgenootschappen. Ouders uit die kringen willen liever niet dat hun kinderen Youtube kijken. Daarom biedt NFN eigen films, sprekers en meer. Het gaat om een nieuwe vorm van kerkbeleving.”

Ook operationeel is Foodmakers.tv ‘voor alles tussen boer en bord’, aldus Bout. “De voedingssector is heel groot, er gaat in Nederland 135 miljard euro aan toegevoegde waarde in om. We laten die sector uitgebreid zien, ook agrarische innovaties en items over dierenwelzijn. Over ongeveer vier weken gaat een videoplatform online en voor RTL4 is een nieuwe serie tv-programma’s in de maak.”

Een derde initiatief is Flixy, voor basisscholen. “Flixy ondersteunt het leren met video: speelfilms en lesmateriaal. Het is interactief en bedoeld voor het digibord in de klas.

Inmiddels ontwikkelt DutchChannels ook kanalen voor ouderen, 2- tot 6 jarigen, voor comedy, voor auto-GP, voor huisdieren en voor cultuur. En er wordt gedacht aan een internationaal blues-kanaal.

De financiering kan per project ster verschillen. Zo kan worden gewerkt met een gratis toegankelijk deel en een betaald premium-gedeelte. New Fait Network draait geheel op abonnementsgelden, terwijl voor Foodmakers ook flink wordt ingezet op inkomsten uit advertenties.

De techniek die DutchChannels gebruikt, maakt heel gericht advertenties mogelijk. “Wij kunnen meteen zien wat van video’s het effect is, hoe mensen reageren, wanneer ze afhaken. Anders dan bij de kijkcijfers van gewone tv werken we niet met een steekproef van kijkers, maar kunnen we één op één feiten leveren. En doordat we werken voor kleinere doelgroepen schiet een adverteerder niet met een schot hagel, maar heel gericht.”

Op eigen benen
Overigens is het hoogste doel niet dat DutchChannels als een moederkloek alle kuikentjes onder haar vleugels houdt. “We zijn wel een kraamkamer, maar de bedoeling is dat kanalen straks op eigen benen kunnen staan.” Dat houdt het personeelsbestand van DutchChannels ook binnen de perken. Hoewel Bout eerder een groot bedrijf als United leidde, wil hij de omvang van zijn huidige toko ‘graag gezellig’ houden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*