
Youtube geeft aan dat zij -naast entertainment- een ‘cruciale motor’ zijn voor de Nederlandse journalistiek. De hoogepunten op het gebied van onderzoeksjournalistiek & maatschappelijke betrokkenheid zijn volgens Youtube:
- BOOS maakte de tongen los met hun onderzoek naar de consequenties van familievloggers.
- Bender bracht de spanningen rondom AZC’s direct in beeld.
- Radar (AVROTROS) scoorde met de onthullende ‘hidden camera’-actie bij Seats and Sofas.
- Lubach ving feilloos de tijdgeest met zijn item over jonge mannen.
Sam Vergauwen, Country Manager Benelux YouTube: “Het cliché dat online video vluchtig is, kan de
prullenbak in. We zien miljoenen Nederlanders kijken naar verhalen met inhoud en maatschappelijke
onthullingen. Door de hoge kwaliteit van de content van de Creators zien we mensen steeds vaker via
het televisiescherm écht de diepte induiken. YouTube is hét podium waar journalistiek en entertainment
hand in hand gaan, en waar urgente verhalen de ruimte krijgen die ze verdienen.”

Geef als eerste een reactie