Wouter van der Goes draait elke zondag vinylplaten in nieuw programma ‘De Platenzaak’

Vanuit zijn intieme thuisstudio draait Radio Veronica-dj Wouter van der Goes vanaf 9 juni elke zondagavond platen uit zijn brede collectie elpees in het nieuwe programma ‘De Platenzaak’.  

Wouter van der Goes: “De elpee is nooit weggeweest maar de laatste jaren is vinyl zelfs populairder dan ooit. Naast de classic albums, wordt bijna alles tegenwoordig op vinyl uitgebracht. Platen draaien is een compleet andere muziekbeleving dan de digitale opties die we tegenwoordig hebben en de zondagavond is perfect geschikt om die verdieping te zoeken. En uiteindelijk ben ik gewoon een ‘plaatjesdraaier’, dat is wat het is. Ik vind het geweldig dat ook hier plek voor is binnen de programmering van radio Veronica.”

Vanuit zijn huis, waar hij zijn hele collectie vinyl-platen bewaart draait Wouter van der Goes elke zondagavond vanaf 22.00 uur de beste muziek van alle tijden. Dat doet hij met behulp van twee pick-upspelers. Van Earth Wind And Fire tot aan de nieuwste Bon Jovi en tal van Top 1000-classics, die nog mooier klinken op vinylplaten. 

Afgelopen maandag startte Wouter samen met zijn radiomaatje Frank van ’t Hof met de middagshow ‘Wout & Frank’ op Radio Veronica. In de eerste weken leren de luisteraars ze kennen door het item ‘De Naakte Waarheid’, waarin Wouter en Frank vragen beantwoorden aan de leugendetector. Wie na twee weken het meest gelogen bleek te hebben, moet letterlijk met de billen bloot. Diegene eindigt op een naaktkalender van Radio Veronica, die luisteraars kunnen winnen. 

Wouter van der Goes sluit met ‘De Platenzaak’ elke zondagavond van 22.00 tot 00.00 uur het weekend af op Radio Veronica. De middagshow ‘Wout & Frank’ is elke werkdag tussen 16.00 en 19.00 uur te horen. 

25 Comments

  1. Het maakt de luisteraar niets uit of hij nou een lp draait of een wav bestand . Dus wat heeft het voor zin.
    Een digitaal bestand is ook nog eens beter dan een lp omdat hier veel meer data in zit dan in een analoge opname

    • Spijker op de kop. Het heeft alleen zin als Wouter tracks gaat draaien die niet op cd of via streamingdiensten te horen zijn. Maar meestal kom je dan terecht bij niche bagger waar een commercieel radiostation niet voor is opgericht. Kortom… gaat helemaal nergens over!

    • U snapt het niet helemaal. Een digitaal bestand is heel wat anders dan vooral een( oudere LP) Het is ook vooral de beleving daarvan, net als de 45 toeren en zelfs de 78 toeren platen. Nostalgie heet dat hè.
      Heb je niet hoor digitaal of met een CD.
      Niks geen beleving, bovendien wijkt het nogal eens vaak af van het origineel.
      Dat heet geknoei ermee!

    • Helemaal gelijk.
      Zelf draai ik ook platen. Gewoon voor de gezelligheid.
      Het geluid is inderdaad niet beter. Het gaat vooral om de show en de aandacht van de dj.s. Het commerciële belang dat platen aan slijtage onderhevig zijn is misschien wel de drijfveer om het te promoten.Tenslotte dient moet vinyl op zijn tijd te worden. Er zo handel ontstaat voor de retailer. Zogenaamde zeldzame tracks zijn ook via internet te vinden en op wav of flac.
      gezet.
      Het grappige is dat ook met een pickup naald (mc element) van 4.000€ het nog steeds niet beter klinkt dan de cd. Natuurlijk op een top cd speler of streamer. Tegen argumenten zijn ook wel”
      Het gekraak heeft charme” 😉.
      Een plaat heeft vaak een persoonlijke benadering.De hoes het vast kunnen pakken. Het bezitten van een beleving.Waar het is gekocht of gevonden. Op een beurs of zoiets. Dat heeft niks met een radio programma te maken. Dan zou de bron master tape misschien nog wel beter is interessanter zijn om een soort magische glans of zweverige unieke sfeer mee te maken.
      (cd analoge master- tape of digitale tape)
      Mooie vu meters op de “achtergrond” alles heeft zijn charme. Maar voor radio voegt het niks toe.
      Toch?

    • Precies het tegenovergestelde, bij een digitaal bestand word er flink gecomprimeerd en datgene wat het menselijk oor niet hoort weggehaald. Juist in de analoge opname zijn details aanwezig.

      • Ik heb zelf zo’n 2500 LP’s en 4000 singles gehad , maar was maar wat blij toen de
        CD uitkwam. Eindelijk geen ruis en tikken etc.
        Ik heb nu 3000 CD’s maar eigenlijk draai ik deze nooit meer omdat ik muziek
        stream via TIDAl in een vaak nog betere kwaliteit can de CD.
        Veel CD’s werden in de loop der tijd opnieuw geremastered waardoor de
        kanaalscheiding veel beter werd en ze nog beter gingen klinken.
        Ik heb het LP en cassette tijdperk meegemaakt en het was een mooie tijd
        maar de techniek om muziek vast te leggen is veel beter geworden.
        Je mag blijven hangen in de jaren 70-80 maar ga nou niet beweren dat de LP
        beter klinkt dan de CD. De dynamiek van een LP is de helft lager dan die van
        een CD omdat als je een LP dezelfde info wil laten bevatten als een CD je maar
        een nummer van 5-7 minuten op een kant van een LP krijgt.
        De golfbeweging van de groef in de LP moet dan veel breder worder waardoor er dus minder nummers oppassen. In de jaren 80 kwamen opeens de 12 inch singles uit
        omdat voor de meer dynamiek bevattende disco muziek breder uitslaande groeven nodig waren. Op een kant van de 12 inch zette men dan een nummer van ongeveer 7-10 minuten.
        Doe jezelf nou eens een plezier en luister wat vlogs op youtube hierover.
        Daarna mag je zeker LP’s beter blijven vinden dan CD’s maar je weet dan dat dit
        qua opnametechniek zeker niet klopt.
        Trouwens 99% van alle opnames in de studios tegenwoordig gaan digitaal en de technicus moet deze dan voor persen op een lp flink downgraden door flink
        te gaan remasteren. Voor het persen van een CD kan de digitale opname gewoon
        een op een worden gebruikt en gaat er dus niets verloren

  2. Precies mijn gedachte, Erwin.
    De meerwaarde van vinyl op de radio is mij altijd al volledig ontgaan.
    Leuk voor vd Goes maar wat hebben wij er aan, behalve dat de kwaliteit minder is??!

  3. Ga er eens voor zitten als je naar vinyl luistert. Dan hoor je echt het verschil. Je zou verwachten dat digitaal meer informatie weergeeft. Maar de klank van vinyl is een eer dan beter. En niet te vergeten dat kraakje. Ik draai altijd vinyl. Bijna nooit digitaal

  4. “de laatste jaren is vinyl zelfs populairder dan ooit”, is een stelling die historisch weinig houdbaar is. Net voor de compact cassette, waar kwam de muziek dan toen vandaan?
    Dit wordt dus een uur gemaakt gestuntel met platen die nog niet scherp stonden, gepiep van de hoofdtelefoon omdat er spontaan nog snel een plaat uit de kast moest worden getrokken en outro’s die gemist worden omdat meneer nog iets zat uit te zoeken, koffie maakte of te lang op de pot zat. Maar o, o, o wat authentiek in die thuisstudio (min. 3x genoemd).

  5. Het geluid wordt toch door een Optimod met agressieve settings heen gepropt, er zal weinig verschil te horen zijn. Misschien dat er nog een nostalgisch tikje of spetter te horen is…

    • Ik geloof dat veel mensen niet doorhebben dat uiteindelijk alles door de processing heen gaat. Alleen de tikjes maken het verschil, meer niet.

  6. Een plaat geeft meer detail dan een cd met bits 0en 1 afgevlakt details 0.0,
    Vynil is warmer . Als het niet goed over komtnstaat gewoon de optimod niet goed afgesteld vraag ik mij toch af de ene station is schreeuwender overgemoduleerd dan de ander. Stel de optimod goed af. En je hoort geel betere kwalteit muziek
    Een maat van mij heeft groeger de optimod bij radio monique afgesteld toen ze nog op de 963 zaten .
    Op de fm is alleen npo klassiek nog genietbaar de rest staat super slecht afgesteld.

  7. Vinyl geeft door een voor het menselijk oor een prettig soort vervorming. Deze vervorming kan aan het eind van de plaat tot wel 12% (!) oplopen. Bij de cd ontbreekt deze vervorming waardoor het wat kaal lijkt te klinken. Wel benadert digitaal beter het origineel. Bij platen is de master meestal digitaal.

  8. Er is echt wel verschil te horen tussen vinyl en een mp3 of wav bestandje …
    Zou eerst eens goed luisteren en dan eens reageren . Ik luister thuis vinyl en cd maar het verschil is echt hemelsbreed ..wens Wouter succes en ik luister zeker weer naar hem net als voor heen op NPO radio 2

  9. De beleving doet veel, de dj moeten weer “werken “ en dat doet ze duidelijk deugd, wat dan voor ons weer aangenamer is om naar te luisteren

  10. Dit is nou weer typisch bullshit. Het draaien van de standaard hits maar dan van vinyl slaat als een tang op een varken.

  11. Als hij dan ook maar mooie, bijna vergeten songs draait, bijzondere uitvoeringen vooral géén ouwe top 40 hits van 40 jaar geleden !!!Ik geef hem het voordeel van de twijfel !!!!

  12. Deze discussie amuseert me kostelijk, zo oud als ie al is…

    Wát er ook verandert: het gevecht over wat beter/slechter/warmer/kouder….(whatever) is, is in de audiowereld al jarenlang hetzelfde. Dit voelt bijzonder vertrouwd aan. Komisch ook, aangezien het menselijk gehoor en beleving van een auditieve waarneming per individu verschilt. Met andere woorden: op een stel strikt technische parameters na valt verder geen norm aan audio te stellen. Daarvoor is audio en de productie van audio gewoon te complex. Dat kan elke ervaren technicus je vertellen. We zijn redelijk goed geworden om die complexe signalen een beetje te temmen en vast te leggen, maar dat is in mijn ogen dan ook alles.

    Nog geen 25% van wat ooit op vinyl is uitgebracht is gedigitaliseerd. Daarvan heeft een deel nog steeds geen re-release beleefd. Een voorbeeld daarvan is Calvin Arnolds ‘Think I Better Rest’ uit 1971. Prima plaat, had waarschijnlijk een kandidaat voor heruitgave kunnen zijn, ware het niet dat het papierwerk van het Sunday label zoek is. Geen juridisch bewijs van eigendomsrechten, dan ook geen release. Logisch. Wil je ‘m aan je publiek laten horen dan zit je dus aan vinyl vast.

    Van ‘Falling In And Out Of Love’ (Johnny Nash, 1971) is blijkbaar de master nog steeds zoek of inmiddels misschien wel tot op het punt van het niet afspeelbare gedegradeerd. Daar hebben ze het vinyl maar van gedigitaliseerd. Geen beste digitalisatie overigens, maar dat terzijde. En toch: in elk geval afspeelbaar in een radioprogramma, kijk maar vanaf welk medium je het afspeelmoment kiest.

    Inmiddels zijn (deel-)archieven uitgebrand (MGM in 1965, Atlantic in 1972, Universal in 2008) en als dat materiaal nooit heruitgebracht is of er geen backup van is dan is het voorgoed verloren. (Tenzij natuurlijk nog ergens een master tape ligt die nog ontdekt moet worden.) Ook hier: slechts vinyl kan dan uitkomst brengen.
    Omgekeerd: veel later materiaal is nooit op grammofoonplaat uitgebracht, dan zit je dus weer aan digitaal vast. Dan sla ik de discussie ‘mono of stereo’ maar even over. Daar heb ik al zoveel hakpartijen over meegemaakt dat ik tegenwoordig liever naar de bar schuifel om een glaasje Ranja te bestellen.

    Wat ik maar wil zeggen: de hele discussie wat beter klinkt -of geschikter is- gaat eigenlijk niet op. Wat is de goede versie/edit en wat is de technisch best geschikte master voor radio zouden hier kernvragen moeten zijn. In het geval van vraag nummer twee: platenmaatschappijen en particuliere studiootjes klooien vaak maar wat aan. Het gaat tegenwoordig gelukkig wat beter, maar soms hoor ik van die zogenaamde remasters die me doen vermoeden dat ze de mastering aan een genetische nazaat van Beethoven hebben overgelaten. (Te uwer informatie: Beethoven was zo goed als doof.)

    De ‘Loudness War’ heeft het speelveld door de jaren heen nog veel onoverzichtelijker gemaakt. Mijn advies: zo min mogelijk compressie waar (nog) mogelijk, want dat voegt je audio processing in de zendlijn wel toe. (Tricky advies, want elke popproductie is in mindere of meerdere mate gecomprimeerd.)

    ,,Kijk mij nou, ik draai vinyl in mijn programma” lijkt tegenwoordig wel een soort authenticiteitskaartje te moeten zijn. Als een programmamaker dat spul draait dan zou hij/zij ineens authentiek of muzikaal bitwijs moeten zijn. Ammehoela… Met muziek ben je nóóit klaar en dat is nou juist het mooie ervan. Of een productie geschikt is voor radio-uitzending bepaal je als programmamaker in eerste instantie zelf. De reactie van het publiek zal je verder wegwijs maken. De vraag wat je doelgroep is en of je genoegen neemt met een lager marktaandeel laat ik daarbij maar in het midden. Op dit punt moet ik bekennen inhoudelijk redelijk suïcidaal ingesteld te zijn. (Zie kilrock.nl waarvan ik de muzieksamenstelling doe.)

    In de periode dat ik voor Stads Radio Rotterdam werkte waren grammofoonplaten allang op hun retour. Waarom draaide ik ze dan? Omdat ik materiaal dat ik m’n luisteraars wilde laten horen er niet digitaal aanwezig was. Op het moment dat zo’n titel ineens wél in de juiste vorm op digitaal verscheen stapte ik over. Nooit klachten over gehad.

    Als je een grammofoonplaat technisch juist afspeelt (en daar schort het nog weleens an) dan kun je er een prima geluid uit krijgen, mits je de drager met respect behandelt. Als je een CD in een speler schuift die het digitale signaal goed verwerkt (indertijd: goede DA converters) dan krijg je daar ook prima geluid uit.

    Wat ik met deze reactie maar wil zeggen: er zijn zoveel factoren, hypes, persoonlijke smaakjes en marktomstandigheden die bepalend zijn dat reageren op dit artikel eigenlijk helemaal geen zin heeft.

    Laat die knakker lekker z’n vinyl draaien. Hoe hij z’n programma technisch tot stand brengt interesseert me geen ruk, als het voor mij maar goed genoeg klinkt. Wat mij meer interesseert is hoe onze beste Wouter me zo kunnen verrassen. Precies dát woord (verrassen) lees ik hier in geen enkele reactie terug.

    Waar tot op heden, beste reaguurders, is uw honger naar muzikale verrassing gebleven?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*