Winston Gerschtanowitz: ‘Kijkcijfersysteem moet op de schop’

Winston Gerschtanowitz heeft weinig vertrouwen in de huidige manier van kijkcijfermetingen. ‘Uit slechts 1250 kastjes valt weinig af te leiden’, aldus de presentator in een Gooi en Eemlander-interview.

Gerschtanowitz: ‘We doen het zo al dertig jaar en een gewoonte veranderen gaat langzaam. Met een simpele druk op een knop bij bijvoorbeeld Ziggo heb je een veel betere en accuratere analyse dan via Stichting Kijkonderzoek. Er schijnen maar 1250 kastjes in Nederland te zijn die de kijkcijfers meten. Ik ken niemand die er een in huis heeft. Vanwege de wet op privacy kan nu niet via digitale aanbieders worden gemeten, omdat de persoonsgegevens van de kijkers zijn beschermd, maar het systeem moet een keer om.”

Hij weet niet of zijn quiz met een andere onderzoeksmethode betere kijkcijfers zal opleveren, maar is ervan overtuigd dat met de data vanuit geavanceerdere analyses geïnvesteerd kan worden in het verbeteren van het programmaformat.

„Ik zeg niet dat de cijfers beter worden, maar met specifiekere kennis en data kunnen we investeren in content die langer dan een dag houdbaar is. Een quiz als 50/50 kun je terugkijken als het je uitkomt. Net als een Triviantdoos: die pak je nu uit de kast, of volgende week. Het blijft leuk. Met actualiteiten kan dat niet. ”

Bron: De Gooi en Eemlander

6 Comments

  1. Als dat zo is dan hoeft men niet zo vast te blijven houden aan stichting kijkonderzoek en kunnen zendergroepen dus een eigen pad bewandelen. Bij een slechte score op kijkonderzoek hoeft een programma niet perse aangepast, verplaatst of van de buis te worden gehaald. Dat laatste zegt Winston niet maar daar komt het wel op neer als de huidige kijkcijfermetingen toch niet kloppen.

    De lage kijkcijfers van met name de Talpa zenders kunnen ook op een andere manier tegen worden gegaan. Een andere manier van denken is hier voor nodig. Denken vanuit de kijker en vragen aan de kijker wat deze nou wil zien en waar hij/zij behoefte aan heeft i.p.v. vanuit de ivoren toren te denken en te bepalen wat de kijker wil zien. Erland Galjaard deed in OP1 afgelopen week ook een aantal stomme uitspraken en kletste zich helemaal vast in het gesprek met Hugo en Sophie. Een uitspraak was dat het SBS niet een soort commerciële TROS moet worden. Beste Erland, Dat moet het nou juist wel worden als je een succes van SBS wil maken. Sterker nog misschien moeten SBS6 en NET5 wel de TROS en AVRO worden. Met daarnaast Veronica heb je 3 merken waar je wat mee kan op alle takken binnen Talpa. Zolang het SBS6 en NET5 blijft en beide zonder duidelijk profiel gaat het nooit iets worden.

  2. Ik ben het wel met Winston eens. Hoeveel mensen nemen een programma op om het later terug te kijken? Onbekend. Die tellen dus niet mee bij de kijkcijfers. Via providers is, volgens mij, heel simpel vast te stellen hoeveel mensen de mediabox aan hebben staan op n bepaalde zender

  3. Kabelaars, zoals KPN en Ziggo, hebben inderdaad veel nauwkeurige cijfers. Deze mogen echter niet worden gebruikt wegens privacy. Ik begreep overigens van een KPN-medewerkers dat enkele jaren geleden het Kim Holland pornokanaal het erg goed doet. Deze is echter niet terug te vinden via Kijkonderzoek, omdat ze niet lid zijn van SKO. De radioluistercijfers zijn overigens ook niet veel beter. Daarom is het mooi dat Spreekbuis dagelijks de digitale luistercijfers van NederlandFM publiceert. Geeft toch wat meer inzicht dan die Luisteronderzoekcijfers één maal per maand…

  4. Statistieken, zoals kijkcijfers, mogen na melding aan de abonnees gerust gebruikt worden, zolang ze in het proces de kijkers anonimiseren. Zoiets is vrij eenvoudig op te zetten in samenwerking met de Autoriteit Persoonsgegevens.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*