Wereldevenement bij regionale omroep: Formule 1 bij NH Nieuws

Miljoenen kijkers stemden zondag 5 september af op de Dutch Grandprix in Zandvoort. Media over de hele wereld berichtten al dagen, weken en soms jaren over de Formule 1 in de Noord-Hollandse badplaats. Voor de regionale publieke omroep van Noord-Holland stond de thuiswedstrijd van Max Verstappen ook met hoofdletters op de planning. Hoe doet een regionale omroep verslag van zo’n wereldevenement? “We hadden bij NH Nieuws al snel door dat we niet óp het circuit moesten zijn tijdens dit weekend. Dat is aan andere media. Ons ging het om het dorp en de mensen in de steden en dorpen in de regio die op z’n kop staan,” zegt Ib Haarsma, hoofdredacteur van NH Nieuws. Haarsma vertelt samen met Jelle Dijkstra, samensteller in de regio Haarlem en de IJmond, hoe NH Nieuws onderscheidende verhalen maakte. “Onze unieke berichtgeving is het resultaat van een sterke lokale verankering in onze Noord-Hollandse dorpen, steden en streken. Ook tijdens een wereldevenement in onze achtertuin.”

Nieuws en sfeer van buiten de poort
De focus van de regionale omroep lag op het nieuws en de sfeer door het evenement. “Voor onze nieuwsverhalen op radio, televisie en online gaat het over of bijvoorbeeld de treinen nog rijden, waar het te druk is of wat het doet met de lokale gemeenschap,” vertelt Jelle Dijkstra. “Voor onze sfeerverhalen waren we van zo’n beetje zonsopgang tot in de late uurtjes aanwezig. Van de feestende bezoekers, handtekeningenjagende kinderen tot ticketloze bezoekers die het hek over proberen te klimmen.” NH Nieuws heeft alle kanalen ingezet om volop aanwezig te zijn. “Donderdag begonnen we met ons liveblog, vanaf het moment dat Zandvoort ‘op slot’ ging voor verkeer van buitenaf. Vanaf vrijdagochtend hadden we extra uitzendingen op televisie en radio, met elk uur de ‘Zandvoort Update’. Daarmee hebben we ons als regionale omroep ook echt onderscheiden,” vertelt Dijkstra. “Landelijke omroepen kozen voor liveblogs met daarin veel sportief nieuws, over de trainingen, kwalificaties en de wedstrijd. Bij ons lag de nadruk op het nieuws buiten de poorten van het circuit en op de sfeer in het dorp. Op NH Radio hoorde je die sfeer, je zag het op televisie en dat alles kwam samen op onze online kanalen via website en app. Op ooghoogte met de mensen waar we het voor doen: Onze luisteraars, kijkers en volgers.”

“Onze unieke berichtgeving is het resultaat van een sterke lokale verankering in onze Noord-Hollandse dorpen, steden en streken. Ook tijdens een wereldevenement in onze achtertuin.”

Geworteld in de lokale samenleving
“Onze berichtgeving is een resultaat van een sterke lokale verankering in onze Noord-Hollandse steden, dorpen en regio’s,” vertel Haarsma. “NH Nieuws heeft jarenlang geïnvesteerd en we investeren nog steeds, in een sterk lokaal nieuwsnetwerk met journalisten uit de dorpen en steden waar ze zelf zijn opgegroeid en of wonen. Zo hebben wij tien volwaardige teams die geworteld zijn in de lokale samenleving. Ook werken we intensief samen met lokale omroepen.” NH Nieuws gelooft in samenwerking om de journalistiek te versterken. “Als we de krachten en de publieke middelen bundelen kunnen we gezamenlijk al ons publiek optimaal bedienen. De lokale journalistiek speelt een cruciale rol in het geven van goede en betrouwbare informatie en het controleren van de lokale democratie.” NH Nieuws werkt ook intensief samen met de lokale omroep Haarlem 105.

NH Nieuws is het hele jaar in Zandvoort
“We kennen als geen ander de impact van dit Formule 1-geweld voor de regio. Onze verslaggevers gaan niet naar dit evenement, we zijn er al het hele jaar. We kennen de mensen en zij kennen ons. Dat opent deuren die anders niet geopend zouden worden en dat levert al die bijzondere verhalen en zorgt dat we bovenop het nieuws kunnen zitten,” aldus Dijkstra. “Daarnaast zijn we natuurlijk al heel lang zichtbaar geweest in het dorp.” In de maanden vooraf heeft NH Nieuws volop verhalen gemaakt over de Formule 1. Van de vele rechtszaken tot de eerste vrachtwagens die arriveerden in Zandvoort. De verslaggevers van de regionale omroep van Noord-Holland stuurden video- en audiofragmenten direct door vanaf locatie. De verhalen vanaf de boulevard, vanuit de duinen of een uitgestorven straat een dorp verderop, werden op de redactie direct verwerkt en verspreid via de verschillende kanalen.

Slaapplaats voor de Oranjeleeuw
Haarsma: “We zorgen ook voor verbinding. Zo kwam een verslaggever een man in een leeuwenpak tegen. Een bekend figuur bij veel Grand Prix. Hij had geen slaapplaats en had zelfs al een nachtje op het strand geslapen. Via ons liveblog en op radio hebben we een oproep gedaan. De mails stroomden binnen en al snel had hij een slaapplek bij een Zandvoorter. Het zijn dit soort bijzondere verhalen die de regionale omroep kleur geven. Zeker als na afloop van de race onze verslaggever live gaat bij de uitgang van het circuit en uitgerekend de leeuw naar buiten komt lopen. Je verzint het niet.”

“Onze verslaggevers gaan niet naar dit evenement, we zijn er al het hele jaar. We kennen de mensen en zij kennen ons.”

2,8 miljoen
De Dutch Grandprix in Zandvoort heeft niet alleen alle fans van Max Verstappen een geweldig weekend bezorgd, ook voor NH Nieuws was het een succes. Met nieuwsverhalen, sfeer en verbinding lag het bezoek op de online kanalen van de regionale omroep ongeveer 25% hoger. Haarsma: “De verhalen zijn zo’n 580.000 keer aangeklikt op onze site of in de app. Het bezoek lag ongeveer 25% hoger dan in normale weekenden. Vergelijken we het met andere niet aan de Formule 1 gerelateerde verhalen uit de regio Haarlem dan scoorde het weekend 115% hoger dan normaal. Video’s scoorden op onze Facebookpagina allemaal tienduizenden views. In totaal zijn onze video’s op Facebook 2,8 miljoen keer bekeken. Ook op Twitter en Instagram was het druk. Op Insta was het bereik van alle video’s ruim 250.000.” De verslaggevers van NH Nieuws blijven op hun post om in aanloop naar de race van volgend jaar alle bijzondere verhalen, het hele jaar door, te blijven vertellen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*