Voice-schandaal kan impact gaan hebben op het gehele tv-aanbod

De impact van The Voice affaire heeft zeker ook effect op lange(re) termijn, zowel voor adverteerders als ook voor de content die gemaakt gaat worden. Dat meldt mediaspecialst Evert Bronkhorst van mediabureau Dentsu aan Spreekbuis.nl

Afgelopen jaren speelt ‘Brand Safety’, oftewel merkveiligheid, waarin gekeken wordt in hoeverre sponsoring veilig is voor de reputatie en imago van merken, een steeds belangrijkere rol voor adverteerders. Dit kan volgens Bronkhorst impact gaan hebben op het tv-aanbod.


Bronkhorst: ‘Merken die voor ‘zekerheid’ kiezen zullen zich in toenemende mate alleen maar durven committen aan formats die ‘safe’ zijn en weinig tot geen risico met zich meebrengen. Dat is een veilige keuze maar betekent ook dat er nog meer van hetzelfde qua aanbod zal komen. Ieder risico wil men vermijden en dat betekent nog meer niets-aan-de-hand-kabbelt-maar-voort televisie. Oftewel, voor nieuwe content met lef en scherpe randjes zullen we het in de toekomst nog meer van online partijen en content moeten hebben. We zien het nu al in de enorme populariteit van de zgn. juice channels en een format als Roddelpraat. Blijkbaar is er wel degelijk een markt voor content dat wat meer schuurt, maar het aantal adverteerders met lef die daar vol in durven meegaan is zeer beperkt.

Volgens de mediaspecialist begon het TVOH-format al sleets te worden en is het verdwijnen ervan niet een enorme ramp. “Nu was het succes van The Voice al aan het afkalven. Afgelopen vrijdag was het slechts de nr. 3 en werd het verslagen door De Slimste Mens en Flikken Maastricht. En wees eerlijk, wie kan zich nog één van de winnaars van de afgelopen jaren herinneren en wie is er echt doorgebroken? Maar programma’s waarbij jury’s en de entourage er om heen het verschil (mede) maken en dus soort van machtspositie hebben zullen voorlopig onder een vergrootglas blijven liggen.”, aldus Bronkhorst.

Hoe kan een talentenjacht in de toekomst veiliger worden? Bronkhorst: ‘Op korte termijn kun je een dergelijke talentenjacht alleen maar geloofwaardig neerzetten als de jury en bijvoorbeeld het orkest volstrekt anoniem zijn en niet in contact staan met deelnemers. Dus een soort The Masked Jury als extra toevoeging. Kandidaten kunnen dan niet geïntimideerd worden en het geeft een extra dimensie. Niet alleen: ‘wie is de beste kandidaat’ maar ook ‘wie is de jury’.’

Update: Het stoppen van de drie Voice-formats dit tv-seizoen betekent een omzetverlies voor RTL/Ad Alliance dat netto zo tussen de 15 en 20 miljoen euro uitkomt door het missen van adverteerders en sponsorinkomsten. 

Lees ook:


3 Comments

  1. Moeten we soms overwegen om in het eten en drinken van deelnemers en jury’s stiekem libido remmende stoffen te stoppen?

  2. Nou weet wel leuke tv we gaan het hele jaar door alle wieler wedstrijden op de weg en in het veld uitzenden, mooie beelden net als of je op vakantie bent, terwijl je thuis voor de buis zit, scheelt co2 en covid besmettingen

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*