Verander in je nieuwe functie mee met de mediasector

In de afgelopen jaren is de mediawereld sterk veranderd. Waar de focus voorheen lag op live televisie en bijvoorbeeld de fysieke krant, bewegen media zich steeds meer richting het internet. Jongeren kijken hun favoriete programma’s niet meer live op televisie, maar op een moment dat het hen uitkomt. Het internet is een breed begrip; het bevat verschillende vormen van sterk in opkomst zijnde media. Denk aan het verschil tussen de video’s en videoseries die gedeeld worden op een platform als YouTube, het groeiend aantal podcasts op Spotify en bijvoorbeeld en de mogelijkheid om programma’s on demand te kijken via Videoland. 

De veranderende mediawereld biedt kansen aan mensen die een nieuwe functie ambiëren. Volg een van de vele hbo-opleidingen in de richting van de mediasector en stap over vanuit je huidige branche om mee te bewegen. 

Specialisten nodig vanuit ieder opleidingsniveau
Niet alleen is de vraag naar studenten met een afgeronde hbo-opleiding groot. Ook vanuit andere opleidingsniveaus wordt gezocht naar arbeidskrachten, die een bijdrage kunnen en willen leveren aan de verdere ontwikkeling van de moderne media. Denk bijvoorbeeld ook studenten die mbo-opleidingen in de richting van vormgeving hebben gevolgd; er wordt online steeds meer met creatieve, snackable content gewerkt. Niet langer kiest men voor de langdradige, grote lappen tekst. Een kleine begeleidende tekst bij een creatieve infographic is veel populairder. Diezelfde studenten worden gevraagd voor bijvoorbeeld het creëren van een still voor een kort videofragment, die gebruikers richting een podcast moeten lokken. Studenten hebben de vaardigheden om zich programma’s voor het vormgeven van dergelijke content snel eigen te maken, evenals dat zij zijn opgegroeid met deze nieuwe media. De ideale combinatie! 

Meegroeien met een snel veranderende (media)wereld 
De wereld verandert in hoog tempo, zeker het digitale element. Het maakt dat partijen binnen de mediasector razendsnel moeten kunnen schakelen, om mee te kunnen gaan met de laatste trends. Wat is er nodig om een nieuwe podcast te kunnen lanceren? Hoe speel je vandaag nog in op een video, welke recent viraal is gegaan op het internet? Welke content spreekt een jonge doelgroep aan en hoe verhoudt dit zich tot de oudere doelgroep? Het zijn vraagstukken waar organisaties steeds vaker mee te maken krijgen. Daar komt bij dat de concurrentie toeneemt; ook vanuit een zolderkamer kan men een podcast lanceren en publiceren. Om hierin mee te gaan zullen er de komende jaren steeds meer afgestudeerden gezocht worden, die hun bijdrage leveren aan de verdere digitalisering van bestaande partijen in de mediawereld.