Vanaf 1 februari nog maar 1 gokcommercial per reclameblok

Volgens Nieuwsuur zal er vanaf 1 februari nog maar één gokreclame per reclameblok op televisie te zien zijn. Ook zullen de erkende gokbedrijven overdag stoppen met online reclame maken. Dit is iets dat nu nog wel mag. Naast de bestaande wetgeving kwam de branche zelf al eerder met de Reclamecode Online Kansspelen. 

De gokbedrijven met vergunning lieten in een reactie aan Nieuwsuur weten dat ze er alles aan doen om gokverslaving tegen te gaan, maar helemaal voorkomen is onmogelijk. 

De nieuw aangestelde minister Franc Weerwind van rechtsbescherming is zich volgens het NTR-programma zich nog aan het verdiepen in het kansspel-dossier’ en komt in april met een nieuwe brief aan de kamer. 
 
Eerder deze maand bleek al dat er een flinke stijging in het aantal gokreclames te zien is. Sinds 1 oktober 2021 is online gokken in Nederland gelegaliseerd en vanaf dat moment is er sprake van een gemiddelde verdubbeling van de reclamebestedingen gerelateerd aan kansspelen. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat Nationale Postcode Loterij in het 4e kwartaal maar liefst 24 miljoen euro had aan mediabesteding. Loterijen blijven overigens veelal buiten het debat van gokreclames. 
 
Direct toen er de kansspelmarkt verder werd geopend begonnen de online casino’s met reclame maken, onder andere op televisie. Ondanks dat de gokadvertenties aan strikte voorwaarden moeten voldoen ontstond er in de media vrijwel direct kritiek op de hoeveelheid reclames voor online gokken. Volgens Nielson was Holland Casino in de drie laatste maanden van 2021 het vaakst op televisie te zien met hun tv-commercials, gevolgd door BetCity.nl en tombola. TOTO had, na de grote loterijen, in die periode de grootste mediabesteding van ruim 10 miljoen euro. 

Het gehele rapport is hier te lezen 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*