UK mediaconsultant MTM over het belang van programmatic TV

Addressable TV, Targetted TV, Dynamic Ad Insertion en Programmatic TV zijn op dit moment de meest gebruikte termen in de TV-industrie. Om meer inzage te geven in wat programmatic nu is, schreef het Engelse MTM op verzoek van SPOT hierover een achtergrondartikel. MTM is een vooraanstaand bureau op dit thema en beschikt over de juiste kennis en ervaring om alles op een rij te zetten voor reclamebureaus, adverteerders en TV-zenders.

Tekstvak: UK mediaconsultant MTM over het belang van programmatic TV 

Op de markt is nog steeds verwarring over wat programmatic eigenlijk is, zeker als het om TV advertising gaat. Zo zijn er zorgen over de impact van programmatic TV op bijvoorbeeld de prijzen en de kwaliteit. Dit artikel probeert iets van die verwarring op te helderen en wil reclamebureaus, adverteerders en TV-zenders helpen begrijpen welke innovaties er gaande zijn in programmatic TV.

Programmatic TV
Er is veel discussie over wat er nu eigenlijk wordt bedoeld met de term programmatic. Definities gaan van het erg ruime ‘alles met elementen van automatisering’ tot het erg beperkte ‘alleen campagnes die worden verkocht via realtime-veilingen’. Volgens de meeste experts bestaat programmatic doorgaans uit vijf verschillende elementen of bouwstenen: 
1. Workflow automatisering, meestal bij het optimaliseren en aanbieden van de advertentie.
2. Gebruik van software voor het inkopen van advertenties, ter vervanging van (sommige) menselijke handelingen en handmatige aanvragen. Dit kan gebeuren tegen vaste prijzen of via real time veilingen.
3. Gebruik van data ter ondersteuning van de inkoop, plaatsing en optimalisatie van campagnes. Hieronder kunnen contextuele data vallen, evenals targeting die is gebaseerd op rapportages na afloop van een campagne.
4. Koppelen van afzonderlijke impressies aan een bepaalde persoon, groep of apparaat via addressability, waardoor er data kan worden verzameld over die eindgebruiker om te bepalen welke commerial geserveerd wordt. Bij lineaire TV wordt deze techniek vaak Dynamic Ad Insertion (DAI) genoemd.
5. Gebruik van dynamic ad placement of dynamic creative waarmee er andere uiting getoond wordt, afhankelijk van de context of van data over de impressie,

Om te zorgen dat broadcaster klaar zijn voor deze toekomst, moeten zij vier onderdelen van hun strategie goed heroverwegen:
1. Exclusieve en/of kwalitatieve content
2. Een future proof datastrategie
3. Uniek publiek
4. Distributiekanalen en partnerships

Wie op deze gebieden een coherente en gecombineerde aanpak heeft, is klaar voor een grote toekomst in programmatic TV. Tekstvak: UK mediaconsultant MTM over het belang van programmatic TV

Bron: SPOT

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*