Taco Rijssemus (KRO-NCRV): ‘Vrijwel geen enkele redactie is neutraal’

Taco Rijssemus is mediadirecteur van KRO-NCRV. “Ik focus mij op wat we maken: formats, nieuwe media en radio.”De twee zenders zijn een jaar geleden gefuseerd. “In september gaan we ook naar een gefuseerd merk, met de naam KRO-NCRV en een nieuw logo. Dat gaat het bedrijf ook verder helpen in het publieke bestel”, zegt Rijssemus. 
 

De directeur werkte hiervoor in de commerciële omgeving van SBS. ‘Ik hou ervan om in verschillende domeinen te werken.”Rijssemus wil zich bovendien verder blijven ontwikkelen en presenteert binnenkort een proefschrift over journalistiek. “De essentie gaat over neutraliteit. Kunnen journalisten politiek neutraal zijn? Nee. Maar, er is een verschil tussen objectief zijn en politiek gekleurd. Je mag best een mening hebben”, zegt de directeur. 

Vrijwel geen enkele redactie is neutraal, vindt Rijssemus:”In de journalistieke code van de KRO staat dat je niet de schijn van belangenverstrengeling mag wekken. Deze maatregelen zijn nodig om de organisatie geloofwaardig te houden.” 

De NPO is druk bezig met toekomstplannen van de publieke omroep. “Het digitale domein is voor ons een van de belangrijkste manieren om nieuwe verhalen te vertellen”, vertelt Rijssemus. “We kijken daarom een beetje met angst en beven naar de restrictieve houding van de NPO hieromtrent.”

De NPO wil onder meer het delen van programma’s via Facebook en YouTube verbieden. “Als ik kijk naar hoe Spoorloos tegenwoordig wordt gemaakt, dan is social media juist van enorm belang om mensen op te sporen.”

KRO-NCRV maakt bovendien programma’s in samenwerking met zelfgekozen producenten. Hier wil de NPO zich echter ook mee gaan bemoeien. Rijssemus vindt dat “zorgelijk”, omdat hij zich moet verantwoorden aan zijn ledenraad.”Met 800.000 leden zijn wij de grootste publieke omroep”, zegt hij. “Dat zegt iets over je legitimatie in de maatschappij.”

Zie video-interview

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*