Onderzoek: Te veel stereotypering in tv-reclames

Ondanks alle inspanningen en initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie, heeft de reclame-industrie nog moeite een juiste balans te vinden in diversiteit, inclusie en stereotypering in tv-reclames. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Stichting ReFrame, bvA en VIA door Kantar is uitgevoerd. Volgens het onderzoek is er nog veel te winnen op het gebied van stereotypering en representatie.

Het vandaag gepresenteerde onderzoek is een vervolg op eerder onderzoek uit 2020 waarin Kantar 420 STER-reclames op het gebied van representatie en stereotypering had geanalyseerd. Uit dit onderzoek bleek dat er nog veel te winnen viel op het gebied van diversiteit en stereotypering. Zo kwamen Nederlanders met kleur vaak voor in reclames, maar was de rol die ze speelden vaak van ondergeschikt belang. Het nieuwe onderzoeksrapport concludeert dat sindsdien meer Nederlanders van kleur een meer zichtbare en actieve rol in tv-reclames hebben gekregen, maar de onderzoekers benadrukken dat dit niet voldoende is.

Diversiteit gaat verder dan kleur
Eline Boon en Niki Schroeder, onderzoekers Kantar: “Het enkel laten zien van diversiteit in kleur, etniciteit of culturele achtergrond heeft geen impact op de effectiviteit van reclame. Diversiteit en inclusie is namelijk veel breder. Denk aan de vertegenwoordiging van vrouwen, van verschillende leeftijdsgroepen of mensen met een beperking. Hier is nog veel terrein te winnen. Zo is de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar de best vertegenwoordigde groep in de reclames, terwijl dit niet klopt met de leeftijdsverdeling in Nederland.

Traditionele rol vrouwen
Ook bij het portretteren van vrouwen is er volgens de onderzoekers nog veel winst te behalen. Vrouwen blijken het minst tevreden met hoe ze worden afgebeeld. Ze krijgen vaak nog een traditionele rol toegedicht. Bovendien zijn ze minder vaak in beeld en krijgen ze minder schermtijd dan mannen. De reden daarvoor is volgens de onderzoekers vooral dat de grote meerderheid van de beslissers aan de makerskant (de adverteerders en bureaus) wit en man is. Dit zorgt mogelijk voor een eenzijdige blik op personages.

Concreet advies
Om de markt te helpen met de creatie en productie van inclusieve reclames, bevat het onderzoeksrapport dit keer ook concrete adviezen. Een bewuste keuze aldus bestuurslid-VIA, Baba Touré: “Het eerste onderzoeksrapport heeft de markt in beweging gebracht. Veel bureaus hebben intern councils opgezet om te beoordelen of werk voldoende inclusief is. Stichting Reframe is opgericht, initiatieven als het educatie programma PlusPlusOne zijn ontstaan, op congressen en bijeenkomsten is diversiteit een kernonderwerp, er is er meer aandacht voor onboarding en mentorship binnen bureaus en in de ontwikkeling van campagnes – van onderwerp tot casting – zijn goede resultaten geboekt. De beweging is positief en vol goede intenties. Merken durven zich meer uit te spreken, maar het is helaas nog niet voldoende. Door in dit nieuwe rapport meteen ook concrete adviezen aan te dragen, willen we de markt helpen deze punten te verbeteren. Er is nog een lange weg te gaan, maar gelukkig leent ons vak zich bij uitstek voor positieve gedragsverandering.”

Vervolgstappen
Tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten in Capital C kondigt ReFrame een eerste training aan die aan de industrie wordt aangeboden in samenwerking met VIA, bvA, ADCN, MWG en Kantar. Stichting ReFrame zal begin 2023 officieel van start gaan met een uitgebreider programma aan trainingen, content, tools en onderzoek. Aanmelden voor de training op 8 december kan hier

De onderzoeksresultaten zijn hier te downloaden.

13 Comments

  1. Voor jou niet, witte en ongetwijfeld gezonde en heteroseksuele Klaas, maar ik voel me er niet bijhoren als ik de Nederlandse reclames aanschouw. Terwijl ik er al 60 jaar net zo goed bij hoor in dit land, in mijn hoedanigheid als lesbische partner van een moslima in een gekleurde stadswijk. Ik walg van die stereotypering, het is net alsof het geld dat wij te besteden hebben niet besteed wordt aan wat er aangeboden wordt. Waarover inderdaad ook heeel veel aan te merken valt.

    • Word echt een beetje niet goed op figuren zoals u, tegenwoordig is het mode om overal op te zeuren,actie tegen te voeren en bij elk berichtje in de media ontploft twitter Waar zijn we toch mee bezig in dit land
      De ellende komt vooral door de culturele samenleving , er worden verboden opgelegd en wij slikken het. Zwarte Piet mag niet sommige films en series worden geschrapt , vlees mag niet meer , en zo zijn er tal van dingen die niet meer mogen of durven als je een mooie vrouw in de ogen kijkt ben je al veroordeeld en als je naar een mooie vrouw fluit zoals vroeger ben je nu de Sjaak Toen u tiener was had je geen gezeik in dit land ieder deed en ging zijn werk en had minder tijd om aktie groepen op te zetten Alleen de provo, krakers, studenten , Maar vandaag de dag mag niets meer en de vrije mening uiting wordt nu ook al aangetast en die debielen die aan de kant van de weg staan met NOS NEP NIEWS moeten ze 10 jaar cel geven Dit land gaat naar de kloten door de vele figuren die zich zogenaamd gekwetst voelen , zoals de Slavernij Deze groeperingen willen èèn ding, omdat ze zelf niks zijn willen ze aandacht maar voor mij zijn het zielenpoten

  2. Wat een gezeik. RTL en Talpa richten alles op sport na op vrouwen. Als er iemand is die moet klagen dan is het de man wegens het gebrek aan content voor hen.

  3. De functie van reclame is dat een goed gevoel moet geven aan de kijker die daarmee misschien overweegt om het aangeprezen product te kopen. Blijkbaar geven diverse en inclusieve commercials dat gevoel nog onvoldoende bij de doelgroep (de zogeheten ‘boodschappers’, m.n vrouwen tussen de 25 en 50 jaar). Om te weten wat bij deze doelgroep goed valt qua kijkbeleving is wel een beetje de heilige graal voor reclamemakers. Wat bijvoorbeeld niet goed scoort zijn commercials met gescheiden vrouwen met kinderen of met stellen met een groot leeftijdsverschil (jonge vrouw met een man die aan z’n tweede leg begint). Deze groepen zie je echt maar heel zelden in een reclame. Ook homo- en lesbo-stellen zijn blijkbaar nog steeds een brug te ver.

  4. https://www.youtube.com/watch?v=bmIZwEZAVB8
    https://youtu.be/hzjSloEzNXI

    Dat zijn nog eens reclames….

    Alk dat gezeur over gender dit, inclusiviteit..
    Als verkoper heb je maar een belang, hoe verkoop ik met minimale kosten zoveel mogelijk. Daar moet je de massa meer bereien en daar zijn 2 belangrijke pijlers voor:| humor en (en vleugje) erotiek.
    Voor doelgroepen als de keffende kenau en de linksdraaiende tofu eters is de markt domweg te klein en zit je in niche branches als voor hen relevante websites of bladen. TV is voor de massa, dus krijg je daar reclame voor de masse.

  5. https://www.youtube.com/watch?v=bmIZwEZAVB8
    https://youtu.be/hzjSloEzNXI

    Dat zijn nog eens reclames….

    Alk dat gezeur over gender dit, inclusiviteit..
    Als verkoper heb je maar een belang, hoe verkoop ik met minimale kosten zoveel mogelijk. Daar moet je de massa meer bereien en daar zijn 2 belangrijke pijlers voor:| humor en (en vleugje) erotiek.
    Voor doelgroepen als de keffende kenau en de linksdraaiende tofu eters is de markt domweg te klein en zit je in niche branches als voor hen relevante websites of bladen. TV is voor de massa, dus krijg je daar reclame voor de massa.

  6. Tijd voor een repost: (met dank aan een ander forum)
    Het kon me nooit schelen: -Het kon me nooit schelen of je “homo” was totdat je het in mijn gezicht en de gezichten van onze kinderen begon te duwen. -Het kon me nooit schelen welke kleur je had, totdat je mijn ras de schuld begon te geven van je problemen. – Ik heb nooit om je politieke gezindheid gegeven totdat je me begon te veroordelen voor de mijne. -Het kon me nooit schelen waar je werd geboren totdat je mijn geschiedenis wilde wissen en mijn voorouders de schuld wilde geven van je huidige problemen. -Het kon me nooit schelen of je welvarend of arm was, totdat je zei dat je werd gediscrimineerd, toen ik promoveerde omdat ik harder werkte. -Het kon me nooit schelen of jouw overtuigingen anders waren dan de mijne, totdat je zei dat mijn overtuigingen verkeerd waren. Nu geef ik er om! Mijn geduld en tolerantie zijn weg. Ik ben niet de enige die zich zo voelt, er zijn miljoenen van ons die dat doen……en we hebben er genoeg van!!

  7. Ik begrijp en deel deze kritiek wel, maar deze uitkomsten waren natuurlijk geheel voorspelbaar en ik kijk toch ook hier nog net n tikkeltje anders tegenaan.

    Ik ben voor n normale representatie op televisie van alle diverse mensen die hier leven, met wie we leven. Maar reclame is per definitie niet de werkelijkheid, t is vaak bigger than life: De Dirk vindt zijn supermarkt de allerbeste, niets wast door en door schoner dan Omo en Grolsch vindt zn bier t allerlekkerst. So what?

    Ik vind t dan ook niet erg dat pannenkoekenmeel wordt aangeprezen door Chantal Janzen, of erwtensoep door Wendy van Dijk. Beauty sells.

    Vorige week hoorde ik n actrice zich heel erg opwinden dat r geen speelfilms zijn met normale mensen en ook niet met lelijke mannen en vrouwen. Ik begrijp dat wel, maar mensen gaan naar n film om juist even te ontsnappen aan de werkelijkheid die al normaal en lelijk genoeg is. Ik vind t dan ook niet erg dat nu George Clooney en Julia Roberts in n romcom op t witte doek zijn te zien. Wie dan? Nico Dijkshoorn met … vul maar in …

    Maar waar ik me wel aan kapot heb geërgerd is dat bij De Wereld Draait Door – dat wel over de ‘echte’ samenleving gaat – van de alom geliefde feminist Matthijs van Nieuwkerk er alleen maar (heel) mooie vrouwen tafeldame waren. En niet alleen daar en nog steeds overal op die terreurbuis.

    Toeval bestaat niet en ook niet dat ik – godzijdank – nooit reclame zie doordat ik geen tv kijk en voor internet n waterdichte adblocker heb. Ik hoor alleen wat radioreclame, n beetje Jeroen Spitzenberger, Ricky Koole, Frank Lammers (ja ook daar!), Thom Hoffmann en Hadewych Minis … Wel nog meer vrouwen daar graag, heren reclamemakers, maar die reclame overleef ik wel.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*