Steeds meer verschraling in aanbod streamingdiensten

In de afgelopen jaren is het landschap van streamingdiensten aanzienlijk veranderd, met een opmerkelijke verschuiving in de variëteit en diepgang van beschikbare content. Deze verschraling trend naar een meer gehomogeniseerd aanbod baart zorgen bij zowel consumenten als industrie-experts.

Stakingen
Ondanks de toename van het aantal streamingdiensten lijkt de diversiteit en hoeveelheid van content af te nemen. Dit komt grotendeels door verschillende factoren, waaronder de impact van de Amerikaanse schrijvers- en acteursstakingen in 2023, die de productie van nieuwe content aanzienlijk verminderden. Hierdoor zijn streamingplatforms steeds meer afhankelijk geworden van bestaande bibliotheekcontent om het publiek betrokken te houden.

Financiële druk
Het financiële model voor streamingdiensten heeft ook bijgedragen aan deze trend. Aanvankelijk lag de focus op abonneegroei, vaak ten koste van winstgevendheid. Kleine filmmaatschappijen met veel inventory werden vaak opgekocht door streamingdiensten om voldoende (exclusief) aanbod te creeëren. Naarmate de markt volwassen wordt, verschuift de nadruk echter naar winstgevendheid, waardoor bedrijven hun contentstrategieën heroverwegen. Deze verschuiving omvat een grotere afhankelijkheid van reeds populaire gelicentieerde content, in plaats van zwaar te investeren in nieuwe en diverse producties.

Kijkersgedrag
Kijkersgedrag spelen ook een rol in deze verschuiving. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de Amerikaanse huishoudens ten minste één streamingabonnement heeft, met een gemiddelde van vier abonnementen per huishouden. Dit heeft geleid tot een verzadigde markt waar consumenten steeds vaker overschakelen en switchen tussen diensten op zoek naar boeiende content.

Hoewel het aanbod aan nieuwe originals is afgenomen, blijft de vraag naar streamingdiensten hoog. De uitdaging voor streamingbedrijven zal zijn om een balans te vinden tussen winstgevendheid en het bieden van voldoende nieuwe en diverse content om kijkers te blijven boeien.

Streamingdiensten moeten mogelijk hun modellen aanpassen, zoals het aanbieden van ‘getrapte abonnementen’, freemium/advertentiegedreven-modelen en meer premium content, om zowel bestaande als nieuwe abonnees aan te trekken en te behouden.

5 Comments

  1. Wat denk ik ook een rol speelt is dat streamingsdienstkijkers(verslaafden) verzadigd raken. Avond na avond uren voor je beeldscherm naar spectaculaire series en films kijken met 50 beeldwisselingen in een minuut, veel crime en geweld en iedere minuut moet wat gebeuren, want anders is het saai. Mensen zouden eens een tijdje wat anders moeten doen.

  2. Ik heb geen straemingsdiensten meer.
    Het is allemaal te kostelijk geworden.
    Ik ben lid bij de plaatselijke bibliotheek, voor 5€, en huur zoveel dvd’s als ik wil.
    Misschien oudere content, maar wat is daar mis mee?? T’is ook maar 5€/jaar.

  3. Mijn persoonlijke podcast top-5

    1. Radio Romano (Marcel van Roosmalen, Roelof de Vries, Noortje Velthuizen)*
    2. Maarten van Rossem (en Tom Jessen)
    3. Gonzo (Merel Westrik en Frans Lomans)*
    4. Weer een dag (Marcel van Roosmalen en Gijs Groenteman)
    5. Havermelkelite (Jonas Kooyman en Jessica Kuitenbrouwer)

    In true-crime-podcasts heb ik geen interesse

    * exclusief op Podimo, 5 euro per maand, podcasts en luisterboeken

    (Wilders laat de zon weer schijnen, dat schiet nog niet erg op, maar als je weinig aan ’t klimaat doet wordt ’t vanzelf zonniger, maar vooralsnog regent ’t de zondvloed.)

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*