ROM Utrecht: Innovatie, verbindingen stimuleren en investeren

De Regionale Ontwikkelingsontwikkelingsmaatschappij Utrecht (ROM Utrecht) is een nieuwe partner van Dutch Media Week. Een strategische keuze om de mediasector te helpen zich verder te ontwikkelen, vertellen Arjan van den Born (Algemeen Directeur) en Annet Kloprogge (Business Developer in Media & Gaming).

ROM Utrecht is actief in een gebied, dat de provinciegrenzen iets overschrijdt, want onder meer Hilversum (Noord-Holland) wordt ook tot de regio gerekend. ‘Wij kijken naar drie ecosystemen,’ legt Kloprogge uit. ‘De gezonde mens (Life Science & Health), een gezonde leefomgeving (Earth Valley) en een gezonde samenleving (Media & Gaming),’ vertelt Kloprogge. ‘Media en gaming zijn een factor die een rol speelt in een gezonde samenleving, bijvoorbeeld door de democratie vitaal te houden en het vertrouwen in de overheid te verbeteren.’

Eerlijk

Van den Born onderstreept nog eens het belang van media en games. ‘De gemiddelde Nederlander zit 9 uur op een scherm te kijken of te werken. Ons leven is steeds digitaler geworden. Maar werkt die digitale wereld wel eerlijk? In het ‘gewone’ leven hebben we allerlei zaken gereguleerd, omdat we erachter zijn gekomen dat ze anders niet eerlijk verlopen. Maar in de digitale wereld hebben we veel geaccepteerd, omdat we nog niet beter wisten. We moeten beter daarmee leren omgaan. Innovatie helpt daarbij: nieuwe technologie, die eerlijk is. Zulke innovaties vinden niet alleen in het buitenland plaats, maar ook hier. Wij stimuleren dat.’

Investeren, innoveren, internationaliseren

ROM Utrecht heeft drie taken, zeggen Van den Born en Kloprogge: investeren, innovatie stimuleren en internationaliseren (dat wil zeggen: Nederlandse bedrijven helpen om in het buitenland actief te zijn en buitenlandse bedrijven hierheen halen). ‘Daarbij richten we ons op kleinere partijen,’ zegt Van den Born, ‘want grote bedrijven hoeven we niet te helpen. Een mediabedrijf als Talpa weet zelf heus de weg te vinden en heeft ons niet nodig. Start-ups bijvoorbeeld wel. Wij kunnen mensen met elkaar verbinden. Incidenteel, bijvoorbeeld tijdens een borrel, en structureel, bijvoorbeeld via een samenwerkingsverband.’

Dutch Media Week

Kloprogge: ‘We hebben per ecosysteem ervoor gekozen om een evenement op te pakken en te ondersteunen. Als het gaat om media en gaming is dat Dutch Media Week in Hilversum.’ ROM Utrecht is met name actief in de organisatie van de Business & Innovation Days op maandag en dinsdag 2 en 3 oktober. Kloprogge: ‘Wij maken deel uit van zowel het regieteam als het programmateam. We praten dus mee over de ontwikkelingen in de digitale samenleving en de strategische keuzes die daarin voor Dutch Media Week belangrijk zijn, en we zijn betrokken bij de vertaling daarvan in het programma en de keuze voor de sprekers, die wij in ons netwerk hebben. Keynote is Jamie Allen, één van de topmensen van NVIDIA. Het programma van de Business & Innovation Days kent vier thema’s: data, content, nieuws en AI. Alle ‘rollen’ komen aan bod, van production disruption tot business development. Verder is er een rondrit over het Media Park, waarbij we een aantal bedrijven bezoeken.’

Start-ups en innovatie

Tijdens de Business & Innovation Days kunnen ook start-ups zich laten zien. Van den Born: ‘Ontmoeten en inspireren, daar begint het mee, en daarna kan bijvoorbeeld een investering volgen. We zijn nu bezig om een vaste plek in te richten voor start-ups in Hilversum.’ ‘Partijen verbinden is één van de doelen van Dutch Media Week,’ vult Kloprogge aan. ‘Zo ontstaan er kansen voor groei. In het programma van 2 en 3 oktober is ook aandacht voor bijvoorbeeld inclusie, en we lanceren de Media Innovation Hub, die innovatie in de sector verder moet aanjagen.’ Dat laatste is de afgelopen jaren wat blijven liggen, vertelt Van den Born. ‘Natuurlijk zijn er wel vernieuwingen geweest, maar er is toch een ‘disconnect’ ontstaan tussen innovatie en de mediasector. In andere landen in Europa is dat anders. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de VRT in Vlaanderen innovatie stimuleert, of neem het Noorse Bergen waar mediabedrijven en de universiteitscampus elkaar overlappen. In Kopenhagen en Malmö leeft gaming sterk, daar komt onder meer Unity vandaan, één van de belangrijkste ontwikkelengines voor games.’ En daar kan onder meer Hilversum een voorbeeld aan nemen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*