Ralf Verhoef (D-Tales): ‘De term Podcast is te technisch’

Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Ralf Verhoef (D-Tales)

Hoe wisten jullie dat er vraag was naar een podcast speciaal over Disney?
Daar is geen onderzoek aan vooraf gegaan. Michiel, Jorn en ik kwamen regelmatig bij elkaar om over onze gezamenlijke passie/interesse voor Disney te praten. Op een gegeven moment hebben we besloten om onze discussie met een publiek te gaan delen, omdat wij het idee hadden dat er vast meer mensen zouden moeten zijn die op die manier over The Mouse House praatten. Uiteraard zou dat via onze website D-log.nl, Twitter of Facebook kunnen, maar door onze interesse in podcasts en potentie hiervan, hebben we voor deze vorm gekozen. De hoeveelheid reacties en vragen die we naar aanleiding van onze eerste afleveringen kregen, liet al vrij snel zien dat mensen het leuk vonden wat we aan het doen waren.

Mede-presentator Michiel Veenstra is een ervaren radiomaker, jij hebt echter geen presentatieervaring. Hoe leer je te podcasten?
Door het te doen, fouten te maken, hiervan te leren en te verbeteren waar mogelijk. Anders kan ik het niet zeggen. Daarbij hebben we het over dingen waar ik enthousiast van word en dat compenseert hopelijk een beetje het tekort aan ervaring op dit gebied.

Het is een voordeel dat Michiel, Jorn en ik elkaar al lang kennen en dat we elkaar in het gesprek aanvoelen. D-Tales wordt eigenlijk altijd in één ’take’ opgenomen. Geen geknip, geplak etc. Daarbij helpt het natuurlijk enorm dat Michiel de regels en wetten van radiomaken door en door kent en daardoor als gespreksleider onze opnames enigszins in goede banen kan leiden. En ondanks het feit dat podcasting echt anders is dan radiomaken, is hij wel een houvast voor Jorn en mij.

D-log is gericht geheel gericht op Disney. Hoeveel Disney fans zijn er in Nederland en wat is het potentieel bereik van de podcast?
We richten ons voor een groot deel op de parken en resorts van The Walt Disney Company, maar uiteraard hebben we het ook over de films, de digitale activiteiten en de ontwikkelingen op zakelijk gebied. We richten ons ook niet speciaal op de ‘fans’ maar wel op de mensen die iets meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in Disney. Hoeveel dit er zijn? Geen idee om eerlijk te zijn. Wij zijn daar op dit moment ook niet zo heel erg mee bezig. Het goed en zuiver meten van luisteraars
is en blijft lastig omdat we op verschillende podcastplatformen, onze eigen site en Spotify beschikbaar zijn. Daarnaast nemen we 1x per 2 weken een aflevering op die we livestreamen op Youtube en waarbij de luisteraars ons direct vragen kunnen stellen. Achteraf blijven deze
afleveringen op ons YouTube kanaal beschikbaar, waardoor de podcast, hoe vreemd ook, als videocontent beluisterd en bekeken wordt.

Jullie hebben in het verleden ook wel eens geëxperimenteerd met video icm podcasting. Vergt dat een andere manier van werken?
Zoals gezegd gaan we 1x per 2 weken ‘live’. Dat doen we vrij eenvoudig met behulp van een Google Hangout Chat die we direct doorzetten naar Youtube. Geen fancy studio, gewoon alledrie vanuit huis, met zo nu en dan een dichtvallende deur, een voorbij lopende kat of een kop koffie
die omvalt. Het hoort ook een beetje bij de vrije opzet. We noemen het zelf onze stamtafel uitzendingen, dat hoeft niet zo gepolijst te zijn. Voor de echt speciale video-afleveringen die we gedaan hebben en nog zullen gaan doen, laten we ons assisteren door mensen die verstand
hebben van professionele audio en video opnamen. Dat zijn overigens allemaal enthousiaste luisteraars die ons hiermee helpen. Dat is geweldig om mee te maken.

In waarin hebben jullie geinvesteerd om een kwalitatief hoogstaande podcast te maken?
We hebben alledrie een Røde USB microfoon voor de opnames thuis. Voor onderweg, of als we fysiek bij elkaar zitten, gebruiken we handmicrofoons en een Zoom meersporen recorder.

We nemen de afleveringen normaal gesproken allemaal op vanuit huis, waarbij we via een Hangout met elkaar praten en dit opnemen. Experimenten met speciale opname software zijn tot dusver niet goed bevallen.

Wat zijn jullie plannen met de D-log podcast komende maanden?
Uiteraard gaan we na de zomer verder waar we gebleven waren met een wekelijkse opname/uitzending van onze reguliere D-Tales. Daarnaast zullen we op locatie van verslag doen van ongetwijfeld een aantal grote filmpremières. We hebben onze luisteraars al een hele tijd een
videospecial beloofd waarin wij zogenaamde ‘signature snacks’ uit de Disney parken gaan namaken, dat vergt nog wat organisatie, maar lijkt er eindelijk van te komen.

Er zijn nog flink wat andere plannen, maar ik mag van Jorn en Michiel niets meer zeggen voordat het 100% zeker is dat we dit ook echt kunnen gaan doen 🙂

Hoe belangrijk gaat podcasting in zijn algemeenheid worden?
Ik vind de term podcasting niet zo interessant en bovendien te technisch, het gaat om audio on demand. Of dat nu bestaande (radio)content is of speciaal voor on-demand geproduceerd is.
Ik geloof er enorm in en daarin sta ik niet alleen. De mate waarin dit het grote publiek kan bereiken staat of valt met een laagdrempelige en eenvoudige beschikbaarheid. Je merkt dat alle grote partijen hier nu hard aan werken en wij als makers alles aangrijpen om de kennis bij het publiek hierover te vergroten.

Het leuke is dat wij ons met D-Tales richten op een niche en dat de mensen die dezelfde passie hebben een stap meer willen doen om je te kunnen beluisteren. We krijgen zo vaak te horen dat mensen nog nooit van podcasting gehoord hadden, dachten dat het alleen voor mensen met
een iPhone zou zijn of dat het heel lastig zou zijn om je te ‘abonneren’. Zonder uitzondering krijgen we daarna te horen dat er een wereld voor ze opengaat zodra ze zien hoe makkelijk en leuk podcasts kunnen zijn. De luisterars worden hiermee niet alleen ambassadeurs van
D-Tales, maar van podcasts in het algemeen. Ditzelfde horen we van veel collega podcasters.

Podcasts zullen belangrijker worden, zij dragen bij aan een steeds diverser wordend medialandschap en zullen daar hun definitieve plek in gaan nemen. Uiteindelijk zal ook blijken welke content wel en niet geschikt zal zijn om te ‘overleven’. De wildgroei die er nu aan
podcasts is, is alleen maar goed om de grenzen te verkennen en meer en meer mensen te kunnen bereiken.

Kijk voor meer informatie op:
www.OnlineRadioAwards.nl
www.D-Log.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*