Radio Veronica gaat zestig jaar terug in de tijd

Radio Veronica bestaat zestig jaar. Dat viert de zender vanaf aankomend weekend.

Zo worden zestig vrouwen die Veronica heten toegezongen door Tim Akkerman en wordt het meest legendarische radioprogramma gekozen.

Op zondag 17 mei is het precies zestig jaar geleden dat de eerste uitzending van Radio Veronica te horen was. Het was de start van de commerciële radio én de grondlegging van de radio zoals hedendaags nog te horen.

Luisteraars konden de afgelopen periode stemmen op het populairste programma. Gekozen kon worden uit onder meer ’Countdown café’, ’Evers in het wild’ en ’Curry & van Inkel’.

Ook na de verjaardag gaat het jubileumfeestje door: iedere dag wordt een iconisch Veronica-spel gespeeld, waaronder de Roepie-Roepie Vogel, de Stemband, Raad waar die staat en de Snipperhit. Volgende week vrijdag wordt de Veronica Top 60 uitgezonden. Daarbij schuiven oud-dj’s Rob Stenders, Wessel van Diepen en Edwin Evers aan.

20 Comments

  1. Ja heel leuk dit maar tegelijkertijd een beetje raar dat want het huidige radio Veronica heeft helemaal niets te maken de naam en de zender vroeger en doet er normaal gesproken helemaal niets aan om dit zijn. Beetje eigen borstklopperij terwijl ze zich bij Talpa eigenlijk kapot zouden moeten schamen over hoe ze met het merk Veronica omgaan. Als ze er nou echt wat van willen maken bij Talpa dan had het grootste merk binnen de radio en tv zenders allang Veronica moeten zijn. Tevens onbegrijpelijk dat zo’n Bastiaan van Dalen daar nog steeds zit als zendermanager. Wat doet die man nou de hele dag?

    • Alleen die generatie komt in dit feestje niet voor.
      De jaren 60-74 worden gemakshalve overgeslagen.

      Maar hadden wij niet ons eigen feestje?
      Wordt dat nog ingehaald op 30-31 aug in B&G (dat dan een paar dagen eerder open moet)

  2. @Juul Het klopt dat iedere generatie een eigen Veronica heeft. Die van mij was jaren 90/90 maar vind het jammer dat ik in zijn algemeen jou tijd niet heb meegemaakt. Als het kon ging ik er voor terug in de tijd.
    Wat ik hierboven bedoelde is dat Veronica nu eigenlijk geen Veronica meer is. Alleen een naam en geen gevoel. Ze doen ook helemaal niet hun best om er meer van te maken dan dat het nu al jaren is. De creativiteit is er uit en men wil nooit iets horen over vroeger. En dan nu ineens daar toch de sier mee gaan maken omdat het wel goed uitkomt want dat trekt op een goedkope manier de aandacht.

    Veronica toen in 1995 nooit uit het publieke bestel moeten stappen.

    • B&G zegt dat ze 1 september weer open gaan…..
      Dus er is hoop.
      (Die paar dagen eerder maken natuurlijk corona technisch niets uit)

  3. Veronica nu heeft niets met Veronica van toen . Schandalig dat deze historische naam zo te grabbel wordt gegooid.

    • Welke merk/zender heeft nog wel iets met wat het vroeger was dan? 538 is ook niet meer het 538 van Lex Harding en Erik de Zwart. RTL4 is niet meer het RTL4 met de sterren van Joop vd Ende. De Vara is tegenwoordig BNNVARA en de Tros is AVROTROS. Tijden veranderen. 538 heeft in de jaren 90 het stokje van Veronica overgenomen. En Veronica zelf heeft achteraf gezien de verkeerde beslissingen genomen door een conglomeraat te gaan vormen met RTL. Daar is het mis gegaan. Veronica is alleen nog maar een sentiment bij een oudere generatie. Voor jongere generaties is het niets meer dan 1 van de velen op radio en TV.

  4. @Ice Maar Veronica is wel een merk waarmee je weer iets kan opbouwen. Een beter merk dan SBS6 en NET5. Al jaren proberen ze er iets van te maken maar het wil maar niet lukken. Het gaat ook niet lukken zolang Talpa de namen SBS6 en NET5 blijft hanteren en niet een duidelijk profiel aan de zenders geeft. Als ze SBS6 veranderen in Veronica met als doelgroep zoals de omroep was in de jaren 80/90 maar dan wel in een 2020 versie. Jong snel en wild maar wel gericht op de hele familie. Een zender met amusement, films, eng programma’s en urgent met nieuws en talkshows. Hieraan 538 verbinden dat ook de naam Veronica za krijgen. Het hoeft niet perse met de naam Veronica, het kan ook met een nieuw merk. Wel is het echt tijd dat Talpa afscheid gaat nemen van de nietszeggende namen SBS en NET. Aan beide kleeft een te negatief imago.

    • Dat weet ik zonet niet. De merknaam Veronica is allang niet meer wat het vroeger was. De generatie onder de 30 jaar kent Veronica niet eens als de “jongeren omroep”. Voor hen is het de zender met oude 80’s en 90’s hits. Voor mensen van middelbare leeftijd. En een tv zender dat vooral oude films en serie’s uitzend. Ik denk niet dat het nog gaat werken met die merknaam bij de huidige jongeren en jonge gezinnen. Ze associeren Veronica simpelweg niet met jong, snel en wild. Voor hen is dat al jarenlang 538. Je kunt SBS6 dus beter omdopen in 538.

  5. @Ice 538 is ook allang voor heel veel jongeren geen merk meer wat er doe doet. SBS6 omdopen in 538 is een slecht idee want dan kun je er niet zoveel meer behalve muziek draaien.

    Ik zei hierboven ook niet dat Veronica op SBS6 een jongerenzender moet worden. Dat werkt in deze tijd te weinig door, alleen jongeren, alleen vrouwen, alleen mannen etc. Kun je best een nichezender van maken maar meer dan dat ook niet. Al werkt dat laatstelijk niet ver meer de laatste jaren vanwege de veel te lage budgetten voor die zenders.

    Veronica was in de jaren 80/90 en eigenlijk ook daarvoor wel jong snel en wild maar niet perse alleen voor jongeren. Ze brachten programma’s voor de hele familie. Dat zou het nu weer moeten worden. Veronica gehele opnieuw groots lanceren op 6. De enige manier om van die zender nog wat te maken. Dat verdient dit oer-Nederlandse merk ook. Op de huidige kanalen van Veronica een nieuw merk lanceren. Zolang Talpa de namen SBS6 en NET5 blijft hanteren gaat het nooit wat worden met die tv zenders.

    • Ik heb het publieke Veronica vroeger ook niet veel aan gevonden. De Pin-Up Club, RUR en die televisieshow van Bram Vermeulen. Ik vond het niet veel soeps.

    • Ach televisie in zijn huidige lineaire vorm heeft weinig toekomst. Ik zie om me heen steeds meer mensen die alleen nog voor een internet pakket kiezen bij de provider. Een trend die zich de komende jaren verder gaat doorzetten. Eerlijk gezegd kijk ik zelf ook nooit televisie. Al die zenders in Nederland brengen dezelfde pulp. Ik vul de avonden met streamingsdiensten en YouTube. Kijken waar ik op dat moment zin in heb. De hoogtij dagen van Veronica en andere commerciele tv zenders liggen achter ons. Ze zouden het kunnen proberen op 6. Nu de naam SBS blijkbaar ook verdwenen is. Maar of dat iets oplevert? Ik heb geen idee.

  6. @Ice Het probleem is dat de naam SBS nog steeds niet verdwenen is.
    Lineaire televisie blijft ook in de toekomst gewoon bestaan. Veel mensen nemen nu dingen op en kijken later of beginnen later met kijken. Of kijken terug op dat grote scherm. Toch is dat nog steeds lineaire televisie. Er komt altijd nieuwe manieren van kijken en luisteren bij. Het een blijft langer dan het andere. De basis van alles is en blijft gewoon radio en televisie zoals dit al zolang bestaat.

  7. Radio Veronica is na 60 jaar rijp voor de sloop. Teveel gezwalk in format. Te onduidelijk voor wie ze het zitten te doen, behalve voor zichzelf. Geen spraakmakende stunts of acties, geen durf. Van jong, snel en wild naar oud, belegen en bejaard. Vaarwel Veronica, sentiment is op.

  8. Zolang de reclamewereld zich alleen wil richten op 15-30 jaar en soms tot 50 jaar gaat het allemaal niet veranderen. radio en tv moeten zich richten op een beperkte leeftijd. Blijkbaar hebben ze niet zo goed in de gaten dat bepaalde groepen, met name jongeren, niet op bepaalde tijden naar tv gaan kijken en vaak ook niet meer naar lineaire radio luisteren (alleen op het werk en in de auto). Thuis hebben YouTube en spotify deze taak overgenomen. Zorg dat je TV programma op YouTube staat.
    De naam van een tv-zender doet er niet toe. Veranderen geeft alleen maar veel sores. Stabiliteit is erg belangrijk, anders lopen kijkers/luisteraars telkens weg.
    Veronica is zo vaak van format veranderd (zowel radio als tv) dat de naam Veronica niet meer voor iets staat. Iedere generatie kent een andere Veronica en heeft misschien nog iets meegekregen van een iets latere Veronica.
    De eerste keer ging het mis op 31-8-1974 en dat was een beslissing van buiten Veronica. Veronica (VOO) heeft zich daar prima van hersteld door de grootste publieke omroep te worden. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, zeggen we dan. Een echt tweede leven.
    De tweede keer ging het fout, toen de zeezender generatie er is uitgewerkt. Lex en Rob gingen naar Luxemburg, zijn 538 begonnen, later TMF (alleen Lex geloof ik), enzovoorts. Dat de overheid in de jaren 80 dacht commerciele radio/tv te kunnen tegenhouden, heeft eraan meegeholpen, dat in het buitenland werd gestart. De grootste TV-zender van NL is dus al jarenlang een buitenlandse tv-zender (heel slim snel de 4 in de naam opgenomen). Het gevolg is dat ook Nederlandse commerciele TV nu vreselijk veel reclames mag draaien. En dat heeft tot gevolg dat veel mensen niet meer lineair willen kijken. op prime time heb ik het gevoel dat je een uur moet kijken om 30 minuten programma’s te zien. Bovendien nog veel: “straks onderwerp 2, 3 en 4, maar nu eerst onderwerp 1”. Als onderwerp 4 dan eindelijk aan de beurt is heb je het al 3 keer gezien.
    Daarnaast geldt helaas voor veel tv-zenders dat mensen die zappen beginnen bij 1. Dus als je op 8 zit, zit je bijna achteraan. Dit maakt niet uit of zender 6 nu SBS6 heet of Veronica of “verzin-maar-een-naam”. Ze zijn pas aan de beurt na 5.
    Het enige dat je kan doen is grote namen naar 6 halen en dat is precies wat John de Mol heeft gedaan. Kijkers gaan dan mee met Linda de Mol enz. Mits de programma’s aan de wensen voldoen. RTL doet hetzelfde, grote namen bij de publieke omroep weghalen (Eva Jinek).
    De zenders heten in feite 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en daarna gaat het mis. Juist, bij Veronica, die heeft geen cijfer in de naam.
    De naam van de tv-zender doet er niet toe, het cijfer is van belang…..

    En inderdaad, het feestje 60 jaar Veronica gaat niet verder terug dan de publieke omroep. Alleen maar medewerkers, programma’s en spelletjes uit de VOO tijd. Waar is bijvoorbeeld de radiorebus?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*