‘Protest om Sesamstraat te behouden is vals sentiment’

[BLOG] NTR heeft eindelijk duidelijkheid gegeven over de toekomst van Sesamstraat. Er worden definitief geen nieuwe afleveringen gemaakt, maar de jonge kijker wordt nog wel getrakteerd op herhalingen. Op social media lieten vooral volwassenen weten het niet eens te zijn met deze beslissing. Een legendarisch kinderprogramma móet gewoon behouden blijven of er nou wel of geen mensen naar kijken..

Na Loeki de Leeuw, Bassie en Adriaan werd er wederom door dj’s een actie opgezet om dit programma op de tv te houden.

Al eerder schreef ik een blog over de lage kijkcijfers , de stoffige poppen en de overjarige acteurs. van dit dure kinderprogramma. Vooral in tijdens van bezuinigingen is een ‘lege straat’ niet meer te financieren.

De huidige generatie kijkbuiskinderen ‘zappen’ of swipen liever door naar Nickelodeon en Cartoon Network, videoplatformen zoals Netflix en Youtube en dan ook nog eens (mobiele) gameplatformen. En ook op Youtube slaan ze onze favoriete kinderseries over. En da’s niet zo gek. Kijk maar eens terug naar de legendarische series zoals ‘Bolke de Beer’, De Bereboot, Ti-ta- Tovenaar , Paulus de Boskabouter, De Poppenkraam, D’r kan nog meer bij: het is een ware trip down memory lane, maar niet langer te kijken dan twee minuten.

Maar niet getreurd; Naast de illegale uploads op Youtube worden de oude opnames in het archief van Beeld en Geluid veilig bewaard. En binnen de publieke omroepen zit voldoende talent om weer een nieuwe legendarische kinderserie te maken.

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl, en diverse boeken waaronder ‘Verdwenen Merken’, ‘Merkdisruptie’ en ‘Vroom & Dreesmann’. Daarnaast is hij extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

13 Comments

  1. De heer Otto weet heel goed te beredeneren vanuit het fenomeen marktwerking. Ware het niet dat een programma als Sesamstraat keer op keer heeft bewezen (wetenschappelijk!) fantastisch te werken met betrekking op educatie. Het zou Sesamstraat sieren als ze zichzelf meer in de kijker zouden spelen, maar deze gedachtegang van Richard Otto slaat natuurlijk nergens op: als andere programma’s meer kijkers trekken betekent het dat je moet vechten om een kind te bereiken, niet zoals de NPO doet ‘het gewoon maar opgeven’.

    • De makers hebben voldoende tijd gehad om te vernieuwen en zich in kijker te spelen. Er zijn genoeg andere programma’s die ook educatieve waarden in zich hebben. Sesamstraat heeft daar niet het alleenrecht op. Ik ben overigens wel benieuwd of de mensen die zich zo druk maken over het behouden van dit kinderprogramma er ook echt naar kijken. Mijn kids (6 + 8 jaar) in ieder geval niet.

      Kijk ook even naar de kijkcijfers van de afgelopen jaren: https://drive.google.com/file/d/0B8o0jL6bOPrnVkhjOVdsblVQY1RacW9sczdsSEJfc21lU3FV/view

      • Noem mij die andere kinderprogramma’s met educatieve waarde eens. Bij het vorige bericht over Sesamstraat heb ik een hele lijst met kinderprogramma’s van ZAPP/Zappelin geplaatst. Je vindt ze niet kan ik je nu al vertellen. De kijkcijfers van de afgelopen jaren zijn teruggelopen maar dat komt grotendeels omdat de avond uitzending is weggestopt op NPO Zappelin Extra kanaal 58. Online kan het wel bekeken worden maar dat word nauwelijks gemeten. Los van het feit dat het bij de publieke omroep niet hoofdzakelijk om de kijkcijfers hoort te gaan.
        Je hebt het over mensen die fanatiek zijn over dit onderwerp en of ze nog wel eens kijken. Ik kan je bij deze zeggen dat ik nooit meer kijk maar jij kijkt toch ook geen kinderprogramma’s meer? Terwijl je ook best fanatiek bent dat het van jou mag verdwijnen. Zullen we anders alle kinderprogramma’s gewoon gelijk weg doen? Wij kijken er toch niet naar.

          • De kijkcijfers van heel ZAPP/Zappelin zijn de laatste 10 jaar niet heel hoog. Sesamstraat is continu van tijdstip veranderd. Op het open net uiteindelijk naar 17.00u s’middags. Daarna weggestopt op NPO Zappelin extra. Daarvan gaan natuurlijk de kijkcijfers drastisch naar beneden. Er zijn maar weinig mensen met een pluspakket. Van al die programma’s die ZAPP/Zappelin kunnen ze met heel programma’s stoppen of ze niet meer aankopen omdat ze en slecht bekeken worden en omdat het eigenlijk commerciële kinderprogramma’s zijn. Als ze dat daarmee stoppen blijft er genoeg geld over om kinderprogramma’s te maken die wel bij de NPO thuis horen. Een daarvan is Sesamstraat. Zo’n beetje het laatste kinderprogramma waar je mee zou moeten stoppen als NPO. En kijkcijfers? Die horen minder belangrijk te zijn bij de NPO. Wat Robert Jensen al zegt in zijn laatste uitzending. De NPO is bezig met concurrent zijn van andere zenders i.p.v. voldoen aan de taak waarvoor ze zijn.

  2. Het is aan de makers om met de tijd mee te gaan. Pas je programma aan aan de nieuwe tijd. Maak het vlotter, interessanter en biedt het op nieuwe manieren aan. En daarmee kan Sesamstraat dan nog tientallen jaren mee. Net als bijv. Klokhuis.

  3. Beste Richard, Ik ben het vaak met je eens maar nu toch niet. Ik vind Sesamstraat toch wel van een iets ander kaliber dan de programma’s die hierboven noemt. Sesamstraat hoort bij je opvoeding. Van dit programma heb je vaak al veel dingen geleerd voordat je naar de kleuterschool gaat. Het voegt echt iets toe en is een echt publieke omroep programma.

    Ik heb gisteren uitgebreid gereageerd onder het andere bericht met een hele lijst aan kinderprogramma’s. Die allen hun weg bij de commerciëlen en on demand wel zullen vinden als de NPO er mee stopt. Dat men uitgerekend van al die programma’s gaat stoppen met Sesamstraat vind ik echt onbegrijpelijk.

    En over die programma’s die je noemt, daar valt heus nog wel naar te kijken als het uit je eigen tijd komt. Ik vind dat dit alles ergens te zien hoort te zijn i.p.v. dat het maar ligt te liggen bij Beeld & Geluid. Daar heeft echt niemand iets aan! Een saai museum dat veel te veel geld heeft gekost.

  4. Tuurlijk speelt in de roep van volwassenen om Sesamstraat te behouden een vorm van nostalgie mee, maar naar het programma verwijzen met termen als ‘stoffige poppen’ of ‘overjarige acteurs’ doet geen eer aan de kwaliteit die Sesamstraat zo lang geboden heeft en tot op de dag van vandaag biedt. Wie de moeite neemt om naast die online ’trip down memory lane’, ook enkele fragmenten Sesamstraat van de afgelopen jaren online te bekijken zal de kwaliteit van het programma inzien. Die kwaliteit is de reden dat zo’n programma behouden moet blijven; dat het behoud van Sesamstraat veel fijne jeugdherinneringen in stand houdt is bijzaak. Verder gaat de afsluitende opmerking van het artikel niet op; als er geen geld is om een programma als Sesamstraat te onderhouden, waarom zou er dan wel genoeg geld zijn om er een nieuw kwalitatief jeugdprogramma voor in de plaats te laten ontstaan?

  5. Hi Sander,
    Sesamstraat is een heel duur programma om te maken. Daarnaast gaat het niet alleen om kwaliteit, maar ook bereik. Als de doelgroep amper meer kijkt dan lijkt het me geen goede reden om deze productie te blijven financieren.

    • Dag Richard,

      Bedankt voor je reactie!

      Dat de kijkcijfers van het programma de afgelopen jaren niet al te best zijn, is denk ik iets wat niet te ontkennen valt. Dat zal allereerst te maken hebben met het feit dat er gewoon minder televisie gekeken wordt, maar zeker ook met de manier waarop er met Sesamstraat is omgesprongen. Een programma dat het jarenlang goed gedaan heeft en plots een wat zwakkere periode kent, dient de kans te krijgen om daar boven op te komen en moet waar nodig daarbij geholpen worden. Een programma verhuizen naar een themakanaal of plaatsen op onhandige tijdstippen helpt gewoon niet, maar verzwakt het programma (uitgaande van kijkcijfers) des te meer.

      Juist omdat gesteld kan worden dat er kwalitatief niets aan Sesamstraat scheelt, moet de oorzaak van de lagere kijkdichtheid van het programma naar ik meen juist buiten het programma zelf gezocht worden. Ik denk namelijk niet dat gesteld kan worden dat het format van het programma sleets is, ervan uitgaande dat het in de wereld ook nog succesvol toegepast wordt. Ik heb mij niet verder in Sesamstraat als wereldwijd fenomeen verdiept, maar kan mij zo voorstellen dat er bij het Amerikaanse moederbedrijf sowieso en anders wel bij de producties in verschillende andere landen genoeg kennis is over hoe het programma in het huidige medialandschap haar plaats kan blijven behouden. Ik vraag mij wel af in hoeverre daar tot nu toe op ingespeeld is in Nederland en of de NTR dan wel de NPO daar wel bij de makers op heeft aangedrongen of hen daar (mogelijk financieel gezien) de ruimte toe heeft geboden. Uitgaande van de manier waarop er met het programma de laatste jaren is omgesprongen, denk ik van niet. Sesamstraat kan als format naar ik meen nog jaren mee, maar het moet wel de middelen krijgen om zich te kunnen blijven ontwikkelen.

      Dat volwassenen zich druk maken om het behoud van een kinderprogramma is overigens niet zo gek; de daadwerkelijke doelgroep van het programma heeft in dit soort discussies immers amper een stem. De leeftijd van de doelgroep speelt zeker ook mee in de kijkcijfers van het programma; de jonge kijker gaat heus niet van zelf op bepaalde (laten we eerlijk zijn: onmogelijke) tijden voor de buis zitten om naar het programma te kijken. Daar is echt wel iets van hulp vanuit de ouders voor nodig. Als zij besluiten het kind liever een tablet in handen te geven, zal het niet de kans krijgen om met het programma kennis te maken. Ik weet dan ook niet of wel gesteld kan worden dat Sesamstraat geen aansluiting meer heeft bij haar beoogde doelgroep. Ik denk eerder dat ouders steeds vaker voor een eenvoudiger (want op elk moment van de dag beschikbaar) alternatief kiezen, wat uiteindelijk ten koste gaat van (de kijkcijfers van) een programma als Sesamstraat. Hier vanuit redenerend zou het dan ook gaan om een groter probleem wat betreft het bereiken van dit deel van de doelgroep van kindertelevisie (de allerkleinste kijkertjes). Dit probleem zou niet door de makers van Sesamstraat alleen, maar door de NPO als geheel moeten worden aangepakt. Zij heeft immers de taak om ook voor deze doelgroep kwalitatief goede programma’s te maken.

    • De daling in kijkcijfers werd door de makers al voorspeld toen de NTR het programma een aantal jaar geleden verplaatste van half zeven naar half zes. Voor werkende ouders met kinderen een extreem onhandige tijd. De NTR heeft Sesamstraat al jaren geleden bewust de nek omgedraaid en gooit het nu op bezuinigingen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*