Peter Wiegman (Mediaonderzoek) over de verschillen van tv-tijd meten

Vorige week meldde Multiscope dat video on demand inmiddels groter is dan lineair televisie kijken. Andere onderzoeksbureau laten een ander beeld zien. Peter Wiegman (Mediaonderzoek.nl) vermoedt dat er een overschatting bij Multiscope zit.

Volgens hem komen de verschillen onder andere door de vraagstelling, maar kunnen er ook andere oorzaken zijn. Wiegman: ‘Als je van alle diensten die je gebruikt mag aangeven hoe lang je er naar kijkt ga je stapelen en kom je hoger uit dan in werkelijkheid het geval is. Dat vermoed ik tenminste, een hard bewijs heb ik niet… Verder werd ik vorige week ook gewezen op het feit dat nieuwe activiteiten altijd worden overschat ten opzichte van activiteiten die al veel langer bestaan.’

Al met al leveren drie manieren van meten leveren drie verschillende uitkomsten op. Voor lineair geldt dat die verschillen redelijk beperkt zijn, maar voor VOD lopen vooral Media:Tijd en Multiscope behoorlijk uit elkaar.

Bron: Mediaonderzoek.nl

1 Comment

  1. Hi,

    Ook wij zijn er nog even wat dieper ingedoken. Uit interesse en omdat we een heldere vergelijking wilden tussen de verschillende onderzoeken. We denken dat het Media:Tijd onderzoek het video on demand gebruik juist onderschat om een viertal reden. Die heb ik (uitgebreid) uiteen gezet in het blogartikel “Televisiewereld onderschat video on demand”

    http://www.multiscope.nl/kennis/weblog/televisiewereld-onderschat-video-on-demand.html

    John Kivit
    Multiscope

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*