Peter Kroon (De Motor Podcast): ‘Podcasting is het Netflix van de radio’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal:  Peter Kroon (De Motor Podcast).

Over autosport en dan vooral de Formule 1 zijn in Nederland veelvuldig podcast te vinden. Hoe kan het zijn dat jullie tot nu toe zijn de enige motorpodcast van Nederland? 
De doelgroep is redelijk groot. 1,4 miljoen mensen in Nederland hebben een motorrijbewijs. Bijna 600 duizend mensen bezitten een motor en rijden regelmatig. Mensen met een motorrijbewijs, zonder motor huren frequent een motor. En we hebben steeds vaker aangenaam motorweer in Nederland. Maar waarom we de enige motorpodcast zijn in Nederland, daar hebben we geen onderzoek naar gedaan. Ik ben er in ieder geval niet rouwig om. We weten inmiddels wel dat veel motorrijders graag over hun passie praten en daar is de motorpodcast voor. De meest uiteenlopende motor onderwerpen worden besproken van circuitrijden tot motorvakanties.

Hoe is het luistergedrag van motorrijders tijdens de rit? 
Ook tijdens een motorrit kan er geluisterd worden. De meeste motorrijders hebben een communicatiesysteem in de helm, dat werkt samen met de smartphone en zo kun je podcasts onderweg luisteren. De grotere toermotoren, bijvoorbeeld Harley Davidson, zijn ook uitgerust met Apple Carplay.

Je hebt een eigen radiostudio een eigen online station, doet voice-overs en produceert ook podcasts voor anderen. Hoe maak je tijd voor nog een tweewekelijkse podcast over je grote passie?
Motorrijden is mijn passie en waar het hart vol van is loopt de mond al gauw van over.Dan hoef je er bij wijze van spreken alleen maar een microfoon bij te houden. Het kost me dus geen moeite om een podcast over mijn hobby te maken.Met een flinke hoeveelheid gelijkgestemden om me heen, is er meer dan voldoende te bespreken. Motorrijden is allang geen midlife dingetje meer voor mannen van een zekere leeftijd. Zo hebben we volgende week de motormeiden te gast in de podcast.Dat zijn vrouwen van halverwege de 20 die op flinke motoren rijden en weten hoe ze gas moeten geven.


De Online Radio Awards editie 2020 heeft het thema ‘Groei’. Hoe laat jij je podcast groeien in luisteraars?

Motorrijden wordt steeds populairder, vorige jaar hebben 30 duizend mensen een motorrijbewijs gehaald, dus wat dat betreft zitten we goed. Maar we, podcastcollega Dennis Kuzee en ik delen ook flyers vanonze podcast uit en we maken promo’s voor op andere platformen. We zitten inmiddels ook aan tafel met podcast organisaties, die onze podcast verder verspreiden. En bij motorevenementen, die door de coronacrisis helaas wat minder vaak worden georganiseerd, zijn we aanwezig. We beschikken ook over een mobiele studio.Maar bovenal proberen we de podcast zo professioneel mogelijk te maken en dat voelen luisteraars aan. Zo nemen we de gesprekken op met voiceprocessors van Symetrix en een Optimod. Maar ook inhoudelijk wordt er goed gekeken en vooral geluisterd naar de montage. Een zorgvuldig gemaakte podcast bereikt telkens meer luisteraars ook door mond totmondreclame.

Geld verdienen met podcasts is voor veel makers nog een uitdaging. Hoe doen jullie dat? 
Er zijn voor ons voldoende sponsormogelijkheden. Producten en evenementen waar we over praten in de podcast. Bovendien heeft de gemiddelde motorrijder, zo blijkt uit onderzoek, wat te besteden. Motorrijden is vaak een hobby en een hobby mag wat kosten. Dus een productreview is automatisch interessant om te beluisteren. Bovendien kun je bijeen podcast veel meer de diepte in, in tegenstelling tot een video op YouTube.Maar we praten in de podcast niet alleen maar over nieuwe helmen en glimmende uitlaten. Het zijn enthousiaste verhalen over de passie voor motorrijden en enthousiasme verkoopt.

De radiowereld staat door corona aardig op zijn kop. Na een start waarin de luistercijfers flink stijgen, zie je nu dat de advertentie-inkomsten onder druk komen te staan. Wellicht door het thuiswerken lijkt het aantal podcastmakers flink te groeien. Hoe kijk jij naar de toekomst van radio in de breedste zin van het woord?
Ik denk dat on-demand radio of wel podcasting de toekomst is. Podcasting is het Netflix van de radio. Gericht luisteren naar de onderwerpen waar in je geïnteresseerd bent.En voor adverteerders buitengewoon fijn om vooral geïnteresseerde luisteraars te bereiken. Podcasting is, wat mij betreft, beter dan de radio die op de achtergrond aanstaat om de stilte te verdrijven. En met de komst van 5G mobiel internet en meer handige podcast apps kan het bereik alleenmaar groter worden. Maar ook online radio, dat door snel mobiel internet eigenlijk ook gewoon on-air radio is, alleen op een andere frequentie dan FM of DAB, zal meer mensen gaan bereiken. Natuurlijk met nu nog veel kaf onder het koren, maar er komt vanzelf een shakeout, die ervoor zorgt dat de contentaanbieders die echt wat aan te bieden hebben vanzelf overblijven. Die vinden dan ook een financiële constructie om het rendabel te maken of rendabel te blijven.

Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*