Paul Römer: “Het landschap van de commerciële Nederlandse radio gaat op zijn kop”

 Er staat vandaag een groot stuk in de Telegraaf over de voorgenomen fusie tussen Talpa en RTL. De ACM zegt in de Telegraaf dat het zo lang duurt, omdat ze zorgvuldig willen zijn. Het gaat om de verschraling van de tv-markt en vooral om te veel geconcentreerde macht van de advertentiemarkt. 


Ook in radioland was er deze week slecht nieuws voor bijvoorbeeld SLAM!, 100% NL, BNR Nieuwsradio en de 4 zenders van Talpa. De landelijke FM-frequenties voor commerciële radio worden namelijk volgend jaar definitief opnieuw verdeeld. Römer geeft aan dat het niet de uitkomst is waar ze op hadden gehoopt, maar dat het wel fijn is dat er nu duidelijkheid is. 

Luister het hele gesprek in Het Mediaforum-podcast


14 Comments

  1. Ik Zie veel Talpa krokodille tranen bij een partij die zo dominant is in de radio markt en ook nog verweg de grootste reclame verkoper is met One Media Sales.

  2. Ik ben niet heel goed op de hoogte van de radiomarkt maar is het niet zo dat de acm het een jaar of 5 geleden niet erge vond dat een bedrijf 4 fm zenders had?

  3. NL zal gebaat zijn met minder talpa. Eigenlijk moet de clausule worden dat een commerciële partij maar 1 fm kavel mag. Meer spelers op de markt.

    • Eens. 3 kavels is nog steeds erg veel. Ik denk per partij maar 1 kavel je meer diversiteit krijgt. Ik denk dat er nu niet echt veel gaat veranderen, alleen wat huidige stations op andere kavels en frequenties en mogelijk KINK, Joe en/of Nostalgie als ze geluk hebben en dat is het dan wel.

  4. De leukste zender vind ik toch Radio Veronica. En juist die zou dan nu moeten verdwijnen? Qmusic en 538 zijn gewoon één op één hetzelfde, laat één van die zenders maar verdwijnen.

  5. Hoe zien ze het eigenlijk voor zich?

    Talpa Radio heeft nu Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica op de FM. Daarnaast een hoop DAB+ en online zenders. Zou Talpa één van die zenders moeten verkopen dan is het nog maar de vraag of die opkoper dan wél een FM frequentie te pakken krijgt. Wachten op de veiling kan ook niet want ze kunnen niet bieden voor vier frequenties waarna ze er één verkopen. Er gaat dus sowieso een populair station van Talpa van de FM verdwijnen en niet verkocht worden (want wie wil een merk zonder FM frequentie kopen).

    • Eind 2017 kocht Talpa de aandelen van de Telegraaf over zonder te weten dat deze 5 jaar later waardeloos zouden zijn. In 2017 was het immers doodnormaal om 4 frequenties onder één dak te kunnen hebben.

      Het voelt toch als de cafés die in rookruimten geïnvesteerd hebben om vervolgens met ledeogen aan te zien dat rookruimtes verboden werden.

  6. Als ze nou slim zijn daar bij Talpa, verkopen ze Veronica en Radio Veronica aan KINK en kunnen ze met RTL verder rommelen. Hoewel ik liever heb dat RTL met DPG of NRC zou gaan rommelen. Maar ja, wie ben ik he?

    • Je hebt iets gemist. Er valt nu geen FM-kavel meer te verkopen.
      De enige die volgend jaar FM-kavels verkoopt is de overheid.
      Iedereen kan bieden.

  7. Heeft deze meneer sinds zijn komst bij Talpa media eigenlijk wel iets positiefs bijgedragen? Bij VI beweerde de heren herhaaldelijk dat ze hem helemaal niets vinden. Dan zal er op z’n minst wel iets van waar zijn toch.

    En hoe zat het ook alweer tussen Römer en Johan Cruijff tijdens de fluwelen revolutie in de Arena? Zal vast niet op z’n cv staan als hij bij de NPO gaat solliciteren.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*