Patrick Kicken: Dit is waarom Gordon & Froukje een succes gaat worden in de ochtend van Radio 10

[BLOG] Nou het hoge woord is er eindelijk uit: Gordon en Froukje gaan, zoals je hier op Spreekbuis al lang geleden als eerste kon lezen, de ochtendshow doen bij Radio 10 vanaf maandag 1 september. Of dan ook al de TV variant op Net5 gaat starten is nog niet bekend. Wie het technische gedeelte voor zijn rekening gaat nemen ook nog niet, maar ik zet mijn geld nog steeds op Corné Klijn. Laten we eens analyseren waarom deze nieuwe ochtendshow van 10 een succes kan gaan worden, in tegenstelling tot die van voorganger Lex Gaarthuis.

Gordon heeft humor

Hét belangrijkste ingrediënt van een radioshow in de ochtend: humor. Gordon heeft dat. Hij denkt en reageert snel en heeft dat typische venijn wat bijvoorbeeld Eddy Keur ook heeft. Maar omdat hij het met een bepaald soort charme brengt wordt het nooit naar.

Gordon heeft fans én haters

Zoals iedere uitgesproken persoonlijkheid stoot ook dit heerschap mensen voor hun hoofd. En dat is goed. Het laatste wat je wil is een grijze muis in de ochtend bij je radiozender waarbij iedereen zijn of haar schouders ophaalt. Zoals ik ook bij RTL Boulevard vertelde: mensen ergeren zich graag, dus als Heuckeroth weer eens in het nieuws is met een botte uitspraak gaan ook de haters inschakelen ‘s ochtends ‘om te horen wat die minkukel er zelf over te zeggen heeft’.

Gordon heeft Froukje

Geniale zet van De Mol en Minneboo om Froukje de Both aan hem te koppelen. Ze kennen elkaar al goed en zo lanceer je je eigen, volwassen versie van Mattie en Marieke. Bovendien is Froukje redelijk geliefd bij vrouwelijke radioluisteraars die je zo ook voor je wint.

Gordon maakt muziek

Oké, deze zal door menigeen betwijfeld worden (‘noem je dát muziek?!) maar feit blijft dat de man meerdere hits op zijn naam heeft staan. Als hij dus iets zegt over de muziek die hij draait of een artiest dan heeft dat meteen meer impact omdat hij er zelf ook een is.

Gordon heeft een mening

Wat vele radiomakers niet meer durven in deze politiek correcte tijden is om stelling te nemen. Gordon durft en doet dat wel, net als zijn Talpa collega’s Gijp, Genee en Derksen, die er flink mee scoren op SBS6. Een wijze bekende Amerikaanse acteur zei ooit: ‘I don’t know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody’.

Gordon is gevaarlijk

Amerikaanse radiogoeroe Dan O’Day heeft het vaak over ‘be a dangerous air personality’. Zo iemand waar altijd iets omheen hangt van ‘wat heeft ie nou weer’. Gordon is al heel lang het type waarbij reuring ontstaat als je alleen al zijn naam hoort. Dat hij een imagoprobleem heeft is zwaar overdreven, Nederland is nog lang niet Gordon moe. Al was het maar omdat er eigenlijk geen sterren van naam meer bij komen die zo vaak in de media besproken worden omdat ze keer op keer iets anders aan hun fiets hebben hangen.

Waarom denk jij dat Gordon & Froukje een geduchte concurrent voor Coen & Sander, Mattie & Marieke en Gerard Ekdom gaan worden?

Patrick Kicken

Blog van 9 juli:


Deze blijft ook goud.. er kan veel veranderen in een jaar tijd. En niets zo veranderlijk als een radiobaas:

85 Comments

  1. En dan komt er zo’n Hannelore Zwitserlood er bij, en dat is de politieke correctheid zelve en ultra links. Nou dat wordt wat, of er moet nooit naar haar mening gevraagd in de uitzending, ze wordt immers nieuwslezer van dienst.

    • Hannelore heeft haar mening in de show bij Frank Dane vaak laten horen. Dat is een breed (politiek) spectrum. Daarnaast was ze in het verleden ook in voor een grap of een uitdaging.

    • Handelaren, de zelfbenoemde politieke correctheid zelve, zit straks bij Gordon natuurlijk in het verkeerde decor. Dat avontuur in deze samenstelling zal nig geen 6-8 maanden duren. Dan wordt Gordons contract ontbonden en gaat ie weer interessant lopen doen in Dubai. Radio 10 had beter moeten weten.

  2. Corne Klein zal wel gek zijn om de uren die hij nu heeft op 2 en 5 om te ruilen voor een ochtendshow die binnen 8 maanden stopt omdat Gordon stopt om wat voor reden dan ook veroorzaakt door Gordon zelf

    en haters gaan echt niet inschakelen om te horen wat Gordon nu weer voor onzin uitkraamt. Die samenvatting lees je wel op Mediacourant

    • Corné en Jan hebben diverse gesprekken gehad met Erik de Zwart en zinspelen steeds op een overstap naar een andere zender op social media. Als zij naast de ochtendshow op 10 nog dingen kunnen doen op Radio Noordzee (een van de andere zender van de Mol) dan is de kans groot dat zij de sidekicks gaan worden van Gordon en Froukje.

      Corné heeft nu een weekend programma op Radio 2 en is verder invaller voor Bart en Annemieke. Zo’n goede positie heeft hij dus niet op Radio 2.

      • Als Corne weggaat bij 2 hoop ik dat ze de Soulnight op zaterdagavond breder gaan maken naar gewoon gezellige muziek met brede dans. De Vara stopt met Shay dus gewoon zes uur verzoekplaten zou leuk zijn

        • Gaat ie niet! Hij kan bij NPO Radio 2 draaien wat hij zelf wil, tracks waar zijn muzikale hart ligt en zal nooit naar het giftige Talpa gaan waar een paar losers je dwingen om dit wel en dat niet te draaien.
          ps: Yvonne Coldeweijer juice juice juice, 2 x per week bij Gordon.
          Voor zolang het duurt.

          • Dat wil toch allemaal niet zeggen dat iemand z’n verdere leven bij het zelfde bedrijf blijft werken? Of doet jij dat wel Robert/Kees?

          • Vertel jij dan maar eens wat voor concrete signalen jij op welke social media hebt gelezen over zijn overstap.

          • @Kees Hints die Jan en Corné zelf gaven op social media. Waarvan 1x zittend aan een tafel met Erik de Zwart.

          • Dat is nog steeds niet concreet. En niets leukers om in radioland geruchten te voeden.

          • Uiteraard weet ik het niet, maar ik scherm ook niet met vage hints. Wat voor hints waren dat en waar waren die precies? Waar kan ik ze lezen?

          • Dat heet niet geruchten voeden maar een beetje speculeren. Wat leuk is aan de mediawereld. Niet alleen bij radio.

            Jan en Corné posten met een paar weken ertussen een foto op social media waar op ze te zien zijn met Erik de Zwart.
            Het onderschrift van de eerste foto was: Samen mooie nieuwe plannen maken
            Het onderschrift van de tweede foto was: Ik geef deze avond een 10 (met wederom o.a. Erik op de foto) Rond die zelfde tijd kwam Patrick met dat Froukje en Gordon de ochtendshow op Radio 10 gingen doen.
            Ik denk dat John de Mol beide heren graag voor Radio Noordzee zou willen hebben. Corné en Jan zullen daar financieel gezien ook best wel oren naar hebben. Corné zal misschien dat wel iets op Radio 10 erbij willen.

    • Of ze houden Corné juist om de ochtend te doen en misschien introduceert hij wel een concurrerende soul en disco gerelateerde programmering om NPO Radio 2 te pesten…

  3. Ik sla deze blog op om hem over een half jaar, of jaar het ter herinnering te brengen.

    Aan de andere kant…

    Na alle mislukkingen gun ik Gordon toch ook wel iets positiefs.
    (Veneinighumorpogingkje)

    Ik zou het jammer vinden als Corne en Jan weg zouden gaan bij R5 maar oke, de kachel moet ook branden.

  4. Steekhoudende argumenten van Patrick Kicken dat de ochtendshow van Gorden een succes kan worden! Wel eens met de criticasters voor hoelang? Want Gordon kan met zijn grilligheid er na een tijdje zo weer mee ophouden.

    Het probleem is dat de nieuwe lichting dj’s kleurloze eenheidsworsten zijn die allemaal op elkaar lijken en klinken ook allemaal hetzelfde. Eigenlijk heeft het medium radio een nieuwe lichting radiomakers nodig die het medium radio een nieuwe impuls kan geven.

  5. Gordon weet de media prima te bespelen en ook wanneer hij er mee op moet houden in tegenstelling tot een zekere artiestenfamilie waar altijd wat aan de hand lijkt te zijn 😉 Ik vind de combi met Froukje machtig mooi. Ze heeft ruim radio ervaring en het is gewoon een leuk mens. Nu is alleen de vraag hoe lang ze de kans krijgen en hoe lang Gordon het volhoudt.. Maar het is ze gegund!

  6. Je zou de reacties op social media (bv Facebook) eens moeten lezen, het merendeel negatief vanwege die Gordon……Overigens heb ikzèlf Radio 2 en/of Veronica aanstaan.

    • Dit is zo verschrikkelijk dat er altijd nog mensen zijn die voor anderen spreken. Waar is dit op berust?? Kom met cijfers, die te checken zijn natuurlijk ( anders roep je weer zomaar iets) En hou op voor anderen te spreken, spreek voor jezelf of houd je mond.

    • Ik hoop dat Gordon de discipline kan opbrengen die het maken van een ochtendshow vereist; 5 avonden op tijd naar bed (21 uur) en elke dag tussen 4 en 5 uur in de ochtend opstaan. Met zijn levensstijl een hele uitdaging. Heel eerlijk, dit gaat hij niet trekken.

  7. We gaan het zien allemaal, niemand die kan het voorspellen.
    feit blijft, als station moet je iets doen/forceren om anders te zijn en media aandacht te krijgen. Ik denk dat dit een goede/gelukte zet is, met of zonder Corne

  8. Hey Kicken. Gordon is Gordon, maar omdat hij zijn humor met charme brengt wordt het nooit naar? Voorbeelden te over. Ik kan er vaak om lachen. Toch is ie zo knetter als wat. Wel mooi dat hij de afgelopen jaren zo op Talpa en De Mol heeft lopen zeiken en dan toch weer lekker zijn zakken gaat vullen daar. Knap! Wie doet dat hem na. 🙂

  9. @Patrick; Je stelt de vraag; “Waarom denk jij dat Gordon & Froukje een geduchte concurrent voor Coen & Sander, Mattie & Marieke en Gerard Ekdom gaan worden?”

    Laat je bewust JW Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte buiten de strijd?

  10. Gordon heeft begin deze eeuw flink wat radio-uren gemaakt. Bij Radio Noordzee FM en als vervanger bij Radio 538 liet hij zien dat hij radio kán maken, al waren de luistercijfers destijds geen hoogvliegers (bij Noordzee FM gold dat overigens voor de hele zender). Zijn programma’s trokken wel geregeld publiciteit en, zoals vaak werd gezegd: “you love him or hate him”. Dat gold ook toen, met gemengde reacties op zijn chaotische en humoristische stijl.

    Hoe het publiek hem nu zal ontvangen, moet nog blijken. Sinds zijn Geer & Goor-tijd is hij vooral negatief in het nieuws geweest, en er zijn genoeg mensen die inmiddels allergisch voor hem zijn geworden. Toch krijgt Radio 10 met hem in de ochtend in ieder geval weer een uitgesproken gezicht. Dat de serie Andy & Gordon niet doorgaat, is gezien de tijdsinvestering voor een sterke ochtendshow (naast zijn horecazaken) ook goed te begrijpen.

  11. Die argumenten die genoemd worden waarom de ochtendshow WEL een succes gaat worden, zijn voor mij juist argumenten om te verwachten dat het juist GEEN succes wordt.
    Maarja, ik ben dat ook absoluut geen fan van Gordon. (En van Eddy Keur ook niet)

  12. Nooit geweten dat Patrick Kicken zo fanatieke Gordon fan is. Dit is gedoemd te mislukken, Nederland kotst Gordon uit. En dan ook nog die Froukje erbij, nou ik ga iig niet luisteren dat deze zieligheid!!

  13. Ik zou als ik Corne was mijn vaste baan niet opzeggen bij de npo .
    Die show met Gordon houdt het niet lang vol. Die heeft zo weer mot met dictator John

  14. Nogal voorbarig om een groot succes voor Gordon te voorspellen, eerder gebaseerd op wishfull drijfzand. Hij zal nog zijn naam en faam moeten waarmaken als relevante gangmaker, maar bovenal of de luisteraars hem gaan pruimen.

  15. Gordon op Radio10, hoe diep kunnen ze zinken? Eerst de saaie en totaal niet grappige Gijs Staverman als vervanger voor Rob van Someren en dan nu Gordon. De meesten waren blij dat Ekdom weg is en dat Lex er nu zit. Nu gaan ze de meest irritante gast van Nederland daar neerzetten, arme Radio10 collega’s dat ze nu met hem opgescheept zitten.

    • Als je nu als maker voor Talpa gaat werken is dat inderdaad gênant, zeker gezien hun TV programma’s. En de bemoeienis van opa de Mol die denkt dat hij radio snapt. Dit gaat heel even nieuwsgierige luisteraars trekken en dan zijn mensen er snel klaar mee. Benieuwd of de platte vriendjes van 538 hier geen last van krijgen in de ochtend? Goed portfolio management Dave maar ja dit zal wel weer hebben gemoeten van de baas.

  16. Even voor de duidelijkheid, er komt géén koppeling met Net 5 of welke andere tv-zender dan ook. Neem het maar gewoon van me aan, het klopt.

    En Corné gaat ook niet de techniek doen. Dat wordt een onbekende meneer die ook bij de tv werkt. Naam weet ik niet meer.

  17. Laten we het eens over Hoornse Minneboo hebben. Bakte er 45 jaar geleden al niets van, nu nog steeds niet. Maar weet zich – nog steeds – te handhaven en dat is ook een kunst op zich.

  18. Weer een lachzak zonder inhoud in de ochtend… Jammer dat Froukje daarvoor zich laat lenen.
    Waarom weer van ochtendshow veranderen?

    Sinds wanneer is PK vol lof over G…. En daarbij Gordon is geen concurrentie voor die andere.

  19. Van 6 tot 9? Eerste uur wordt gevoicetrackt, net voor zevenen is er de eerste echte interactie met Hannelore Zwitserlood voor het nieuws en dan hoeven ze maar 2 uur hun best te doen. Mócht er een simulcast zijn op SBS 6 of Net 5, dan zul je zien dat dit om 7 uur zal beginnen…

  20. Over het algemeen kan ik je blogs wel pruimen, maar dit keer praat je een partijtje poep waar de honden van Gordon zelfs geen brood van lusten. Maar ja, je weet zelf ook maar al te goed dat dit soort berichten reacties oplevert.

  21. Met de groeten van Chat GPT 5 Deep Thinking

    Waarom Gordon op Radio 10 geen succes wordt

    Ochtendradio draait om routine, vertrouwen en een strak format. Niet om reuring alleen. De marktleider in de commerciële doelgroep wordt al jaren gebouwd op consistentie en gewoontegedrag. Die realiteit werkt tegen Gordon, hoe bekend zijn naam ook is. Qmusic domineert de ochtend met Mattie en Marieke en vergrootte die voorsprong dit jaar opnieuw volgens NMO metingen. Gewoontes van luisteraars breek je niet met een marketingaankondiging, je breekt ze alleen met maandenlange vlekkeloze uitvoering.

    De doelgroep van Radio 10 zoekt comfortradio, herkenbaarheid en rust. Juist die kern blijft de zender trouw volgens recente rapportages, vooral in de oudere doelgroep. Een uitgesproken, conflictgedreven personality is daar geen vanzelfsprekende fit. Wie de kern bevreemdt verliest sneller luisterminuten dan hij er bij wint.

    Betrouwbaarheid is het kapitaal van een ochtendshow. Gordon heeft de laatste jaren meerdere trajecten voortijdig afgebroken. In 2024 stopte hij met de promotie van zijn album en annuleerde hij de theatertour na negatieve reacties. Dat patroon voedt twijfel bij luisteraars en adverteerders over continuïteit, precies wat je in de ochtend niet kunt gebruiken.

    Het verkooppraatje is dat hij gevaarlijk radio maakt. In de ochtend werkt dat zelden. Het tijdslot vraagt een vriendelijke toon, korte blokken, nieuws, verkeer en voorspelbare rubrieken. Schuren kan, maar alleen binnen een strak klokformat. Zodra de randjes eraf moeten om klachten en adverteerdersrisico te voorkomen blijft een uitgeklede versie over die niet meer drijft op reuring, maar op discipline, timing en teamchemie. Dat is geen natuurlijke habitat voor een solistische tv-ster.

    De chemie is nog theorie. Froukje de Both heeft radio-ervaring, maar keert na jaren radiostilte terug. Chemie in de studio ontstaat niet op papier, die moet je on-air verdienen met een producer, nieuwslezer en techniek die op de millimeter samenwerken. Dat kost tijd, vaak langer dan een kwartaal, terwijl de concurrentie dagelijks op scherp staat.

    Het argument dat Gordon muzikant is helpt beperkt. Radio 10 draait een breed classic hits format, de luisteraar verwacht geen zenderwaarheid van een presentator die zelf onderwerp van debat is. Muzikale autoriteit overtuigt pas als redeneringen kloppen, feiten zitten en het gesprek boven de persoon uitstijgt. Zijn recente muziekcampagne eindigde juist in een mediaweerstand die hij niet wist te kantelen.

    Er is ook een harde marktcontext. De bovenkant van de ochtendaandacht is simpelweg vol. NPO Radio 2 en Qmusic wisselen de koppositie, de commerciële ochtend is bij Qmusic het sterkst, weekcijfers tonen een stabiel patroon met slechts tijdelijke pieken bij acties. Een nieuw duo moet in dat krachtenveld niet alleen instromen, maar wekelijks weglekken bij concurrenten veroorzaken. De kans dat luisteraars massaal hun routine omgooien voor een show die nog moet bewijzen dat zij elke werkdag op tijd, raak en zonder gedoe levert is klein.

    Ten slotte, zelfs het positieve frame uit de aankondigingen bevestigt het risico. De eigen communicatie spreekt van herkenbare rubrieken en een vrolijke blik op de actualiteit. Dat is precies het speelveld waar anderen al jarenlang uitblinken, zonder het bagage-effect rond een polariserende ster. De nieuwslezer staat klaar, de belofte is klassiek, de differentiatie rust bijna volledig op de persoonlijkheid van Gordon, dat is strategisch smal.

    Aannames blootgelegd. Kicken veronderstelt dat humor, haters die meeluisteren en een bekende co-host automatisch optellen tot marktaandeel. Hij neemt aan dat gevaarlijk zijn in de media één op één werkt op ochtendradio. Hij neemt aan dat muzikale status autoriteit geeft over playlist en artiesten. Deze aannames zijn zwak in het licht van luistergewoonte, doelgroepfit en leverbetrouwbaarheid.

    Contra’s die een scepticus terecht opwerpt. Humor is commodity, leverbetrouwbaarheid is onderscheidend. Haters zappen niet massaal om zes uur, zij klikken fragmenten terug op socials. Gevaarlijk werkt vooral in late night, niet in breakfast. Een BN’er naast je is geen format, hoogstens een instaphaakje.

    Logische gaten. Het argument fans én haters is een bekend reach-verhaal, niet een retentie-verhaal. Radioluistercijfers worden gedragen door dag-dagelijks luisteren, niet door incidentele nieuwsgierigheid. De redenering verwart aandacht met binding.

    Alternatief kader. Zie deze stap als risicobeheersing, niet als sterrencoup. Zet Gordon in een breed gedragen team met duidelijke grenzen, lever eerst een feilloze klok, bouw rubrieken die ook zonder headlines werken, meet puur op beluisterduur per kwartier, stuur daarop en accepteer dat controverse geen kern KPI is in de ochtend.

    Correctie van denkfout. Het citaat over niet iedereen willen pleasen wordt gebruikt om scherpe radio te rechtvaardigen. In de ochtend wil je juist wel een grote middengroep bedienen, anders blijf je een luidrandfenomeen zonder volumewinst. Dat is geen lafheid, dat is product-marktfit.

    Bias signaal. Er spreekt duidelijk availability bias uit het idee dat Gordon altijd reuring brengt, dus ook luistercijfers. Reuring in showbizzmedia is niet gelijk aan luisterduur in een woonkamerslot. De extrapolatie is ongegrond.

    Conclusie. De combinatie van marktrealiteit, doelgroepfit, leverbetrouwbaarheid en formatdiscipline maakt de kans klein dat Gordon op Radio 10 snel of duurzaam wint. Zonder uitzonderlijke execution en maandenlange stabiliteit weegt zijn bekendheid niet op tegen het routinevoordeel van de concurrent en de comfortverwachting van de Radio 10 luisteraar.

        • Dat Mattie en Marieke de ochtend domineren is als fout.
          Jan Willem en Jeroen hebben nog altijd de best beluisterde ochtendshow.

          Het gaat niet om of het gelijk heeft, het gaat er om dat zoals als AI en Chatgtp weer bij iedereen door de strot geduwd wordt omdat bepaalde bedrijven, overheden en andere machtige organisaties (vooral die laatste) dat willen. Dan heb je altijd mensen zoals jij die daar meteen in mee gaan. Je ziet het ook weer bij sommige jonge radio dj’s. Die vinden het meteen tof omdat overal bij te halen. Terwijl het tools zijn van onze grootste vijand.

        • Dat jij fan bent van Mattie en Marieke wil nog niets zeggen dat de rest van Nederland dat ook is he.

          Je kunt hier gewoon op deze site lezen dat Radio 2 de best beluisterde zender is en Jan Willem Start op dus ook het best beluisterd en het populairste is. Daar hoef ik niet persoonlijk een bron voor met je te overleggen. Dat zijn gewoon de feiten.

  22. De conclusies voor Mattie & Marieke tot en met juli 2025 zijn als volgt:

    1. **Stabiele koppositie**: Sinds begin 2025 staan Mattie Valk & Marieke Elsinga onafgebroken bovenaan in de doelgroep 20–49 jaar. Hun marktaandeel ligt structureel boven de 21 %.

    * Februari: 21,3 %
    * Mei: 21,6 %
    * Juni: 21,6 %

    2. **Groei en consolidatie**: Tussen februari en juni is een lichte groei zichtbaar van 21,3 % naar 21,6 %. Het feit dat dit percentage drie maanden op rij werd vastgehouden, wijst op consolidatie aan de top.

    3. **Juli bevestigt leiderschap**: Hoewel voor juli geen uitgesplitste ochtendshowcijfers beschikbaar zijn, bevestigt het NMO-rapport dat Qmusic als geheel de marktleider bleef. Dat impliceert dat de show van Mattie & Marieke haar sterke positie niet heeft verloren.

    4. **Historische context**: Juni 2025 markeert het hoogste punt van het jaar tot dusver (21,6 %), waarmee de show een record neerzette. Dit bevestigt dat hun succes niet incidenteel is, maar structureel.

    **Conclusie**:
    Mattie & Marieke hebben zich in 2025 tot en met juli bewezen als de meest beluisterde ochtendshow van Nederland in de doelgroep 20–49 jaar. Met consistente marktaandelen boven de 21 % en recordcijfers in juni bevestigen zij hun status als stabiele marktleider. Juli laat zien dat er geen terugval is, ook al ontbreken exacte cijfers. Hun dominantie in dit segment is dus onbetwist.

    **Bronnen (volledige links):**

    * Februari 2025: [https://radiowereld.nl/medianieuws/2025/03/luistercijfers-20-49-jaar-qmusic-blijft-de-grootste-record-voor-joe-veronica-groeit-door](https://radiowereld.nl/medianieuws/2025/03/luistercijfers-20-49-jaar-qmusic-blijft-de-grootste-record-voor-joe-veronica-groeit-door)
    * Mei 2025: [https://radiowereld.nl/medianieuws/2025/06/luistercijfers-20-49-jaar-qmusic-loopt-uit-op-radio-538](https://radiowereld.nl/medianieuws/2025/06/luistercijfers-20-49-jaar-qmusic-loopt-uit-op-radio-538)
    * Juni 2025: [https://www.broadcastmagazine.nl/televisie-audio/audio/recordcijfers-in-juni-voor-qmusic-en-joe](https://www.broadcastmagazine.nl/televisie-audio/audio/recordcijfers-in-juni-voor-qmusic-en-joe)
    * Juni 2025 (DPG Media bevestiging): [https://www.dpgmediagroup.com/nl-NL/nieuws/recordcijfers-qmusic-joe-juni](https://www.dpgmediagroup.com/nl-NL/nieuws/recordcijfers-qmusic-joe-juni)
    * Juli 2025: [https://marketingreport.nl/audify-maandrapport-nmo-luisteronderzoek-september](https://marketingreport.nl/audify-maandrapport-nmo-luisteronderzoek-september)

  23. En voor je zegt: een doelgroep is niet het volledige plaatje:

    Ook met totaal aantal luisteraars houden Mattie & Marieke in 2025 hun koppositie stevig vast. Hun marktaandeel in de doelgroep 20–49 jaar blijft ruim boven de 21 % (21,3 % in februari, 21,6 % in mei en juni). Het bereik groeit van 6,9 miljoen luisteraars (maart, 13+) naar ruim 7,2 miljoen (juni, 13+), en in week 21 (mei) bedraagt het weekbereik ruim 4,5 miljoen.

    In vergelijking met Jan‑Willem Start Op! (NPO Radio 2) scoort deze show in maart 2025 een marktaandeel van 14,0 % in de doelgroep 20–49 jaar, tegenover 21,3 % voor Mattie & Marieke 
    broadcastmagazine.nl
    +12
    radioforum.nl
    +12
    nos.nl
    +12
    .

    Conclusie: Mattie & Marieke blijven de onbetwiste marktleiders — zowel qua marktaandeel als qua totale luisteraars — overtreffen de publieke ochtendshow met een marge van ruim 7 procentpunten in de doelgroep 20–49 jaar.

    Bron (volledige link):

    Luistercijfers ochtendshows maart 2025, inclusief Jan-Willem Start Op! (14,0 %): https://radiowereld.nl/medianieuws/2025/03/luistercijfers-20-49-jaar-qmusic-blijft-de-grootste-record-voor-joe-veronica-groeit-door

  24. Lieve Michel, je maakt een denkfout. Het klopt dat NPO Radio 2 als zender gemiddeld het grootste marktaandeel in Nederland heeft, maar dat betekent niet automatisch dat ook de ochtendshow van Radio 2 de best beluisterde is.

    Luistercijfers worden op twee manieren gemeten:

    Zenderniveau: het totale marktaandeel van een station over alle tijdvakken samen. NPO Radio 2 scoort hier traditioneel sterk, vooral door de brede programmering en populaire dagdelen zoals de middag en avond.

    Programmaniveau: het marktaandeel en bereik van een specifiek programma in een afgebakend tijdslot, bijvoorbeeld 06:00–10:00 uur. Hierin kan een programma van een andere zender de koppositie pakken, ook al is die zender als geheel kleiner.

    Voorbeeld: in 2025 heeft Qmusic met Mattie & Marieke de populairste ochtendshow. Zij halen structureel meer dan 21 % marktaandeel in de doelgroep 20–49 jaar en trekken ruim 7 miljoen luisteraars per maand. Radio 2 blijft als zender groter over de hele dag, maar hun ochtendshow haalt lagere percentages dan Mattie & Marieke.

    Kort gezegd: de grootste zender is niet automatisch de eigenaar van de grootste ochtendshow. Dat zijn twee verschillende meetniveaus in het luisteronderzoek.

    Liefs van Chat

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*