‘Online radio is mooie aanvulling voor dagbladen’

[BLOG] Momenteel experimenteren dagbladen volop met online video en podcasting. Het is een gemiste kans dat landelijke nieuwsuitgevers online nieuwsradio nog links laten liggen.

Da’s opmerkelijk want online radio is een optimaal medium om een dagbladmerk mee in de ochtendspits te nemen. Dagbladen zoals Telegraaf, Volkskrant en AD raken in feite de aandacht van hun lezers kwijt wanneer zij elke ochtend in de auto stappen. Het nieuws van de dagbladtitel wordt dan verruild voor de ‘nieuwsconcurrenten’ BNR, Radio 1 of gewoon muziek van Qmusic, 538 of Radio 10. 

Dat is uiteraard zonde. Het nieuws wordt al door het dagblad gemaakt en met een vlotte dj met wat journalisten als sidekick kunnen de actualiteiten onderweg doorgezet worden. Ook op gebied van techniek zijn er steeds minder drempels. Steeds meer auto’s hebben immers een internetradio en bij oudere auto’s kan online radio via de smartphone naar de autoradio worden doorgeprikt. 

Met radio-dj Rick van Velthuysen heb ik dit idee in het verleden wel eens bij enkele landelijke dagbladen neergelegd, maar tot op heden kiezen ze ervoor om vooral te investeren in podcast en online video. AD kiest er bijvoorbeeld voor het produceren van een ‘loeiduur’ online ochtendprogramma. Net als bij Telegraaf VNDG is ook dit  videoproject nog geen laaiend succes.

De AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis meldt in een recent interview op de Persgroep-site: “De show moet in het ochtendritueel van onze online bezoekers komen, en in dat van onszelf. Wat het is één ding om het te bedenken en te starten, je moet het wel elke dag waar maken natuurlijk.”.  Een opmerking die nog niet het vertrouwen uitstraalt dat deze show op korte termijn een succes gaat worden. Nadeel is ook dat video (net als tekst) enige vorm van concentratie vergen. Online radio met actueel nieuws biedt de mogelijkheid om andere ochtendrituelen verder te kunnen afmaken, zoals aankleden, douchen of met de auto door de steeds drukker spits te komen.

Welke dagblad uitgever pakt de handschoen op?

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

1 Comment

  1. Helemaal waar. Er is een schrijnend gebrek aan talkradio in Nederland. Zie bijvoorbeeld de Talk Radio afdeling in een app als RadioNed. Daar zijnbehalve Radio 1 en BNR te vinden: Spreekbuis Radio. PK’s Pretzender. Nondualiteit Radio, 1gesprek en Advaita FM. Alle vijf draaien bij mij thuis in de meterkast. Het zijn alle podcasts op shuffle. En daar luisteren nog aardig wat mensen naar! Nieuws is natuurlijk wel wat vluchtiger dan de onderwerpen die ik behandel, maar een station als BNR zou makkelijk alle auto podcasts in een BNR AutoRadio stream kunnen onderbrengen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*