Onderzoek VS: Podcastbereik onder jongeren evenaart televisie

Uit het meest recente Infinite Dial onderzoek van Edison Research, blijkt dat podcasts onder Amerikaanse jongeren tussen 18-34 jaar nu een even groot bereik hebben als televisie. Daarnaast is het luistergedrag van vrouwen naar podcasts naar een recordhoogte gestegen, waarbij de maandelijkse luisteraars onder vrouwen met 15% zijn toegenomen van 39% in 2023 naar 45% in 2024.

Het onderzoek laat een significante verschuiving zien in mediagebruik, met een wekelijks podcastbereik van 48% binnen deze leeftijdsgroep, vergelijkbaar met de 50% van televisie. De resultaten laten zien dat podcasting niet langer als een niche medium moet worden gezien maar nu een belangrijke rol verdient binnen mediaplanning. Met 135 miljoen Amerikanen, ofwel 47% van personen van 12 jaar en ouder, die maandelijks bereikt worden door podcasts, en met maandelijkse bereikcijfers in de lage 60%-range onder belangrijke demografische groepen zoals 18-49 en 25-54 jaar. Volgens het onderzoek zouden merken hun advertentiebudgetten meer moeten verschuiven naar het podcast-medium. Vooral merken die zich richten op vrouwen zouden podcasts een prominente plaats in hun mediaplannen moeten geven, gezien de explosieve groei en hoge mate van betrokkenheid binnen deze doelgroep.

2 Comments

  1. Nadelig is wel dat het podcastlandschap enorm gefragmenteerd is tov massamedium TV. Dat maakt het complex voor mediaplanners om echt grote budgetten ervoor te reserveren.

    • Podcasting is nooit een massamedium geweest en zal dat ook nooit worden. Sowieso is alles wat online gebeurd individueel.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*