Onderzoek: ‘TV nog steeds populairst onder kids’

De resultaten van de NOM Kids Monitor 2020 zijn opgeleverd. Dit multi-cliënt onderzoek is in het najaar van 2020 uitgevoerd door GfK, onder ruim 1000 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar.

Het onderzoek heeft het brede mediagedrag van kinderen in deze leeftijdsgroep in kaart gebracht. Naast het gebruik van internet en social media, gamen, televisie kijken, lezen van tijdschriften en boeken en bioscoopbezoek, zijn ook het gebruik van digitale apparaten en tal van interesses en activiteiten van kinderen in kaart gebracht.

Bijna alle kinderen (95%) kijken wel eens televisie; ze zeggen wel minder vaak naar televisie te kijken. Opvallend is de sterke toename van kinderen die zeggen naar vlogs te kijken: 77% (een stijging van 18% in vergelijking met 3 jaar geleden) zegt dat vaak of af en toe te doen. Podcasts worden door 19% van de kinderen beluisterd.

Van alle apparaten en devices wordt televisie nog steeds het meest gebruikt (95%). Tablet en smartphone staan op de tweede plaats (beide 85%), waarbij tablet meer door iets jongere kinderen wordt gebruikt en smartphone meer door iets oudere kinderen. Op televisie kijken ze vooral naar Netflix (68%) en uitgesteld naar TV-programma’s (60%). 27% van kinderen heeft
thuis een spraakgestuurde assistent en gebruikt deze zelf ook. 

De gehele rapportage is te bestellen bij NOM.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*