Officieel: Viaplay Group verlengt Formule 1-rechten tot eind 2029 

BAHRAIN, Round 1, Formula 1 World Championship 2024.

Viaplay Group heeft de overeenkomst met Formula One Management vernieuwd voor een historisch lange periode van vijf jaar in Nederland Zweden, Finland, Denemarken, Noorwegen en IJsland tot eind 2029.

Op Viaplay blijven alle races, kwalificaties en trainingen live te volgen inclusief lokaal commentaar met daarnaast uitgebreide voor- en nabeschouwingen, talkshows, samenvattingen, documentaires en alles over drievoudig-wereldkampioen Max Verstappen. Naast de verlenging van het rechtenpakket wordt in Nederland tevens de samenwerking met F1 TV Pro gecontinueerd.

Formule 1 kent in Nederland zo’n 5 miljoen fans, waarvan 50% de sport is gaan volgen in de afgelopen 5 jaar. In 2023 steeg het aantal kijkers in Nederland tot 12 miljoen, 35% meer ten opzichte van 2022. 

Elk Formule 1-weekend trekt gemiddeld 70 miljoen kijkers. In 2023 keken er in totaal 1,5 miljard mensen wereldwijd. De fanbase van de sport wordt steeds jonger en diverser: 40% van de fans is vrouw, één op de drie tv-kijkers is jonger dan 35 jaar en één op de drie fans is de sport de afgelopen vier jaar gaan volgen. In 2023 was de Formule 1 voor het vierde jaar op rij de snelst groeiende sport ter wereld op social media. 

Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP en Chief Sports & Business Development Officer: “Wij zijn al vele jaren de thuisbasis voor Formule 1. Net als de raceteams zijn we altijd op zoek naar dat extra voordeel om als bedrijf aan de top te blijven. We zullen ons altijd opnieuw blijven uitdagen en innoveren zodat we de kijker optimaal kunnen bedienen. Elk raceweekend staan we in de paddock, pitlane en op de baan om de deskundige en gepassioneerde fans in Nederland en Scandinavië te laten genieten van de meest adembenemende show ter wereld: Formule 1.”

Roger Lodewick, CEO Viaplay Nederland:“We zijn ontzettend trots dat Formule 1 ook de komende vijf jaar onderdeel is van ons Viaplay aanbod. De sport was een belangrijk onderdeel van de lancering van Viaplay in Nederland. Nu, tweeënhalf jaar later, hebben we een geweldig team, een gevarieerd en hoogstaand product en een prachtige toekomst in het vooruitzicht. Met onze nieuwe lokale organisatiestructuur, zijn we nu nog beter in staat om in te spelen op de behoeftes van het Nederlandse publiek en Viaplay nog beter te verankeren in het Nederlandse medialandschap.” 

Max Verstappen, drievoudig wereldkampioen: “Ik ben heel blij dat Viaplay deze langdurige overeenkomst met Formule 1 heeft gesloten. Zij streven, net als ik, naar perfectie. Ik kijk er dan ook naar uit om onze samenwerking te continueren. Het is geweldig dat Viaplay mijn prestaties dichter bij de kijkers brengt.”

Ian Holmes, Formula 1 Director of Media Rights: “Formule 1 en Viaplay delen de gezamenlijke visie om uitzendingen van wereldklasse te produceren, zodat de fans op het puntje van de bank kunnen genieten van alle spanning, drama en opwinding. Dankzij onze toewijding hebben we het aantal kijkers jaar na jaar consequent zien toenemen en blijft de gepassioneerde fanbase alleen maar verder groeien. Deze historische overeenkomst is gekoppeld aan de samenwerking met F1 TV Pro, de eigen streaming service van F1, en zorgt ervoor dat de fans ook de komende jaren niets hoeven te missen van de beste actie op en naast de baan.”

In Nederland blijven Viaplay en Formule 1 samenwerken waardoor Viaplay klanten zonder extra kosten gebruik kunnen maken van F1 TV Pro als onderdeel van hun abonnement. Via F1 TV Pro kunnen fans gebruik maken van extra opties zoals internationaal commentaar, meerdere onboard camera’s, pitlane actie, paddock streams, radiocommunicatie en nog veel meer. F1 TV Pro blijft zowel in Nederland als in Scandinavië ook als stand-alone service beschikbaar. 

Viaplay en Max Verstappen hebben een lange termijn samenwerking. De wereldkampioen is te zien in exclusieve documentaires zoals ‘Verstappen: Lion Unleashed’ en ‘Anatomy of a Champion’. Beide titels behoren tot de meest populaire programma’s op het Viaplay-platform. Daarnaast is Verstappen ambassadeur van de streaming service.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*