NPO, RTL en NMO tolereren het rapporteren van ‘oude stijl’ kijkcijfers

In de afgelopen vier maanden blijven verschillende mediaprogramma’s van NPO en RTL regelmatig ‘oude stijl’ kijkcijfers rapporteren, ondanks een verandering in de meetmethodologie. Deze cijfers worden dagelijks gedeeld op Instagram door kijkcijferexpert Tina Nijkamp en vinden hun weg naar programma’s zoals NPO Radio 1’s Spraakmakers en RTL Boulevard.

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO), de organisatie verantwoordelijk voor het meten en analyseren van het gezamenlijke bereik van radio- en televisieprogramma’s, heeft echter laten weten dat ze hier niets aan kunnen doen. Een woordvoerder van de organisatie noemde het ‘vervelend’, maar benadrukte dat het niet haalbaar is om de lekken te achterhalen en te bestraffen, omdat ze andere prioriteiten hebben.

Zowel de NPO als RTL erkennen dat deze oude cijfers onbetrouwbaar zijn en geen volledig beeld geven, maar ze hebben de programma’s die ze delen niet ter verantwoording geroepen.

Het NMO publiceert kijkcijfers pas een week nadat ze zijn verzameld, maar de zogenaamde ‘dagkoersen’, die tot eind augustus openbaar werden gedeeld, worden nog steeds dagelijks gedeeld met ongeveer vijfhonderd mensen uit de mediawereld. Het NMO overweegt niet om hiermee te stoppen, omdat deze cijfers worden gebruikt voor analyses en inzichten door broadcasters, mediabureaus en adverteerders.

Desalniettemin benadrukt het NMO dat deze cijfers niet volledig zijn, aangezien veel mensen programma’s digitaal terugkijken. Dit was een van de redenen voor de aanpassing van het meetsysteem in augustus. In oktober lieten alle betrokken zenders weten tevreden te zijn met de nieuwe meetmethoden.

Bron: ANP

2 Comments

  1. Ik vind dat een hele verbetering ten opzichten van de oude metingen, zelfbenoemd ‘kijkcijferspecialist’ kan wat mij betreft de spreekwoordelijk ‘boom in’. Het is toch alleen maar mooi om een volledig beeld te hebben een week later waarin alles is mee genomen, dan enkel lineaire cijfers. Ik ben er al aan gewend de kijkcijfers een week later zijn.

  2. Het leuteren over kijkcijfers is voor Tina niets anders dan haar business model. Dat ze over incomplete cijfers kletst zal haar worst zijn, als ze er maar de kijkcijferexpert mee kan uithangen

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*