Blog Ton Verlind: ‘Welke waarheid is waar?’

Jumbo is in het nieuws met het bericht dat de omvang van de diefstal uit de winkels net zo groot is als de winst. De winst is 80 miljoen, omzetverlies door diefstal 100 miljoen. Dat is 1 procent op een omzet van 11 miljard. Het Journaal begint woensdag 3 januari met een bericht over Jumbo en opent met het statement van een willekeurige mevrouw ergens uit het land, de onvermijdelijke vox populi: het is wel te begrijpen, zegt ze, omdat mensen minder te besteden hebben. Verslaggever: U denkt dat het dat is wat er aan de hand is?

De toon is gezet

Zo! De toon is gezet: diefstallen uit supermarkten nemen toe wegens de stijgende armoede. Maar het is onderbuikgevoel, met serieus onderzoek heeft het niet van doen. Wie blijft kijken hoort een medewerker van Jumbo verderop in de uitzending zeggen dat winkeldiefstal onder alle lagen van de samenleving voorkomt. ‘Er is geen pijl op te trekken’. Het heeft met de tijdgeest te maken, zegt een supermarktbaas. Er is een verminderd normbesef.

Er wordt bij Jumbo meer gestolen dan winst gemaakt, hoewel dit volgens de Volkskrant (5 januari) geldt voor sommige winkels. Die nuancering ontbreekt in Het Journaal. Een derde van de diefstallen doet zich voor bij zelfscankassa’s. Ligt het misschien aan het beleid van de supermarkten zelf, zou de verslaggeefster ter relativering kunnen vragen? Maar dat doet ze niet. de supermarktbaas kan onweersproken zijn zegje doen. Hij is autoriteit, dus het zal kloppen wat hij zegt. Het is een maatschappelijk probleem, zegt de verslaggeefster in haar commentaar. Zo!, Jumbo is de boodschap uit zijn persbericht kwijt, vrijwel kritiekloos overgenomen Ik blijf zitten met nog wat vragen.

Even verder kijken

Dus toch maar even de krant erop nageslagen om te zien of er meer over te vertellen valt. Misschien moeten we af van die verdere automatisering van de supermarkt. Minder personeel immers, betekent minder toezicht. ‘De supermarkten peinzen er niet over te stoppen met zelfscankassa’s’, lees ik in de Volkskrant van 5 januari 2023. ‘Het is immers een eenvoudige rekensom’, zei Ahold topman Frans Muller twee weken geleden tegen het Amerikaanse zakenblad Fortune. ‘Vanuit kostenperspectief zijn de besparingen op arbeid groter dan de potentiële nadelen’. Oftewel: het  inhuren van meer kassières kost meer geld dan de diefstal bij de zelfscan. Kwestie van efficiency denken, dus.
Dit alles blijft in het NOS Journaal onbesproken. Wat blijft hangen bij wie slechts de headline heeft opgepikt is dit: diefstal in supermarkten stijgt als gevolg van de toenemende armoede. En het probleem moet opgelost worden door hullie van de politiek.

4 Comments

  1. Het NOS Journaal is niet meer wat het was en de medewerkers zijn zeker niet op hun plaats. Er wordt geen nieuws meer gebracht maar de ondervraagden worden de hoek ingevraagd zodat men dergelijke hoogst onwaarschijnlijke vragen kan stellen. Je vraagt je af van welke school deze verslaggevers komen. De bedoeling van het programme is om het nieuws te brengen, ZONDER TOEVOEGING, MENING of OPINIE !!!! Helaas is het geworden tot een kopie van het FOX NEWS

  2. NOS journaal is geen Zembla.

    Dat de zelfscans er staan om op arbeid van cassieres te bezuiniging is waar. En in Nederland geeft de gemiddelde supermarkt heel weinig uit aan arbeid waardoor tieners de zelfscans mogen bemannen. Ben je dan dapper genoeg om iemand er op te wijzen dat hij zijn kratje bier is vergeten.

    Of het armoede is? Of door bezuiniging op arbeid? Ik denk eerder het moraal van de died. Denken dat AH het wel kan missen en niet realiseren dat die de kosten doorberekend. Degene die wel betaald is de sjaak. Aannemen dat iemand die arm is dan maar uit stelen gaat is ook kort door de bocht. Moraal heeft niets te maken met de inhoud uit je portemonnee. Genoeg die liever naar voedselbank gaan dan jatten.
    Het kwam ook bij allerlei “soorten” klanten voor. De Kipfilet perongeluk vergeten.

    Ik denk dat het journaal te kort duurt om het hoe en waarom helemaal uit te diepen.

    Bedankt weer voor je column Ton. Zet je toch aan het denken.

  3. Dat supermarkten door graaiflatie bizar hoge winsten maken terwijl de burger zich scheel betaalt heeft er natuurlijk niks mee te maken.

    Geen enkel medelijden met de mensen achter Jumbo of AH, dat hebben ze ook niet met ons.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*