NPO Introduceert beta-versie van vernieuwde NPO Start

De NPO heeft aangekondigd haar online platform, NPO Start, grondig te gaan vernieuwen. De aanpassingen zullen in fasen worden doorgevoerd, te beginnen met de website, gevolgd door de apps voor mobiele apparaten en smart-tv’s.

Mezen Dannawi, Manager van NPO Start en NPO Plus, gaf aan dat het team intensief heeft gewerkt aan de nieuwe versie. “We willen een NPO Start dat voldoet aan de huidige en toekomstige behoeften. We hebben de nodige veranderingen moeten doorvoeren en hoewel het vernieuwde platform stabieler en beter is dan zijn voorganger, zijn we nog niet klaar. We zullen ons blijven inzetten voor verdere verbeteringen”, aldus Dannawi.

Wat is er nieuw? De vernieuwde NPO Start belooft stabieler, gebruiksvriendelijker en persoonlijker te zijn. Het ontwerp is volledig opgefrist en heeft nu een diepblauwe kleur met oranje tinten, wat het een chique en herkenbare uitstraling geeft. De onderdelen ‘Gids’ en ‘Live’ zijn nu samengevoegd onder ‘Live’, waar gebruikers live-uitzendingen kunnen bekijken en door het aanbod van de afgelopen en komende dagen kunnen bladeren.

Wat verdwijnt er? Opvallend is dat in de nieuwe versie de radiofunctie is verwijderd. Gebruikers die naar NPO-radiozenders willen luisteren, zullen de app NPO Luister moeten gebruiken. Bepaalde functies, zoals het toevoegen van favorieten en het kindprofiel, zijn tijdelijk niet beschikbaar maar zullen later worden teruggebracht.

Bovendien zal de nieuwe versie van NPO Start niet langer compatibel zijn met bepaalde televisiemerken zoals Philips, Panasonic, Loewe, Hisense en Sony. De ondersteuning van HbbTV zal ook vanaf december 2023 worden stopgezet. Desondanks blijft de app beschikbaar voor televisies van Samsung, LG en apparaten die op Android (TV) draaien, evenals voor Apple TV.

De beta-versie van de vernieuwde NPO Start website is nu beschikbaar voor het publiek.

76 Comments

  1. En waarom betaald, het is toch al betaald met ons belasting geld!
    IK vindt dat de inkomsten hier van moet worden afgetrokken van de overheids subsidie!

    • NPO start is gratis. Wie extra aanbod wil of vooruit wil kijken moet wel voor NPO Plus betalen. Dat lijkt mij niet onredelijk.

      • De programma’s zijn al gemaakt met belastinggeld en er is dus door ieder huishouden al betaald. Het is dus belachelijk dat je extra moet betalen om deze programma’s later of nogmaals te bekijken. De betaalde dienst NPO plus dient zo snel mogelijk te worden opgeheven en de programma’s en series dienen ten alle tijden voor iedereen op NPO Start te zien te zijn. Dit geld ook voor alle programma’s van de omroepen in het Beeld & Geluid archief. Men werkt onder druk van de politiek dit mogelijk te maken en alles te digitaliseren. Hier horen we de laatste tijd eindig van vanuit Beeld & Geluid.

        • Sinds de bètaversie, dus sinds gisteren, kan ik geen programma meer tot het einde bekijken op Start. Ik heb een LG televisie die capaciteit heeft, zoals men beschrijft.

          Heeeeel vervelend.

        • Bijzonder dat 80% minder TVs ondersteunt wordt en de Radiio functie verdwijnt..en dit toch verkocht wordt als eeen verbetering..en dat terwijl je ook niet meer, zoals bij de Ziggo, de KPN, de Budget en Arte apps, waarbij je gewoon een, 2, 4 of 6 dagen terug kan.

        • Zo betaal je ook inkomstenbelasting. Koop je van je netto geld een woonhuis, dan betaal je overdrachtsbelasting, onroerendgoed belasting , vervolgens vermogensbelasting en over alles nog eens BTW. Het overheidsgeld zal ergens vandaan moeten ko.en. vroeger was er hondenbelasting.

    • Radio weg? Wat een domheid.Maar erger is natuurijk nog de arrogantie om zoveel te verprutsen dat vele merken android tv’s niet meer ondersteund worden. Kijkers: Daar doe je het toch voor.Waar zit je met je hoofd als ontwerper als je bewust toestelen uitsluit? NPO is publieke omroep. Brede toegankelijkheid hoort voorop te staan..

    • Ik zal je het sterker vertellen NPO men, aan de hele NPO kleeft veel overheidssubsidie. Het is de vraag of je een dienst als NPO Plus gratis moet maken terwijl er steeds meer mensen zijn die hier geen gebruik van maken. Wordt het gratis, dan betalen we allemaal. Ik vond het al niks en oneerlijk dat de kijk- en luistergelden werden afgeschaft. Laat mensen net als een streamingdienst maar individueel betalen voor waar ze wel en niet naar kijken, ook voor de NPO.

  2. Het is te belachelijk voor woorden dat de app in deze tijd nog maar op twee merken smart tvs werkt. Heb je dus twee apparaten nodig om een programma op je tv te bekijken. Erg duurzaam (nee dus) en gebruikersonvriendelijk.

  3. Programma makers / eigenaars vragen geld voor het (langer) beschikbaar maken (kijken). Dat is de reden voot de betalende variant, welke niet enkel reclame vrij is maar ook ruimer en langer kijk aanbod heeft. Note: reclame is er om o.a. de streamingdienst zelf gedeeltelijk te bekostigen.

  4. Worden de programmamakers/eigenaren bij npo niet hoofdzakelijk betaald door belastinggeld? Zonder dat geld overleven ze niet. Dan kan de npo toch hun eisen als leidraad stellen: take it or leave it.
    Of zijn de npo,programmamakers, eigenaren oude jonges krentenbrood?

  5. Dom dat decradio functionaliteit eruit gaat. Werkt juist zo mooi op Google TV voor visual radio. Alsof ik van elke zender een app wil…

    • Helemaal mee eens, ik kijk zo af en toe ook graag even in de studio.
      Mocht NPO Start geen resolutie verhogen is het voor mij een bijna waardeloze app geworden.
      Verder heel raar dat vooral de grote televisiemerken niet meer worden ondersteund.

  6. Er staat in artikel dat nieuwe versie beschikbaar blijft voor Samsung tv’s,…vanmorgen werkte de oude niet meer …getracht ergens de nieuwe te vinden..de oude verwijderd ..en de mogelijk nieuwe getracht te installeren…maar dat lijkt de oude niet meer werkende te zijn,..wie kan mij helpen ( tv is 4 jaar oud)

  7. In de beta versie starten de programma’s niet meer op mijn LG. Ga geen abbo betalen als ik alleen nog via de laptop of mobiel NPO Plus kan kijken.

  8. De Radio functie was veel beter dan die hele NPORadio1 app. Het was slimmer geweest om de NPORadio1 app en vooral NPOLuister (nutteloos!!) uit te faseren en NPOStart Radio te houden. Sneller, overzichtelijker en veel duidelijker dan die hele NPOradio1 app. Gids is helemaal niet samen gevoegd met Live. Probeer jij maar eens 7 of 6 dagen terug te bladeren om een natuurdocumentaire (heeft telkens verschillende namen) terug te kijken. Tabbladen als START en ONTDEK zijn onzing. Gewoon zoekvenstertje in GIDS was voldoende geweest. Juist GIDS was niet te veravangen

  9. Srollen, terugbladeren is eigenlijk niet te doen in die nieue app. Van media heeft de NPO in elk geval geen verstand. Doe het dan zoals youtube. Dat zoekt een stuk beter

  10. Even afgezien van het nut van vernieuwing, als je iets denkt te verbeteren doen het dan ook zo dat er sprake is van nut en doel.
    Zo ook testen of het de vernieuwing ook werkt. Zo het bladeren of scrollen wat dus niet blijkt te werken. Welke browser je kiest het werkt niet behalve op android (telefoon) daar werkt het scrollen. Test het voor je iets vrijgeeft. Op deze manier lijkt het of je het testen maar achterwege hebt gelaten wat geen goed gevoel naar de toekomst geeft.

  11. De gids kun je opstarten met de live knop. Doe je dat dan springt het beeld op blauw. Weg gids en zo kun je niet terugkijken.

  12. Terugbladeren in de gids er uit. Favorieten er uit. Ondersteuning van een aantal vrij recente en nog goed werkende TV’s weg. Nog steeds pas na een paar uur in Full-HD kijken. Maar gelukkige is er hard gewerkt aan een chique en herkenbare uitstraling. Daar zaten we echt op te wachten…

  13. Kenmerk in de ontwikkeling van programma’s is dat de beta versie alleen voor testdoeleinden is. Het is verkeerd om het publiek als testers te gebruiken. Geef het publiek de vorige versie terug totdat de beta versie volledig productie rijp is, een status die op dit moment duidelijk nog niet bereikt is. De eindgebruiker is geen proefkonijn!

  14. Helaas is het herontwerp van de SmartTV app een geslaagde poging om minimalisme na te streven ten koste van gebruiksgemak. Het praktische overzicht over alle kanalen gekoppeld aan tijd is volledig verwijderd, terugbladeren naar een paar dagen geleden of vooruit is nagenoeg onmogelijk gemaakt, en snel naar het hoofdmenu kunnen navigeren is ook maar ge-elimineeerd. Jammer genoeg getuigt het herontwerp weinig van ontwerpkeuzes die zijn geevalueerd met echte gebruikers. Enorm zonde van de geinvesteerde tijd, moeite en budget en ik hoop dat bewezen goede user experience snel in de app terugkeert.

  15. Het is niet te doen de vernieuwde app npo plus, wat een gepruts. Opgeslagen programma’s zijn weg, kijk later zie ik nergens meer, automatisch een volgende aflevering afspelen doet het niet meer, programma’s zoeken ook minder simpel, wat een ellende. Het werkte toch goed, waarom moeten er zoveel functies verdwijnen, alleen voor een ‘mooier uiterlijk’? Sowieso geen enkele verbetering ervaren 🙁

  16. Ik sluit mij aan bij de vorige sprekers. De programma’s die ik volgde zijn verdwenen, de hele eenvoudige en gemakkelijke Terug-knop is verdwenen, je kunt amper meer iets zoeken of vinden. Als door deze ondoordachte actie alleen de verbinding is verbeterd en het beeld niet meer met grote regelmaat hapert, geef mij dan toch maar de vorige versie terug.

  17. Wat is de nieuwe website ongelofelijk slecht ontworpen, ik kan geen tvgids meer vinden en als ik een programma start begint het programma buiten mijn beeld. Ik ben helemaal voor ondersteuning van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, maar iemand met het syndroom van down moet je niet je website laten ontwerpen.

  18. De onderdelen ‘Gids’ en ‘Live’ zijn nu samengevoegd onder ‘Live’, waar gebruikers live-uitzendingen kunnen bekijken en door het aanbod van de afgelopen en komende dagen kunnen bladeren. …Helaas is dit nog niet gerealiseerd. Je kunt niet door de programma’s bladeren

    • Bij mij idem dito. Niet alleen het aanbod van andere dagen verdwijnt direct na laden, ook de life programma’s zijn na 1 seconde verdwenen. Ik kan dus helemaal niets meer kijken.

  19. Veel is al gezegd waarbij ik mij helemaal aansluit. Het is schandalig dat de NPO alle kijkers als beta testers gaat gebruiken, waarbij de kijker niet de keuze gegeven wordt om in die fase nog voor de oude app te kiezen. Het lanceren van een nieuwe app, die er dan weliswaar sjieker uitziet, maar waarvan amper 30% functioneert vind ik een grof schandaal en zou absoluut niet moeten mogen. Het is zoiets als: hier hebt u een auto, alleen werken nog veel functies van de auto niet. Sturen is nog niet mogelijk. Evenals remmen. Wilt u rijden, dat kan nog niet omdat de helft van het motorblok nog ontbreekt. Kortom, de auto die we krijgen is een Fred Flinstone auto. En dat is precies wat deze nieuwe NPO app momenteel is. De NPO Plus kijker, die maandelijks haar abonnement betaalt wordt door de NPO behoorlijk te kort gedaan. Sterker, komt zijn contract verantwoording naar deze kijker niet na.
    De overheid mag hier wel eens even stevig op ingrijpen. Want dit gebeurt op het geld van ons, de belastingbetaler.

  20. Stop met die vernieuwde versie! Eerst testen zonder de betalende gebruikers er mee lastig te vallen! Moet ik nu via een andere website kijken wat de gids is???????

    • Graag oude versie.
      Je ziet geen info meer van programma’s wie te gast is of welk onderwerp. Terug zoeken op andere data is verschrikkelijk. Erg jammer allemaal.

  21. De vernieuwde NPO Start belooft stabieler, gebruiksvriendelijker en persoonlijker te zijn. Het ontwerp is volledig opgefrist en heeft nu een diepblauwe kleur met oranje tinten, wat het een chique en herkenbare uitstraling geeft. De onderdelen ‘Gids’ en ‘Live’ zijn nu samengevoegd onder ‘Live’, waar gebruikers live-uitzendingen kunnen bekijken en door het aanbod van de afgelopen en komende dagen kunnen bladeren. Wat hebben we er aan als we niet eens een GIDS hebben, duidelijk een chique uitstraling!

  22. Ik snap er helemaal niets van. Ik keek prima met de oude app. Plotseling had ik een nieuwe app en kon niets meer doorsturen naar de tv. Een Philips smart tv 3 jaar oud! Alleen de BVN geeft nog wat informatie (met moeite). Schande dat de NPO de mensen zo laat vallen. Ik reageer als kijker in Frankrijk.

  23. Mijn Macbook pro 2019 kan deze versie niet laten draaien. Te weinig ruimte om nieuw besturings systeem te laten draaien! Moeten alle gebruikers de allernieuwste computers kopen?

  24. Waarom kunnen we aan het einde van een aflevering niet meer door naar de volgende aflevering? Je kan alleen maar twrugnaar het begin van de aflevering die je net hebt gezien. En in het overzicht van de afleveringen is ook niet meer tezien welke afleveringen albekeken zijn.

  25. Het volgende probleem: ik start NPOstart op en krijg de tekst “welkom terug Titia, we gaan onze aanbevelingen voor jou opstarten”. Welke aanbevelingen? Vervolgens krijg ik een totaal blauw scherm, ook na drie keer uitloggen/inloggen. Dan maar naar Netflix… geen gezeur en kijken binnen 10 sec. Kost iets meer maar dan heb je ook wel meer kijkgenot. Ik krijg langzamerhand de indruk dat de NPO het totaal niet interesseert!

  26. Ik ben niet snel ontevreden maar deze app is echt kansloos. Alles hangt, je kan vaak niet terug behalve als je de TV opnieuw opstart. beeld en geluid asynchroon en heel irritante: de gids is weg (volgens mij)

  27. Hopeloos, die nieuwe app. Een systeem of app zou zich moeten aanpassen aan de klant, maar we zien elke keer dat klanten zich moeten aanpassen aan systemen die bedacht zijn door ict’ers. Ik wil graag de oude app terug, die veel beter functioneerde.

  28. Ook ik herken me in bovenstaande teleurgestelde reacties. Ik was blij met de kijk later functie, programma volgen functie, afspelen volgende aflevering etc. Ik zat ook echt niet te wachten op aanbevelingen. NPO plus heeft voor mij geen enkele plus meer.

  29. Wat een waardeloze app zeg… Het idee van iets nieuws en beters is dat je de bugs er uit haalt en de dingen waar mensen happy mee waren en functioneel zijn laten staan. Hoe hebben jullie dit bij de NPO in vredesnaam de goedkeuring kunnen geven.

  30. Vooral vervelend dat de kijklijst en programma’s volgen eruit is. Zoek mij een ongeluk naar mijn programma’s en of er een nwe aflevering beschikbaar is. Echt een downgrade qua gebruiksgemak

  31. Ontzettend balen dat tvkijken op mijn desktop niet meer kan. Op laptop met windows 10 ook alleen een blauw scherm en op mcbookair loopt de ondertiteling van het scherm. Verder eens met vorige klachten.

  32. Is er behalve de ontwikkelaar eigenlijk wel iemand die hier blij mee is?
    Zou er bij NPO iemand onze reacties lezen en die serieus nemen?
    Het is toch wel te hopen dat we alle goede dingen weer terug krijgen

  33. De oude npo-plus-app had wel eens problemen, maar werkte over het algemeen goed; live/ programma overzicht, terugkijken, series bekijken c.q. bingen. De nieuwe app is minder logisch ingedeeld. Het grootste probleem is op mijn SamsungTV, dat live vanuit het programma overzicht niet start!

  34. Tja, met Wilders in het torentje kunnen we sowieso naar de NPO fluiten. Met deze slecht functionerende app kunnen we er vast aanwennen.

  35. Wat een waardeloze situatie!
    Ik heb een Samsung TV uit 2016, en daarop zou ie het zgn moeten doen – mooi niet dus!
    De app is helemaal verdwenen en niet meer te vinden ook…
    NPO doe hier iets aan!!

  36. Reactie van NPO op mijn kritiek op NPO Plus bij NPO zelf

    Excuus voor de verlate reactie.
    Deze functie word binnenkort weer toegevoegd in de nieuwe NPO app.
    We doen de vernieuwing heel bewust gefaseerd en gecontroleerd, om niet het risico te lopen dat we offline gaan. Eerst een stabiele basis, dan functionaliteiten toevoegen. Het in de lucht houden van het oude platform in deze overgangsperiode is om verschillende redenen geen optie. Dat heeft enerzijds met capaciteit te maken: alle tijd en energie van onze medewerkers is nodig om de vernieuwing nu door te voeren. We kunnen de redactie en het beheer van het oude platform er niet even bij doen. Anderzijds spelen financiën een rol. Twee platformen in de lucht houden, leidt tot dubbele kosten. Als mediaorganisatie die met publieke middelen wordt gefinancierd, vinden wij dat niet wenselijk en verantwoord.
    Met vriendelijke groet,
    Nina

    Hier hebben we natuurlijk niets aan. Het is een zoethoudertje. Het duurt allemaal vreselijk lang!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*