NPO bereid om mogelijkheden nieuw digitaal cultuurplatform samen met cultuursector te verkennen

NPO wil graag samen met de cultuursector een verkenning naar een nieuw digitaal cultuurplatform starten. Dit maakte voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO Frederieke Leeflang vanavond bekend tijdens een diner van de publieke omroep en de culturele sector. De NPO geeft hiermee gehoor aan een advies van de Raad van Cultuur om de mogelijkheden te onderzoeken van een nieuw, nationaal digitaal cultuurplatform. Met dit platform kan de cultuursector worden versterkt en de cultuurparticipatie van het publiek worden bevorderd. 

In nauwe samenwerking met de cultuursector wordt komende periode verkend hoe de vindbaarheid en zichtbaarheid van cultuuraanbod in een digitaal platform verder kan worden vergroot en hoe de partijen daarin kunnen versterken. De verkenning naar het nieuwe platform bouwt voort op NPO Cultuur 2.0; het nieuwe cultuurprogramma van de publieke omroep met als doel het publiek te stimuleren weer naar de cultuurpodia en -zalen te gaan. NPO Cultuur 2.0 wordt mogelijk gemaakt door een extra budget van 5 miljoen euro, beschikbaar gesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 

Frederieke Leeflang, voorzitter Raad van Bestuur NPO: “Cultuur is een essentieel en prachtig onderdeel van onze programmering en we functioneren graag als brug tussen cultuursector en publiek. Tijdens de coronacrisis waren we met het label NPO Cultuur in staat om samen met de cultuursector te experimenteren en televisieadaptaties en registraties van culturele producties uit te zenden toen de theaters en podia dicht waren. Nu deze crisis achter ons ligt spelen we als publieke omroep graag opnieuw een rol bij het opzetten van een nieuw digitaal cultuurplatform waar cultuur digitaal bij elkaar komt, samen met de sector en de omroepen. Dit platform kan dienen als waardevolle aanvulling op fysiek theater- en museumbezoek en kan zorgen voor verdieping en het bereiken van een breder en ander publiek.”

3 Comments

  1. De NPO “24” thematische platforms komen langzaam weer terug. Goh, je verwacht het niet. Kleine tip: Gebruik de regionale zenders voor lineaire cultuurprogramma’s, want die weten van gekkigheid niet hoe ze hun zenders moeten vullen.

1 Trackback / Pingback

  1. PSM Weekly | 23 - 29 August 2023 - Public Media Alliance

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*