‘NPO 3 afschaffen is onzin’

NPO moet komende tijd plannen maken om het bestel te hervormen. Eén van de opties die op tafel ligt is het afschaffen van het derde publieke net. Het verdwijnen van NPO 3 zal echter weinig voordelen met zich mee brengen.

Momenteel ontvangt de NPO jaarlijks meer dan 37 miljoen euro als doorgiftevergoeding van de tv-kabelaars (oa KPN en Ziggo). Deze doorgiftevergoeding zal direct worden verlaagd als NPO over minder lineaire kanalen beschikt. Ook de reclame-inkomsten van de STER zullen door het verdwijnen van een lineaire zender harder dalen. Dit kan op dit moment nog nauwelijks worden opgevangen door online reclame. Peter de Mönnink (Talpa TV) gaf tijdens het Screenforce Day 2018-event al aan dat de monetization van Youtube-video’s in sommige gevallen 70 keer lager is dan op lineaire televisie. Youtube reclame brengt nou eenmaal minder op en daarnaast moeten de inkomsten ook nog eens met Google worden gedeeld. Op dit moment haalt de Ster slechts 5 miljoen omzet uit online activiteiten (nog geen 3 procent van de totaalomzet). Kortom: afschaffing van NPO 3 bespaart niet of nauwelijks geld.

De programmering van NPO 3 hoeft ook niet veel te kosten. Op dit moment worden er op deze zender al veel herhalingen uitgezonden. Daarnaast zijn er -en dat is zeer opmerkelijk- diverse programma’s die alleen online (of op Youtube) te zien zijn. Dit zijn niet alleen programma’s gericht op jongere doelgroepen, maar ook klassieke concerten van de AVROTROS. Genoeg vulling voor het derde kanaal dus!

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*