Interview

Is Hilversum over 10 jaar nog Mediastad?

Komend jaar viert Hilversum haar jubileum als 100 jaar Mediastad. Door nieuwe technologieën en internationale concurrentie verandert het medialandschap snel en veel mediabedrijven zien Hilversum als vestigingsplaats niet meer als een vanzelfsprekendheid. Spreekbuis.nl vroeg aan Henk Westbroek, Nicolas Ruis en Henkjan Smits of Hilversum over tien jaar ook nog dé mediastad van Nederland Hilversum is.

[lees verder]

Nieuws

Onderzoek: ‘TV-zenders verliezen publiek’

In het mediagebruik neemt de rol van kranten en tijdschriften steeds verder af. De televisie als alternatief moet echter ook steeds meer terrein prijsgeven. Dit ondanks het feit dat 88% van de Nederlandse huishoudens digitale tv-ontvangst heeft. Het aantal huishoudens met een ‘connected tv’, een tv met directe internettoegang, is de afgelopen jaren zelfs sterk gestegen: van 17,3% in 2013 tot 36,7% in 2016. Nog steeds kijken Nederlanders van zes jaar en ouder veel tv: in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag, ruim drie uur dus. In 2015 ging het om 190 minuten, in 2014 zelfs om 200 minuten per dag.

[lees verder]