Nieuwe meetmethode, zelfde realiteit

Het kan je bijna niet ontgaan zijn, het hele radio luisteronderzoek (NLO) is op de schop gegaan in de afgelopen maanden. Het nieuwe luisteronderzoek (NMO RAM) is gebaseerd op een passieve meting, wat inhoudt dat de respondent daar zelf niets voor hoeft te doen. De oude methode met in te vullen radiodagboekjes zou toch wel erg afwijken van de realiteit en dat werd in de afgelopen weken duidelijk bevestigd. De verschillen zullen we hieronder kort duiden op basis van de voor media belangrijkste twee variabelen. Hoeveel mensen consumeren het medium of kanaal (1) en hoe lang consumeren ze dat medium of kanaal (2). Op basis van geheel 2022 (NLO) en de eerste 5 weken van 2023 (NMO RAM) vergelijken we deze variabelen.

Het ‘oude’ onderzoek (NLO)

Het radiolandschap zag er als onderstaand uit. Sommige stations werden door ontzettend veel mensen beluisterd, maar elke keer maar kort. Mooi voorbeeld hiervan is NPO Radio 1 linksboven als grotere zender. Andere stations hadden een vrij kleine luisteraarsschare, maar die luisterden dan wel weer heel erg lang, hiervan is NPO Radio 5 een mooi voorbeeld rechtsonder.


Het nieuwe luisteronderzoek (NMO RAM)

Nu in het nieuwe onderzoek zien we dat NPO Radio 5 nog steeds op haar vertrouwde positie staat in de grafiek (rechtsonder), zij het met iets andere waarden. NPO Radio 1 is nu meer naar het gemiddelde verschoven, naast een relatief hoog bereik, zien we nu ook een meer dan gemiddelde luistertijd. Die luistertijd is in dit nieuwe onderzoek overigens wel flink afgenomen, kijk maar eens naar de schaalverdeling van beide grafieken.


Dagbereik (‘000)

Als we de variabelen naast elkaar leggen, dan valt direct op dat in het nieuwe onderzoek meer bereik gemeten wordt. Gemiddeld gaat het bereik naar index 109, maar per zender zijn er uitschieters naar index 136 (Slam!) of index 62 (NPO Radio 4). Dit is te verklaren door het feit dat de passieve meter ook een signaal afgeeft als je bijvoorbeeld in een winkel een radiosignaal oppikt.


Luistertijd per luisteraar (min.)

Zoals eerder aangegeven zit het grootste verschil in de luistertijd, deze is fors gedaald op alle zenders. Er worden dus veel meer radiosignalen opgepikt, maar die signalen zijn veel vluchtiger. Terug naar die winkel: in de meeste gevallen is die blootstelling aan dat radiosignaal (en die winkel) lang niet 15 minuten, de minimale interval van het radiodagboekje uit het vorige onderzoek.

Het gemiddelde gaat in dit geval naar index 13, een verlies van 87 indexpunten! Uiteraard ook hier weer verschillen per zender, alleen deze zijn allen negatief. Sublime verliest het minst, die komt uit op index 18, regionale zendergroepen ORN en E-Power komen uit op index 8.

Overgang van oud naar nieuw onderzoek

Omdat er geen overlap van onderzoekmethode is geweest zitten we momenteel in de periode dat radioplannen die gemaakt zijn op basis van het oude onderzoek, momenteel geëvalueerd worden op het nieuwe onderzoek. Dat lijkt dus een flink verlies aan GRP’s, de afrekeneenheid van radio, maar dat betreft slechts de ‘lucht’ uit het oude onderzoek.

Al onze plannen zijn gelijkgesteld op aantal spots per dag en tijdvak, de enige harde variabele momenteel, waardoor de werkelijke uitlevering gelijk is aan hoe we dat eerder aan onze klanten voorgesteld hebben. Zenders werken met een overeengekomen indexcorrectie die gebaseerd is op de verschillen tussen de oude en de nieuwe onderzoeksopzet, dus ook op tariefniveau blijft daarmee alles bij het oude.

Er is momenteel uiteraard vanuit een aantal zenders wat kritiek op de nieuwe meetmethode, zoals je kan verwachten bij zenders die er op achteruit lijken te gaan. Een onafhankelijk onderzoek doet momenteel een analyse op de nieuwe onderzoeksopzet en het advies is om deze resultaten even af te wachten.

Niels Bruinsma, Abovo Media

5 Comments

  1. Ik Hoop dat er in het onafhankelijke onderzoek gekeken gaat worden naar het aantal ios meetgegevens ten opzichte van android.
    Met IOS meet app zijn continu grote problemen… Ik vraag mij af of er überhaupt nogb IOS metingen plaatsvinden.En dan is het ook nog niet mogelijk om een meeting uit te voeren met bv Airpods…
    Hierdoor zal de jonge doelgroep te kort gedaan worden en de zenders met jonge doelgroep benadeeld worden. Iets wat je ook terugziet in de metingen.
    Wie of welk bedrijf is verantwoordelijk voor het onafhankelijke onderzoek?
    Zijn de verhoudingen en de aantallen meet app gebruikers voor het onderzoek openbaar?
    Zou hier graag meer over lezen (-:

    • Je valt wel erg vaak in herhaling. Dat antwoord is je al meerdere malen gegeven hier en op het radioforum: bel ze, bel ze en bel ze nog eens als je je antwoord niet krijgt, tot ze gek van je worden. Als jij het niet weet, hoe moeten wij het hier dan weten?

  2. Waarom zou je dat toch moeten en willen weten? Iedere week weer dat ‘gezeik met die luistercijfers en metingen, de luisteraar boeit dat niet eens. Geen enkele radiozender zit zònder luisteraars, dus stop toch met die onzin. Eén keer in de maand zo’n overzicht is meer dan voldoende ipv iedere week dat geneuzel hier en op Radiofreaks….Dat moet je niet willen.

  3. hou eens op over deze privacy-schenders, facebook is braaf vergeleken met dit clubje.

    https://www.security.nl/posting/737387/Universitair+hoofddocent+hekelt+privacyrisico%27s+Nationaal+Media+Onderzoek

    Om aan het onderzoek deel te nemen moeten deelnemers de MediaCell-app en een vpn installeren, alsmede tracking door de app toestaan. Tevens moeten deelnemers de app toegang tot hun microfoon geven. Via deze toegang kan de app luisteren naar digitaal gecodeerde televisie- en/of radio-uitzendingen. Zo wordt er bijgehouden waar deelnemers naar kijken of luisteren.

    De app meet ook welke websites deelnemers bezoeken en de apps die ze gebruiken. Hiervoor wordt de vpn-verbinding gebruikt, die ervoor zorgt dat al het verkeer van de smartphone via de servers van Ipsos/Kantar loopt. Zo kunnen de onderzoeksbureaus de internetactiviteiten van deelnemers bijhouden. Daarnaast willen de onderzoekers ook de zoekopdrachten van deelnemers kunnen inzien.

    Hiervoor is het nodig een extra rootcertificaat op de smartphone te installeren, wat in de handleiding wordt uitgelegd (pdf). “In essentie creëert dit een groot beveiligingsprobleem op je smartphone: wat Ipsos betreft is al je internetverkeer niet langer versleuteld. Ipsos kan dus meekijken met alles wat je op het internet doet. Bijvoorbeeld de zoektermen die je intypt”, waarschuwt Hoepman.

    Hij merkt op dat Ipsos via het Nationaal Media Onderzoek veel gegevens van deelnemers verzamelt. “Eigenlijk verzamelen ze eigenlijk bijna alles wat redelijkerwijs via een smartphone te verzamelen is. Ik zeg wel eens dat een smartphone een Stasi agent in je broekzak is. Ipsos benut die potentie om zoveel mogelijk informatie over jou te verzamelen”, aldus de universitair hoofddocent.

    Deze gegevens worden met allerlei partijen gedeeld, zoals adviesbureaus, adverteerders en media-exploitanten. Volgens Hoepman gaat het Nationaal Media Onderzoek van Ipsos veel verder dan het traditionele kijk- en luisteronderzoek en wordt er data uit diverse bronnen verzameld. “Je verkoopt bijna letterlijk een inkijkje in je ziel aan de duivel. En die deelt je ziel met een groot aantal andere partijen. En wat krijg je als je meedoet? Een cadeaubon”, besluit Hoepman zijn analyse, die opmerkt dat hij zelf niet aan het onderzoek zou meedoen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*