Nieuw onderzoek onthult invloed van dagdeel op effectiviteit TV-reclames

Een recent onderzoek genaamd ‘Mapping the Impact’, uitgevoerd door Eye Square in opdracht van de Duitse zusterorganisatie Screenforce.de, biedt nieuwe inzichten in de effectiviteit van televisiereclames. Dit onderzoek bouwt voort op het eerdere ‘Mapping the Moods’-onderzoek, dat verschillende patronen in videogebruik analyseerde, zoals live televisiekijken versus on-demand.

In het nieuwe onderzoek is met webcams het kijkgedrag van consumenten in hun eigen huiskamer gevolgd en geanalyseerd, waarbij emotionele reacties op televisie-inhoud en commercials werden gemeten met huidgeleidingsmeters. Deelnemers konden zelf kiezen welke programma’s ze in verschillende dagdelen wilden kijken. De studie identificeerde vier specifieke kijktijden met unieke kijksituaties: ‘Busy Day’ (14-18 uur), ‘Work is Done’ (18-20 uur), ‘Quality Time’ (20-22 uur) en ‘Dreaming Away’ (22-01 uur).

De resultaten toonden aan dat reclames in de avonduren effectiever zijn, met een hogere reclameherinnering en minder communicatie met anderen. Bovendien blijkt dat commercials die humor gebruiken beter worden gewaardeerd. De effectiviteit van reclames verschilt echter per dagdeel. Overdag zijn bijvoorbeeld korte spots en ‘realistische experts’ minder effectief, terwijl tijdens de ‘Quality Time’ artistieke en langere spots met een bioscoopgevoel beter werken.

In totaal werd 855 uur aan kijkgedrag geanalyseerd, met 8.304 reclamecontacten voor 64 verschillende merken. De steekproef bestond uit 285 personen van 18 jaar en ouder.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de effectiviteit van TV-reclames significant wordt beïnvloed door het dagdeel waarin ze worden uitgezonden. Het rekening houden met de stemming van de kijker per dagdeel en de inhoud en lengte van de commercial hierop afstemmen, blijkt cruciaal voor het maximaliseren van de impact.

Dit onderzoek benadrukt de noodzaak voor adverteerders om strategisch na te denken over de timing en creatieve invulling van hun TV-commercials.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*