Netflix vreet aan kijkcijfers van Nederlandse TV

PricewaterhouseCoopers  onderzoek verwacht flinke afname traditionele tv-kijkers.

Uit onderzoek van internationaal accountantskantoor PricewaterhouseCoopers blijkt dat de Amerikaanse VOD-aanbieder steeds meer kijktijd naar zich toe trekt. Ten nadele van de Hilversumse omroepen..

Onderzoeker Tom de Groeve van accountantskantoor PricewaterhouseCoopers deed onderzoek naar het Netflix-effect en komt tot de conclusie dat Hilversum het gevaar van de nieuwe manier van televisiekijken negeert. In de Verenigde Staten hebben tv-zenders al sinds een jaar te maken met tot 15% minder kijkers door vod-diensten als Netflix, Amazon en Hulu. Enkele jaren geleden verwachten veel mediamensen nog dat Netflix boven op het normale televisiekijken komt. Met het VS-onderzoek in het achterhoofd blijkt echter dat VOD het televisiekijken echt kannibaliseren.

In de Verenigde Staten heeft één op de drie huishoudens een video-on-demanddienst, in Nederland heeft nu één op de vijf à zes huishoudens een abonnement. De onderzoeker verwacht echter dat over 2 à 3 jaar de dalingen in kijkcijfers ook hier ook overduidelijk worden. Volgens hem wordt hier in Nederland nog onderschat hoe hard dat gaat. Netflix geeft per land geen abonnee-aantallen, maar heeft volgens diverse schattingen het het nu al 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers.

De Groeve geeft aan de traditionele manier van televisiekijken nog steeds dominant is in Nederland. Toch laten kijkcijfers in de jongste doelgroepen volgens hem al dalingen zien van 20 tot 25%. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*