NEP tilt Extreme E naar next level

Het is een uniek en nooit eerder vertoond kunststukje op het gebied van Broadcast Graphics. NEP helpt Extreme E – de eerste elektrische off-road race series – om aandacht te vragen voor de effecten van klimaatveranderingen. Danny Koelewijn en Jeen Visser, respectievelijk Projectmanager en Technical Artist bij mediatechnologiebedrijf NEP, zijn dan ook razend trots op hun betrokkenheid bij Extreme E, en hun nauwe samenwerking met host broadcasters Aurora Media Worldwide en North One. De eerste X Prix van de vijf race series vond vorig weekend plaats in AlUla, Saudi Arabië en werd uitgezonden over de hele wereld, waaronder ook in Nederland op RTL7. 

Extreme E is een volledig elektrische off-road race, ontworpen om aandacht te vragen voor de klimaatcrisis. De races zullen gedurende het hele jaar plaatsvinden op de meest afgelegen en extreme locaties, zoals Senegal, Groenland, Brazilië en Patagonië. 

De race vraagt aandacht voor klimaatveranderingen, het gebruik van volledig elektrische vervoersmiddelen en is ook bedoeld om het publiek een spectaculair evenement te bezorgen. In Groenland bijvoorbeeld, zal de race plaatsvinden aan de voet van een smeltende gletsjer en in Brazilië zal het snel uitdunnende regenwoud als decor fungeren. 

Full speed

Extreme E wordt uitgezonden in meer dan 180 landen wereldwijd. De productie werd geleid door Aurora Media Worldwide uit Londen, in samenwerking met North One, dat NEP UK benaderde voor de registratie en distributie van de races. Zij tipten de producent om ook NEP the Netherlands erbij te halen. Projectmanager Danny Koelewijn: “We hebben hen uitgenodigd bij ons in de Ziggo Sport-studio in Hilversum en laten zien wat we allemaal al kunnen doen met Augmented Reality (AR), Motion Graphics en het verwerken van live data. Zo is het balletje gaan rollen. We zijn concepten from scratch gaan uitwerken en hebben uiteindelijk een jaar lang remote met een team van ruim vijftien talenten vol gas gegeven en een compleet nieuw concept neergezet!”

Jeen Visser, die als Technical Artist bij NEP zorgde voor de koppeling tussen het grafische gedeelte en de technische kant: “Het was vooral heel erg puzzelen hoe we de datastromen konden verwerken in de Augmented en Virtuele omgeving. Dat we het allemaal uiteindelijk perfect en stabiel werkend hebben gekregen, was zowel een opluchting als een overwinning. Designs op deze manier technisch tot leven laten komen, is nog niet eerder gedaan. Het ziet er een beetje uit als een computerspel, in combinatie met positionele data die vanuit Google Earth worden gegenereerd. Die kunnen wij weer importeren en vertalen naar een virtuele wereld, die wij verrijken met raceanalyses.”

Meer beleving

Door gebruik te maken van een speciale IP Flypack worden alle 30 signalen van de Extreme E-races middels satellietverbindingen doorgezet naar het hagelnieuwe productiecentrum van NEP UK in hartje Londen. Via glasvezel gaan ze vervolgens naar NEP’s LiveCenter in Hilversum, waar de ‘Graphics Add-on’ eroverheen wordt gelegd. De beelden worden vervolgens teruggestuurd naar Londen en gaan vanuit daar de hele wereld over. Koelewijn: “CO2-neutraal, remote en COVID-proof, dat past natuurlijk helemaal bij dit project.”

Alle mogelijke data die voor meer beleving zorgen bij de kijker, worden door NEP grafisch verwerkt. Inside informatie die de coureur zelf niet ziet, dronebeelden, een 3D ‘animatie explainer’ van de auto, een ‘hit systeem’ dat de coureur volgt, de raceliefhebber zit er middenin. “We hebben een virtuele 3D-wereld gebouwd op basis van de racelocaties en de GPS-data daarvan”, vat Koelewijn samen. “Daardoor is de regisseur in staat om live tijdens de race te switchen naar een ‘gamey look & feel’ om zijn verhaal te enhancen.”

“We hebben te maken met een producent die tot 2 voor 12 nog dingen wijzigt, dus we moesten een dynamisch systeem bouwen dat daar rekening mee houdt”, vult Visser aan. “Het is een iteratief project geweest, met zeer geslaagd resultaat.” Onze opdrachtgever Aurora Media Worldwide is enthousiast en doet ook de Formule E, dus wie weet mogen we daar ook nog een keer een gave klus voor doen. En misschien lukt het zelfs ooit bij de Formule 1…”

1 Trackback / Pingback

  1. Campagne van de week: hoe NEP The Netherlands 150 collega's voor achter de tv-schermen zoekt - Werf&

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*