Naast autonome daling leidt NMO panel update kijkonderzoek ook tot een daling van de lineaire kijktijd.

Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek levert inmiddels een half jaar de common currency voor de televisiemarkt. In het NMO Kijkonderzoek is, net als in andere bronnen, een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. De daling is in bepaalde doelgroepen, zoals 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, groter dan in de totale groep van 6+. Dat wordt vooral zichtbaar na de geplande panel-update die is uitgevoerd net voor de lancering van het nieuwe kijkonderzoek. 

NMO heeft in de afgelopen maand een uitgebreide benchmark-analyse uitgevoerd. Aanleiding hiertoe was de forse daling in de kijktijd. In alle andere databronnen die vergeleken zijn met het NMO Kijkonderzoek is steeds hetzelfde beeld zichtbaar: overal is een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. Nederland is wat dat betreft niet uniek. Echter, als gevolg van de geplande panel-update is de daling in bepaalde doelgroepen relatief groot. Bij een panel-update worden de achtergrondkenmerken van alle panelleden ververst. Zo neemt de leeftijd van alle panelleden met een jaar toe. Die aanpassing vindt eenmaal per jaar plaats en voor alle panelleden op hetzelfde moment. Het effect hiervan is dat jongere, minder kijkende panelleden toetreden tot bepaalde doelgroepen en oudere, vaker kijkende panelleden de doelgroep verlaten. In het geval van de groep 35-49-jarigen stromen er dus 34-jarigen in en stromen de 49-jarigen uit. Doordat de jongere instromers een lagere kijktijd hebben, levert dit in sommige doelgroepen een daling op in kijktijd.

Bij de introductie van het nieuwe NMO Kijkonderzoek is de update vlak voor de livegang uitgevoerd, op 8 augustus (week 32). Een panel-update heeft elk jaar een effect op de cijfers. Wanneer we kijken naar de data over de periode september ’23- januari ’24 dan is het volgende verschil in kijktijd per doelgroep zichtbaar:

                   Leeftijds-                         Minder kijktijd

                   categorie                     door panel-update

                      35-49                                                            6%

                      20-49                                                            5%

                      25-54                                                            5%

                      25-59                                                            4%

                      25-67                                                            4%

Leeswijzer: binnen de doelgroep van 35-49-jarigen is de gemiddelde kijktijd in de periode september 2023 t/m januari 2024 6% lager als gevolg van de panel-update die in augustus 2023 is uitgevoerd. Als de panel-update NIET was uitgevoerd, dan was de gemiddelde kijktijd in voornoemde doelgroep 6% hoger. De conclusies uit de analyse worden door alle NMO-stakeholders bvA, PMA, NPO en ScreenForce onderschreven.

4 Comments

  1. Zo’n onderzoek zou ik ook willen zien voor X en andere sociale media. Ik gebruik X elke dag en kijk minder naar tv. Of ik multitask en tv wordt dan gebruikt als “achtergrondmuziek”

  2. Dat onderzoek is er ook en wordt ieder jaar uitgevoerd. Sinds Musk de baas is, is er een afname van ruim 15%, vooral onder jongeren, vrouwen en hoogopgeleiden. Voornaamste reden, onbetrouwbaarheid en de giftige sfeer. X telt in Nederland nu 3 miljoen deelnemers.

    Ik zit ook op X, maar volg vooral cultuur en de titels van DPG Media en het Mediahuis. Omdat ik op beide een digitaal abonnement heb, kan ik alle artikelen achter de betaalmuur van de Volkskrant, NRC, Het Parool, Trouw, AD en nog wat lezen. Geen haar op m’n hoofd die trending topics als #pvv of #wilders checkt. Dan ben je alleen maar tijd kwijt aan twee kampen die elkaar voor rotte vis uitmaken. Welles nagedacht wat dat met een mens doet, ook het passief volgen?

    Veel sterkte met je multitasken, bak er eens een appeltaart bij.

  3. Koppen maken is een vak, dat blijkt wel weer. Ik denk niet dat het panel heeft geleid tot een verdere daling van de lineaire kijktijd.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*