Mischa Blok: ‘Ik trek me weinig aan van vaste radioregels’

Voor De Nachtwacht Award 2022 interviewen we diverse makers van nachtprogramma’s. Ditmaal: Mischa Blok (AVROTROS).

Je presenteert nu het programma MISCHA!  op NPO Radio 1. In de nacht van vrijdag op zaterdag (01:00-02:00 uur) presenteer je  VINK. Hoe regel je dat agenda technisch in?  
Overdag lees ik me in, verdiep ik me uitgebreid in de gast van die nacht. Ik overleg met mijn redacteur Roos Oosterbaan. Ik schrijf online artikelen voor de site van NPO Radio 1, en ik promoot het programma op social media. Bij een nachtprogramma is het namelijk nog belangrijker dat je zichtbaar bent. Ik moet daarna van mezelf een paar uur relaxen, eten, etc. Want het gevaar bij een nachtprogramma is dat je de hele dag door aan het voorbereiden bent voor je uitzending. Rond elf uur ’s avonds ga ik richting studio, ik zet alle instarts klaar, zet de webcam goed en ik haal de gast op bij de receptie en ik geef – heel belangrijk op dit tijdstip – koffie. Op dit tijdstip geniet ik van de rust in het Radiohuis, alleen de gast en ik zijn er. Geen technicus, geen regisseur, helemaal niemand. Na afloop van de uitzending monteer ik het tot een podcast, schrijf een tekst erbij en zet hem online, want ik weet dat veel luisteraars meteen de ochtend erna gaan luisteren. Daarnaast luister ik – sowieso als ik in de auto zit of als ik wandel – continu podcasts. Ik luister zo’n beetje alles wat er nieuw verschijnt, want voor VINK wil ik goed op de hoogte zijn en wil ik tippen waar ik zelf heel enthousiast over ben.  

De nacht staat bekend dat als radiomaker meer vrijheid hebt. Verzin je alle programma onderdelen, zoals de coversong met je gast en de hartrimtemeting zelf?  
Ik bedenk inderdaad zelf het format en de programma-onderdelen. En ik ben daar ook vrij eigenwijs in, de karaoke aan het eind van Miss Podcast is me door veel mensen afgeraden, maar in de luistercijfers was het karaoke-effect duidelijk zichtbaar: luisteraars wilden toch aan het einde van de uitzending weten: gaat de gast zingen? En zoja, kan de gast überhaupt wel zingen? Wel vind ik het heel fijn en nuttig om vervolgens uitgebreid over het format te brainstormen met mijn redacteur Roos en met mijn eindredacteur Frans van der Vegt. En het bij te sturen: je weet pas zeker of iets werkt als je het een tijdje doet. 

Er zijn steeds meer nachtprogramma’s die vooraf worden opgenomen. Sommige radiozenders kiezen voor het uitzenden van podcasts in de nacht. Is het dan volgens jou nog nachtradio?  
In VINK hebben we zo vaak gediscussieerd over deze definitiekwestie: waar ligt de grens tussen radio en podcast? Is uitzending gemist ook een podcast? Ik vind het eigenlijk niet zo’n boeiende discussie. Goede audio is goede audio, ongeacht welke naam je het geeft. En ik ben ervan overtuigd dat het uitzenden van podcasts op de radio ervoor zorgt dat je podcastpubliek groter wordt. Want radioluisteraars zijn potentiële podcastluisteraars. 

Dan nog een gewetensvraag: wat vind je het leukst om te maken? Radio of podcasts?  
De hybride vorm die ik nu maak, een radio-uitzending die tegelijkertijd een podcast is, werkt erg goed voor me. Ik houd enorm van het live gevoel, dat geeft toch dat extra beetje energie, de spanning dat er echt van alles kan gebeuren. Tegelijkertijd maak ik radio alsof het een podcast is, dus ik trek me weinig aan van vaste radioregels, ik gebruik afwijkende vormgeving, ik laat het lekker ontregelen, het mag dicht op de huid zijn, persoonlijk, ik evalueer het gesprek soms met de gast. Dus echt het beste uit beide vormen halen. En het mooie van deze hybride vorm is dat je dubbel zoveel luisteraars trekt: de live luisteraars en vervolgens de mensen die naar de podcast luisteren. 

Dit artikel is onderdeel van De Nachtwacht Award 2022-verkiezing. Stemmen kan op deze pagina. 


Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*