Mediaspecialisten over het ‘Giel Effect’

Radio Veronica laat na de komst van Giel Beelen een kleine stijging in marktaandeel van 0,3% ten opzichte van de vorige periode zien (zie luisteronderzoek). Spreekbuis.nl vroeg aan diverse mediamensen of Giel Beelen zijn naam waar maakt.

Marianne Zwagerman ziet nu eindelijk weer eens een plus voor Radio Veronica: “0,3. Er is in elk geval beweging.” Volgens haar is deze beperkte groei niet erg voor de presentator, aangezien hij nu niet meer het hoogste salaris ontvangt.

Marianne Zwagerman: “Het gaat niet met schokgolven. Hij was al ‘over the hill’, kwam van een radiozender waar niemand meer naar luistert en ging naar een niche zender. Wat verwacht je dan?”

Voormalig veronica-icon Erik de Zwart is ook positief. “Het is juist een enorme stijging! En radio duurt altijd lang maar dit is best goed.” Door gewoontes kun je in een maand tijd geen grote stijgingen op gebied van luisteraars verwachten, aldus De Zwart.

NH Radio-presentator en voormalig Radio-10 dj Nicolas Ruis geeft ook aan dat veranderingen op gebied van luisteraars bij radio nooit snel gaan. Volgens hem mag vooral de muziekkeuze van Radio Veronica wel wat worden aangepast. Nicolas Ruis “Een stijging van 0,3 procent is in mijn ogen niks om je voor te schamen. Radio is slow-business en het heeft tijd nodig voordat je de luisteraars overtuigt om te switchen. Ik zit ’s ochtends persoonlijk ook in een vast ritueel. Radio 1, afgewisseld met Evers. Ik neem mezelf voor om ook naar Giel te luisteren, maar merk dat ik dat nog steeds vaak vergeet. Het moet er echt inslijten, Giel of geen Giel. Persoonlijk denk ik dat ze daar bij Veronica best wat harder zouden kunnen stijgen, als ze wat minder Red Hot Chili Peppers zouden draaien, maar wat meer album-of livetracks van hun geclaimde artiesten. Ik zap echt weg bij de zoveelste keer Californication…”

Evert Bronkhorst, mediaspecialist bij Vizeum, heeft naast de marktaandelen per radiostation ook naar de tijdslots gekeken. “Giel stijgt net iets sterker dan de overall stijging, dus er is een effect maar is nog niet heel groot. Maar na 2 maanden kun je ook nog niet heel veel meer verwachten”, aldus Bronkhorst.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*