
Volgens Marc Adriani van BNR Nieuwsradio is het plan om de publieke omroep commerciëler te maken geen oplossing voor de dreigende bezuinigingen. “Het gaat ten koste van commerciële omroepen, zoals BNR Nieuwsradio,” stelt hij. Adriani noemt de uitbreiding van de reclamemogelijkheden voor de Ster “een slecht plan”.
Deze week werkte BNR mee aan een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek naar de impact op commerciële partijen. Het rapport wordt eind mei verwacht. Op basis daarvan zal Eppo Bruins een voorstel formuleren.
Deze week had Adriani een interview met BM:
Ik snap nog steeds niet waarom de commerciëlen niet samen optrekken en de markt/publiek/adverteerders bewustmaken van het feit dat ze met NPO/STER adverteren bijdragen aan een oneerlijk speelveld. Ze zouden op hun achterste benen staan als de overheid commerciële activiteiten in hun bedrijfsmodel gaat overnemen en aanbieden voor minder…maar blijven WEL adverteren via NPO kanalen. Die bewustwording en ethische spagaat mag wel veel harder worden benoemd. Probeer met extra voordeel een eind te maken aan de duale houding van adverteerders en STER budget te redirecten naar commerciële alternatieven. Die volgevreten Hilversumse publieke kliek mag echt wel een reality check krijgen zodat er een eind komt aan een ziek bedrijfsmodel in een ziek wereldje vol geestesziek narcisme.
De reden dat u het niet snapt komt voornamelijk vanwege uw laatste zin. Het is uw houding t.o.v. de publieke omroep dat wat er ook gedaan wordt, u het per definitie negatief bekijkt en bij voorkeur niet wilt snappen.
U bent waarschijnlijk van mening dat de publieke omroep geen reclame inkomsten zou mogen hebben. Maar de inkomensstroom vanuit de overheid is beperkt en wordt steeds verder ingekrompen. Dus eigenlijk wilt u de publieke omroep afschaffen, want daar draait het dan op uit. Zeg dat dan gewoon – dat is de reden dat u het niet wilt snappen, u wilt geen publieke omroep.
Hendrik,
Ik ben enorm voor de publieke omroep, in de vorm waarin er geen ruimte is voor commercie. Kortom met volop ruimte en kwalitatieve aandacht voor specifieke content van stromingen en onderstromingen vanuit belangengroepen die zijn georganiseerd op een efficiënte wijze. Daar moet goed geld voor zijn, maar niet vanuit de markt opgehaald.