23 Comments

    • In de recente luistercijfers van week 36 in 2023 zijn er enkele opvallende trends te zien in het Nederlandse radiolandschap:

      Qmusic heeft een sterke week achter de rug en heeft zich gevestigd als de populairste zender van het moment, met een marktaandeel van 13.7% en een weekbereik van bijna 3.5 miljoen luisteraars.

      Ondanks de sterke prestatie van Qmusic, blijft NPO Radio 2 dichtbij met een marktaandeel van 13.3%. Dit suggereert dat hun trouwe oudere luisteraarsbasis hen in staat stelt om concurrerend te blijven.

      De nieuwe zender JOE heeft indruk gemaakt met een marktaandeel van 1.7% in hun eerste week. Dit is een veelbelovend begin en het zal interessant zijn om te zien hoe ze zich in de toekomst zullen ontwikkelen.

      Bij Radio Veronica lijkt het te rommelen, met een marktaandeel van slechts 2.5%. Het is onduidelijk wat de oorzaak is van deze daling, maar het is iets om in de gaten te houden.

      Ondanks dat SLAM! niet meer op FM maar alleen op DAB zit, hebben ze nog steeds een respectabel marktaandeel van 1.8%.

      Sky Radio blijft consistent met een marktaandeel van 9.5%, dankzij hun non-stop muziekformaat dat bij veel luisteraars geliefd is.

      Radio 10, een andere favoriet onder oudere luisteraars, heeft een marktaandeel van 10%.

      NPO Radio 1, de nieuwszender, heeft een marktaandeel van 7.7%, wat aangeeft dat er nog steeds veel vraag is naar nieuwsradio.

      Tenslotte heeft 3FM, de jongerenzender, een marktaandeel van 1.5%, wat suggereert dat ze mogelijk moeite hebben om aan te sluiten bij hun beoogde doelgroep.

      Dit zijn slechts enkele hoogtepunten uit de gegevens van week 36. Het belooft interessant te worden om te zien hoe deze trends zich in de komende weken zullen ontwikkelen.

    • Ik heb SLAM nu zelfs onder 2 voorkeursknoppen op de autoradio: de knop waar voorheen JOE Randstad zat (2) en de knop waar SLAM (4) al zat. De Landelijke JOE moest ik handmatig opzoeken en heb ik onder (9) gezet.

    • Neen, want ene J. Bosman vind dat het allemaal goed gaat en we het de tijd moeten geven. Die zit met zijn ass op de heilige huisjes, mag niemand aan komen….

      • Zowat alle mogelijke formats voor 3fm zijn inmiddels wel uitgeprobeerd. Meer hits, minders hits, veel nieuwe muziek, wat minder nieuwe muziek, meer nadruk op gitaren of juist veel urban.

        Behalve 24/7 3voor12-stijl of BBC 6Music-achtig dan, wat wel wat toe zou voegen maar nóg minder luisteraars zou trekken.

          • NPO Radio 6 (een zender die, zeker in de eerste versie, veel toevoegde) hebben ze bij dergelijke luistercijfers de nek omgedraaid, want niet rendabel en zo. Die eerste versie had muzikaal raakvlakken met FIP, maar dan met gelul tussendoor. Maar in Frankrijk werkt zo’n zender wel. Dat zijn gewoon andere mensen.

          • de NPO krijgt gewoon subsidie. ook bij 0,1% . dus als ze willen kunnen ze radio 2 inruilen voor radio 6. kunnen de commerciëlen zich druk maken om de oude luisteraars van radio 2 die prima naar joe en radio 10 kunnen luisteren zelfde ouwe muziek

          • FIP is geweldig, en 6 Music idem. In het buitenland weten ze hoe ze Publieke Omroepen moeten vullen. Hier in Nederland staart men zich blind op marktaandelen/luistercijfers. In het buitenland doen ze daar niet zo hysterisch over.

          • daarom radio 2 inruilen voor een versie zoals FIP en radio 5 zoals 6 music. heeft de npo alleen radio 1 met een redelijk aandeel en de rest kan in de marge draaien.

            kunnen radio 10, joe en veronica zich druk maken om de luistercijfers van de oudjes

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Coen Swijnenberg en Sander Lantinga gaan de ochtendshow doen op JOE - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*