Luistercijfers week 14: Sky Radio blaast de concurrentie omver als bereiksleider, NPO Radio 2 onder de 3 miljoen aan weekbereik

Er is iets interessants aan de hand in radioland: NPO Radio 2 daalt steevast een klein beetje meer het afgelopen jaar en dat is vooral te zien in de bereikcijfers. Het marktaandeel wordt aardig op peil gehouden door een wat langere luisterduur, wat natuurlijk te verklaren is door de veel betere ontvangst van de zender op FM dan haar commerciële concurrenten én het ontbreken van een reclameblok op het halve uur.

De radiostations van Talpa blijven aardig overeind, waarbij wel de daling in luisterduur bij Radio 538 opvalt. De stijging bij Sky Radio valt ook op, de zender is het enige radiostation in Nederland dat vorige week boven de 4 miljoen luisteraars aan weekbereik heeft. Sky is ook de hoogste stijger in marktaandeel, 0,6% erbij. De dienstdoende deejays bij zenders als Qmusic en 538 weten de luisteraars wel nog íets langer vast te houden dan bij de non-stop hitzender maar het is duidelijk dat ze ze niet vaker doen inschakelen, wat duidt op zwakke content en weinig echt aansprekende personalities tegenwoordig.

De terugkeer van Rob van Someren bij Radio 10 in de middag na een lange afwezigheid levert niet direct een voordeel op voor het station, het stijgt wel iets in bereik maar daalde flink in luisterduur.

De opmars van de kersverse DPG oldieszender JOE lijkt definief gestopt, de greatest hits CD begint luisteraars blijkbaar toch al weer wat minder te boeien: een flinke daling in luistertijd zorgt voor een marktaandeel van 3,5%. Coen en Sander beginnen met een achterstand en zullen flink hun best moeten doen vanaf volgende maand de zender naar het gewenste marktaandeel van minimaal 6% te tillen. De vraag blijft of hun humor en persoonlijkheden past binnen het profiel van de beoogde JOE luisteraar.

Bij het verdwijnen van NPO’s 3FM uit de ether wat nu op handen lijkt zou het voor die andere Vlaamse mediareus Mediahuis nog steeds het overwegen waard zijn SLAM! terug te brengen op hun oude FM pakket en Radio Veronica verder te zetten op DAB+ en/of de frequenties van Zuurbier’s Radio4all.

24 Comments

  1. En Rob Stenders die per 02/04 weer begonnen is en daarna per 04-05/2024 kritiek uite op de reclame blokken om het half uur in de Bonanza, wat niet zo afgesproken zou zijn. Rob is Sinds afelopen Maandag ziek thuis. Breukje ?

  2. Deze ontwikkeling bij NPO Radio 2 vind ik nog interessanter als die bij NPO 3FM. Ze verliezen aan dj’s met persoonlijkheid en muzikaal gezien wordt de spagaat tussen de veilige 80’s en 80’s en de muziek van nu steeds groter. Hoe gaan jullie dit oplossen, Peter en Basyl?

  3. 1 ding is zeker de nieuwkomers van de veiling voegen weinig toe aan het radio aanbod zowel Joe als Radio4all dus SLAM terug op landelijke FM is altijd welkom

    • Slam op FM zal ook weinig toe gaan voegen aan het aanbod, alles blijft dan hetzelfde als voor de veiling, de luisteraar krijgt er geen keuzes bij. Bovendien is Slam uitstekend op het platform waar ze nu zitten; voornamelijk digitaal via DAB+ en op nog wat luttele FM frequenties juist om de doelgroep al te wijzen en voor te bereiden op de toekomst om in betere ontvangst over te schakelen naar online of DAB+

    • Hoezo voegen wij niet veel toe?
      Radioshows die je nergens anders hoort.
      En we zijn nog niet eens echt begonnen 🚀
      Vorige week nog besproken door de oude mannen van ‘dit was de radio’ (achter betaalmuur). Een erotisch programma, zelfontwikkeling met hiphop en een echt alternatieve show.
      Het kan je smaak niet zijn maar het zijn in ieder geval niet de best geteste plaatjes die andere zenders draaien…

      • Het valt te prijzen dat je vanalles durft Giel, maar uiteindelijk moet er bij commerciële radio toch gewoon geld verdiend worden? Wat je doet zou de NPO moeten doen. Of heeft Zuurbier zoveel centjes dat het toch niet meer op kan?

        • @patrick dit was een reactie op Jaap dat wij niet veel zouden toevoegen. Bedankt voor de bevestiging. En dat wij geld moeten verdienen. Ach ja wij denken niet in korte termijn en als non dualist weet je toch dat je nooit moet streven . Behoefte staat gelijk aan gebrek

      • Bij NPO Radio 2 had Giel op vrijdagavond het Pop ABC, waarbij je titels kon appen die begonnen met een letter van het alfabet, maar ik gaf het op een gegeven moment op, want het werden toch altijd weer de best geteste plaatjes uit het platenbakje van Basyl.

  4. De laatste tijd klinkt 3FM steeds beter. Naast de zender JoyRadio maakt dit een dag lekker om naar te luisteren! Aanrader en beter dan vele commerciële zenders. Mijn belastingcenten mogen dus nog steeds ook naar 3FM.

    • Ik luister als ik PO luister alleen naar Radio 1 en 3FM. Ik luister nooit naar Radio 2, Radio 4 en Radio 5. Maar naar alle vijf zenders mogen mijn belastingcenten naartoe.

  5. @Patrickkicken weet jij hoe het gaat aflopen met Stenders ? Die wil eerst zijn radio vriendjes binnen halen bij Veronica zegt radio 2 af vervolgens piept die dat er om het halve uur reclame blokken zijn en is vervolgens ziek ?

  6. @Patrick Gordon komt met nieuw programma op SBS6. Het gaat vermoedelijk om een reallifesoap. Mogelijk dat je dan toch gelijk had en dat hij toch die ochtend op Radio 10 gaat doen en Battle of the bands.

  7. Je zou bij a gaan denken dat Gordon iets pittigs weet over John de Mol. Eerst met veel gedoe vertrekken, en met inmiddels een populariteit van onder het vriespunt, zou diezelfde de Mol hem opnieuw een kans geven? Als dat werkelijk gebeurd dan zegt het alles over John de Mol zelf, want alleen hij kan dit soort zaken binnen het bedrijf er doorheen drukken.

  8. Patrick, wanneer ga je solliciteren bij dat clubje van Giel ?

    Het was toch een zgn free of format station ? A la KX Radio. Al is Wild FM ook wel een redelijk uniek radioconcept , vooral op de zondagmorgen.

    Off-topic: Rob Stenders zien en horen we binnen 1 jaar weer bij de Bart de Graaffweg. Commerciële radio en Stenders gingen nooit samen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*