Kijkgedrag onder vrouwelijke Xennials

Na onze blik op het kijkgedrag van de Millennials, kijkers in de leeftijdsgroep tussen de 25 en 34 jaar, zoomen we dit keer in op een iets oudere groep, de zogeheten Xennials.

Bindinc. VOD Insights hanteert de term ‘Xennials’ voor de kijkers in de leeftijdsgroep tussen de 35 en 44 jaar Xennials vallen tussen de oudere Generatie X en de jongere Millennials. Ze behoren tot de laatste generatie die niet van jongs af aan met het internet is opgegroeid. Vergeleken met Millennials is het voor hen minder vanzelfsprekend om te kiezen voor online kijken in plaats van lineair.

Top genres

In februari en maart 2024 was dit de Top 3 van populairste genres bij de vrouwelijke Xennials:

1. Drama
2. Actie
3. Misdaad

Opvallend is dat reality, dat eerder dit jaar bij de vrouwelijke Millennials het populairste genre bleek te zijn, in de top drie van de Xennials helemaal niet voorkomt. Drama en comedy worden door beide leeftijdsgroepen veel bekeken. Vrouwelijke Millennials en Xennials tonen in hun kijkvoorkeuren dus overeenkomsten, maar er zijn ook duidelijke verschillen.

Populaire titels

Dit is de Top 3 van populairste titels onder vrouwelijke Xennials in februari en maart 2024:

  1. Married at First Sight (Videoland)
  2. One Day (Netflix)
  3. Shameless (Netflix)

De Nederlandse love-realitytitel Married at First Sight, die ook lineair wordt uitgezonden, is onder vrouwelijke SVOD-kijkers een van de best bekeken titels. Ook bij de leeftijdsgroep tussen de 35 en 44 jaar is dat geen uitzondering.

Netflix had in maart bij de vrouwelijke Xennials succes met de romantische dramaserie One Day. Deze serie verscheen begin februari al op deze streamingdienst, maar had kennelijk wat tijd nodig om deze kijkersgroep te bereiken. Heel verrassend is de nummer drie: Shameless, een Amerikaanse dramedy over de leden van een disfunctioneel gezin. De serie liep van 2011 tot en met 2021 en alle seizoenen staan sinds oktober op Netflix. De serie hoort niet in het rijtje van altijd goed bekeken ‘evergreens’, zoals Friends en The Office, maar blijkt onder vrouwelijke Xennials wel bijzonder populair.

Benieuwd naar meer informatie over deze inzichten? Neem dan contact op met branco.scherer@bindinc.nl voor een vrijblijvend gesprek. 

*Bindinc. VOD Insights interpreteert de term ‘Xennials’ als mensen tussen de 35 en 44 jaar

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*